Het vleesverbruik per Nederlander is voor het vijfde jaar op rij gedaald en eindigde in 2015 op 75,4 kilo. Dat is weer één kilo minder dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit berekeningen van Wageningen Economic Research (voorheen LEI), in opdracht van Wakker Dier.
Wakker Dier waarschuwt dat de daling niet snel genoeg gaat. Nederlanders eten nog altijd zo’n 45 procent meer dan het Voedingscentrum aanraadt. Dat gaat ten koste van miljoenen dieren die een ellendig leven leiden in de vee-industrie. Bovendien gaat de daling niet snel genoeg om klimaatverandering een halt toe te roepen. Wakker Dier: “Het is in ons aller belang dat we minder vlees eten en daarom is het absurd dat supermarkten ons blijven overspoelen met vleesreclames en dat de overheid geen actie onderneemt.”
Eén kilo minder
Het vleesverbruik daalde in 2015 en eindigde op 75,4 kilo per persoon. Bijna een kilo minder dan een jaar eerder. Dit gaat om karkasgewicht: vlees inclusief botten. Dat betekent dat ruwweg de helft van de 75,4 kilo daadwerkelijk geconsumeerd wordt. De daling wordt vooral veroorzaakt doordat Nederlanders minder varkens en koeien eten. De consumptie van kip, kalf, geit/schaap en paard bleef hetzelfde.
Afname te langzaam
Het Voedingscentrum raadt aan om maximaal 500 gram vlees per week te eten. De gemiddelde Nederlander eet ondanks de afname zo’n 725 gram. Nog altijd 45 procent teveel. De daling gaat bovendien veel te langzaam voor het klimaat. Volgens een rapport van Blonk Consultants, die veel duurzaamheidsonderzoeken doet, zou er – uitgaande van hun meest optimistische scenario – in 2030 maximaal 350 gram vlees per week gegeten kunnen worden. Als het vleesverbruik in het huidige tempo blijft dalen, halen we dit pas rond 2055. Dat is 25 jaar en vele dierenlevens te laat.
Vleesreclame
In de tussentijd worden Nederlandse consumenten overspoeld met reclames voor vlees. Zo hadden de twaalf grootste supermarkten in de eerste helft van 2016 gezamenlijk maar liefst 6.830 vleesaanbiedingen in hun folders. Ook op tv is er geen ontkomen aan: van juli 2015 tot maart 2016 bevatte één op de vijf uitgezonden supermarktreclames een vleesaanbieding. Daarom richt Wakker Dier haar grootste campagne tegen de vele kiloknallers van de supermarkt.
Overheid
Er bestaat wetenschappelijke consensus over de grote impact van vlees op ons milieu. Toch blijft het aan de kant van de overheid heel stil. “Onbegrijpelijk”, vindt Wakker Dier: “Waar blijft de campagne van de overheid om vlees te minderen? Met het huidige omslachtige beleid om hier en daar op een website te vertellen dat we meer groenten en fruit moeten eten, redden we de dieren en het klimaat niet!”.
Wageningen Economic Research (voorheen LEI) berekende voor de tweede maal in opdracht van Wakker Dier de vleesconsumptie in Nederland op basis van statistieken van het Centraal Bureau voor de Statistiek over de productie, invoer en uitvoer van vlees. Dit levert de hoeveelheid aanwezig vlees in Nederland. Aangezien vlees ook kan worden opgeslagen, is in de berekeningen ook een schatting gemaakt van de veranderingen in deze voorraad. De genoemde kilo’s zijn op basis van het karkasgewicht: vlees inclusief botten. De consumptie is de hoeveelheid die daadwerkelijk in de vorm van vlees en vleeswaren gegeten wordt. Die bedraagt ongeveer de helft van het verbruik op basis van karkasgewicht. Wageningen Economic Research is onderdeel van Wageningen University & Research.