INGEZONDEN MEDEDELING
The Happy Ad Project is een internationaal project van reclamemaker Kees Klomp en reclameplatform Adformatie, waarbij creatieven uit de internationale reclamewereld reclame maken voor geluk.
Kees Klomp: “Wij zijn als reclamemakers in staat om voorkeuren en verlangens voor producten te creëren, om aandacht te vestigen op merken, en om bedrijven van imago’s te voorzien. Dat is ons vak. Reclame vertegenwoordigt daarmee een enorme maatschappelijke kracht. Waarom zouden we die potentie en onze expertise dan niet constructief gebruiken, en mensen dichterbij het meest wezenlijke ‘product’ wat zij zoeken te brengen? En wel: geluk”.
Alhoewel de zoektocht naar geluk zo oud is als de mensheid – geluk is de meest universele menselijke behoefte – is het vandaag de dag urgenter dan ooit. Geluk is anno 2013 een trending topic. En niet voor niets. Door schade en schande hebben wij ondertussen geleerd dat welvaart en welzijn fundamenteel verschillen en hebben we ‘geluk’ tot een leidend beginsel gemaakt in onze maatschappij. Dat is een prachtige ontwikkeling. Toch weten we niet precies waar we geluk moeten zoeken, en wat het precies is. The Happy Ad Project wil de zoektocht naar geluk agenderen, en mensen tijdens hun zoektocht inspireren.
Astrid Prummel, hoofdredacteur Adformatie: “The Happy Ad Project is een sympathieke manier om reclamemensen te laten nadenken over de maatschappelijke betekenis van hun vak en hun kunde, door ze een ‘product’ te laten verkopen waar mensen in hun ogen al dan niet écht gelukkig van kunnen worden”.
De opdracht en oproep aan reclamemakers in het kader van The Happy Ad Project is om verrassende advertenties te maken die mensen aan het denken zetten over wat geluk is of kan zijn.
Gedurende 2013 zijn de ingezonden gelukadvertenties te zien op de website www.thehappyadproject.com, en wordt er maandelijks een Happy Ad gepresenteerd – en de maker(s) daarvan geportretteerd – in het tijdschrift Adformatie. Het uiteindelijke doel van The Happy Ad Project is om alle gelukadvertenties te bundelen in een e-book.
The Happy Ad Project is een open project. Dit betekent dat iedereen met een goed – gelukkig – idee mee mag doen. Inzendingen kunnen worden gemaild naar: info@thehappyadproject.com.
Over Kees Klomp:
Kees Klomp (1968) is al ruim twintig jaar actief als marketingcommunicatie adviseur (bij de internationale adviesnetwerken BBDO, Y&R en TBWA, en met zijn eigen bedrijf Karmanomics). Klomp publiceerde een drietal boeken over business in relatie tot geluk: ‘Verlichting in Business; het pad naar persoonlijk geluk, zakelijk succes en maatschappelijke voorspoed’ (Haystack), Karmanomics; wat bedrijven van het boeddhisme kunnen leren’ (Asoka) en ‘Bloei; werken aan geluk in organisaties’ (Asoka). Kees Klomp is een hartstochtelijk voorvechter van maatschappelijk verantwoord ondernemen en constructieve marketingcommunicatie. Klomp werkt momenteel als strategy director bij activatiebureau True Ideas.
Over Adformatie:
Adformatie is hét platform voor marketingcommunicatie professionals in Nederland.
Voor meer informatie over The Happy Ad Project:
Kees Klomp: info@thehappyadproject.com of 06-43823483.
Joop Romeijn zegt
Ik citeer uit deze ‘ Ingezonden Mededeling ‘ oftewel advertentie:
“ De opdracht en oproep aan reclamemakers in het kader van The Happy Ad Project is om verrassende advertenties te maken die mensen aan het denken zetten over wat geluk is of kan zijn.
Mijn vraag:
Is nu deze ‘ingezonden mededeling’ nu een voorbeeld van de door de initiatiefnemers voorgestelde advertenties, gaat het over geluk dus? Met andere woorden: is dit de eerste echte advertentie in het BD zoals mogelijk gemaakt in het colofon? (https://boeddhistischdagblad.nl/over-ons/adverteren/)
Of is het een mededeling over de campagne en gaat ie dus zelf niet over geluk? In dat geval: welkom terug Kees in het BD.
Hoe dan ook: ik word er niet gelukkig van, maar dat geeft niet want daar streef ik ook niet naar.
kees klomp zegt
ha die joop,
goed om te zien dat je je goede humeur nog niet verloren bent :-) nee, dit is geen verkapte advertentie. het is een persbericht inzake een project – en dus geen campagne – waar ik mee bezig ben. ik vraag reclamemakers advertenties te maken die mensen gelukkiger maken; ik vraag hen reclame te maken voor geluk; alsof het een product is. de bijgesloten afbeelding is mijn eigen inzending. daar kun je van alles van vinden. en dat zal ongetwijfeld het geval zijn. ik vond/vind het gewoon leuk om mijn initiatief met jullie te delen.
wellicht schuilt er wel een geweldige reclamemaker in jou joop?! waag een poging zou ik zeggen!