• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Economie » The Happy Ad Project: Reclame maken voor ‘geluk’

The Happy Ad Project: Reclame maken voor ‘geluk’

2 maart 2013 door de redactie

INGEZONDEN MEDEDELING

The Happy Ad Project is een internationaal project van reclamemaker Kees Klomp en reclameplatform Adformatie, waarbij creatieven uit de internationale reclamewereld reclame maken voor geluk.

Kees Klomp: “Wij zijn als reclamemakers in staat om voorkeuren en verlangens voor producten te creëren, om aandacht te vestigen op merken, en om bedrijven van imago’s te voorzien. Dat is ons vak. Reclame vertegenwoordigt daarmee een enorme maatschappelijke kracht.  Waarom zouden we die potentie en onze expertise dan niet constructief gebruiken, en mensen dichterbij het meest wezenlijke ‘product’ wat zij zoeken te brengen? En wel: geluk”.

geluk advertentie kees klompAlhoewel de zoektocht naar geluk zo oud is als de mensheid – geluk is de meest universele menselijke behoefte – is het vandaag de dag urgenter dan ooit. Geluk is anno 2013 een trending topic. En niet voor niets. Door schade en schande hebben wij  ondertussen geleerd dat welvaart en welzijn fundamenteel verschillen en hebben we ‘geluk’ tot een leidend beginsel gemaakt in onze maatschappij. Dat is een prachtige ontwikkeling. Toch weten we niet precies waar we geluk moeten zoeken, en wat het precies is. The Happy Ad Project wil de zoektocht naar geluk agenderen, en mensen tijdens hun zoektocht inspireren.

Astrid Prummel, hoofdredacteur Adformatie: “The Happy Ad Project is een sympathieke manier om reclamemensen te laten nadenken over de maatschappelijke betekenis van hun vak en hun kunde, door ze een ‘product’ te laten verkopen waar mensen in hun ogen al dan niet écht gelukkig van kunnen worden”. 

De opdracht en oproep aan reclamemakers in het kader van The Happy Ad Project is om verrassende advertenties te maken die mensen aan het denken zetten over wat geluk is of kan zijn.

Gedurende 2013 zijn de ingezonden gelukadvertenties te zien op de website www.thehappyadproject.com, en wordt er maandelijks een Happy Ad gepresenteerd – en de maker(s) daarvan geportretteerd – in het tijdschrift Adformatie. Het uiteindelijke doel van The Happy Ad Project is om alle gelukadvertenties te bundelen in een e-book.

The Happy Ad Project is een open project. Dit betekent dat iedereen met een goed – gelukkig – idee mee mag doen. Inzendingen kunnen worden gemaild naar: info@thehappyadproject.com.

Over Kees Klomp:

Kees KlompKees Klomp (1968) is al ruim twintig  jaar actief als marketingcommunicatie adviseur (bij de internationale adviesnetwerken BBDO, Y&R en TBWA, en met zijn eigen bedrijf Karmanomics). Klomp publiceerde een drietal boeken over business in relatie tot geluk: ‘Verlichting in Business; het pad naar persoonlijk geluk, zakelijk succes en maatschappelijke voorspoed’ (Haystack), Karmanomics; wat bedrijven van het boeddhisme kunnen leren’ (Asoka) en ‘Bloei; werken aan geluk in organisaties’ (Asoka). Kees Klomp is een hartstochtelijk voorvechter van maatschappelijk verantwoord ondernemen en constructieve marketingcommunicatie. Klomp werkt momenteel als strategy director bij activatiebureau True Ideas.

Over Adformatie:

Adformatie is hét platform voor marketingcommunicatie professionals in Nederland.

Voor meer informatie over The Happy Ad Project:

Kees Klomp: info@thehappyadproject.com of 06-43823483.

 

 

 

 

Categorie: Economie, Media Tags: geluk, kees klomp

Lees ook:

  1. Business happiness or business pleasureness? That’s the questions!
  2. Reclame voor geluk is trivialisering van de boeddhaweg
  3. Don’t Believe The Happiness Hype!
  4. Bloei!, een verzameling essays over geluk in organisaties

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joop Romeijn zegt

    2 maart 2013 om 14:46

    Ik citeer uit deze ‘ Ingezonden Mededeling ‘ oftewel advertentie:
    “ De opdracht en oproep aan reclamemakers in het kader van The Happy Ad Project is om verrassende advertenties te maken die mensen aan het denken zetten over wat geluk is of kan zijn.

    Mijn vraag:
    Is nu deze ‘ingezonden mededeling’ nu een voorbeeld van de door de initiatiefnemers voorgestelde advertenties, gaat het over geluk dus? Met andere woorden: is dit de eerste echte advertentie in het BD zoals mogelijk gemaakt in het colofon? (https://boeddhistischdagblad.nl/over-ons/adverteren/)

    Of is het een mededeling over de campagne en gaat ie dus zelf niet over geluk? In dat geval: welkom terug Kees in het BD.

    Hoe dan ook: ik word er niet gelukkig van, maar dat geeft niet want daar streef ik ook niet naar.

  2. kees klomp zegt

    2 maart 2013 om 19:43

    ha die joop,
    goed om te zien dat je je goede humeur nog niet verloren bent :-) nee, dit is geen verkapte advertentie. het is een persbericht inzake een project – en dus geen campagne – waar ik mee bezig ben. ik vraag reclamemakers advertenties te maken die mensen gelukkiger maken; ik vraag hen reclame te maken voor geluk; alsof het een product is. de bijgesloten afbeelding is mijn eigen inzending. daar kun je van alles van vinden. en dat zal ongetwijfeld het geval zijn. ik vond/vind het gewoon leuk om mijn initiatief met jullie te delen.
    wellicht schuilt er wel een geweldige reclamemaker in jou joop?! waag een poging zou ik zeggen!

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.