• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Burgerinitiatief – ‘Een onsje minder vleesreclame alstublieft!’

Burgerinitiatief – ‘Een onsje minder vleesreclame alstublieft!’

6 december 2017 door de redactie

Pascalle Klein is samen met drie andere mensen bezig met het verzamelen van steun en handtekeningen voor een burgerinitiatief. De vier willen uiteindelijk meer respect voor al het leven (natuur/milieu en dieren) en zijn bezig met een petitie met als doel om de vleesreclames op televisie te verminderen en uiteindelijk te verbieden. Dit betekent dus dat mensen nog steeds kunnen kiezen om vlees te eten, maar er geen extra stimulatie meer is. De vleesconsumptie schaadt volgens de initiatiefnemers het milieu en er is nauwelijks respect voor de dieren. Ook wordt door het voedingscentrum aangeraden om vlees met mate te eten omdat dit negatieve gevolgen kan hebben voor onze gezondheid.

Komend weekeinde beginnen de initiatiefnemers op de Veggie Winterfair voor het eerst met het actief verzamelen van handtekeningen. Uiteindelijk zijn er 40.000 nodig om het voorstel te kunnen presteren aan de Tweede Kamer.

“Een onsje minder vleesreclame alstublieft!” is een initiatief dat zich inzet voor een betere, duurzame wereld, en wel via de regulering van en uiteindelijk een verbod op vleesreclame. Want in Nederland eten we nog steeds veel te veel vlees en een vermindering van onze vleesconsumptie is in lijn met de ambities van de Nederlandse overheid. Maatregelen op dit vlak, zoals vleestaks of gedragsbeïnvloedingscampagnes, lijken lastig, maar wat we wél en ook per direct kunnen doen is de minimale maatregel van het stoppen met het stimuleren van de vleesconsumptie, namelijk via reclame, overal om ons heen. De initiatiefnemers gaan voor een stop op vleesreclame!

“Tell me what you eat and I’ll tell you who you are” (Jean Anthelme Brillat-Savarin, 1825).Wie kent deze uitspraak niet. Maar anno 2017 lijkt de aanpassing “Tell me what you eat, and I tell you.. your surroundings” op zijn plaats. Wat wij eten, onze voedselcultuur en ons eetpatroon wordt bepaald door waar we mee omringd worden. Op straat, in openbare gelegenheden, op televisie en via advertenties op onze smartphones, worden we continu gestuurd richting ongezond en onduurzaam eten met vlees in de hoofdrol.

Consument beïnvloeden

Reclame heeft de kracht om het gedrag van de consument te beïnvloeden (Harris, Bargh, Brownell, 2009). Echter kunnen campagnes voor gezond gedrag en gezonde producten niet opboksen tegen de immense budgetten van de grootmachten in het beïnvloeden van ons gedrag: de fastfoodketens, supermarkten en traditionele A-merken (Vrij Nederland ‘Waarom we nog steeds vlees eten en hoe we dat veranderen’). Het uitblijven van reclame op haar beurt, voorkomt volgens het team prikkels richting bepaald gedrag. Oftewel: een stop op reclames voor vlees, voorkomt dat men continu gestuurd wordt richting het consumeren ervan. Het is een eerste stap in de weg richting een eetpatroon met minder dierlijk en meer plantaardig, zeker als marketingbudgetten daarbij verschuiven naar promotie van plantaardige producten.

Tot nu toe blijven maatregelen om consumentengedrag te beïnvloeden uit, ondanks de ambitie van de overheid de vleesconsumptie in Nederland rigoureus terug te brengen; de meest recente richtlijnen van het Voedingscentrum dat we de helft minder vlees zouden moeten eten; en het recente rapport van het RIVM (‘Wat ligt er op ons bord?’) dat bepleit dat we minder vlees moeten eten, zowel voor onze gezondheid als voor het klimaat. De overheid grijpt niet in onder het mom van ‘niet betuttelen’ of omdat de gevolgen van iets als het invoeren van een vleestax, niet te overzien en niet eenvoudig door te voeren zijn. Een verbod op reclame die vleesconsumptie bevordert is de mildste maatregel denkbaar. Voor de industrie blijven er genoeg producten over om de marketingbudgetten aan te besteden en voor de consument verandert er niets substantieels omdat vlees niet direct duurder wordt.

Taboe wegnemen

Het team: ‘Na reclame voor roken en kindermarketing voor snoep is het tijd dat we ook het taboe rond marketing voor vlees wegnemen en aandacht vragen voor de misvatting dat het geoorloofd moet zijn om in Nederlandse context reclame te maken voor een van de meest milieubelastende en gezondheidsbedreigende gewoonten van de Nederlander: overconsumptie van dierlijke eiwitten. De afgelopen 65 jaar vroegen Nederlandse slagers steevast “Mag het een onsje meer zijn?” Anno 2017 zou het tegenovergestelde, “een onsje minder”, de norm moeten zijn en vragen we om minder vleesreclame. Met “Een onsje minder vleesreclame alstublieft!” starten we een lobby, met om te beginnen het verzamelen van tenminste 40.000 handtekeningen om dit initiatief te kunnen presenteren aan de Tweede Kamer. Intussen voeren we gesprekken met diverse instanties die ons verder helpen om werk te maken van de regulatie van reclame voor vlees. Een mildere stap richting een gezonder en duurzamer eetpatroon stimuleren is toch niet denkbaar?! Dus waarom beginnen we niet direct, met Een onsje minder vleesreclame alstublieft!’

Groep vrijwilligers

Een onsje minder is een initiatief gevormd door een groep vrijwilligers die bewustwording creëren over de negatieve effecten van de vleesindustrie en de voordelen van een plantaardig eetpatroon. Initiatiefnemers van deze campagne zijn Armanda Govers (Even Geen Vlees), Natascha Kooiman (Smaackmakers), Tinja Ziener (The Earthlings Experience Netherlands) en Pascalle Klein. Samen werken wij aan een duurzame toekomst door de transitie naar een plantaardige leefstijl aan te moedigen en de consumptie van dierlijke producten en bijproducten te reduceren, beginnend met de meest prominente drijfveer achter de overmatige vleesconsumptie: reclame. Ons doel is om  vleesreclame landelijk te verminderen en uiteindelijk te verbieden.

Informatie en tekenen voor het burgerinitiatief https://onsjeminder.nl/
Foto’s Pixabay.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dierenwelzijn, Gezondheid, Misbruik, Nieuws, Politiek, Voedsel Tags: burgerinitiatief, onsje minder, Pascalle Klein, reclame tv, tweede kamer, verbod, vleesconsumptie

Lees ook:

  1. Dier&Recht – ‘fokken designer cats moet stoppen’
  2. Glyfosaat van Monsanto ‘waarschijnlijk kankerverwekkend’
  3. Greenpeace – Nederlandse investeringen in oliebedrijven bedreigen Noordpool
  4. Milieudefensie – ontbossing door biobrandstof

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Rob Dequeecker zegt

    7 december 2017 om 14:22

    Spijtig dat dit schitterende initiatief weer tot Nederland alleen is beperkt terwijl men Vlaanderen zo mee in het bad had kunnen nemen. En vergeet niet dat er een grote vleeshandel is tussen Noord- en Zuiderburen. Groot denken stopt niet aan grenzen.

    Rob

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ksaf – De drie biggetjes van het ego
    • VrijdagZindag – Speel goed
    • China opent onderzoekscentrum in bezet Tibet om ‘nationaal bewustzijn’ onder Tibetanen te bevorderen
    • Tussen punt en lichaam vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 82 – eekhoornsindestad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens