• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Burgerinitiatief – ‘Een onsje minder vleesreclame alstublieft!’

Burgerinitiatief – ‘Een onsje minder vleesreclame alstublieft!’

6 december 2017 door de redactie

Pascalle Klein is samen met drie andere mensen bezig met het verzamelen van steun en handtekeningen voor een burgerinitiatief. De vier willen uiteindelijk meer respect voor al het leven (natuur/milieu en dieren) en zijn bezig met een petitie met als doel om de vleesreclames op televisie te verminderen en uiteindelijk te verbieden. Dit betekent dus dat mensen nog steeds kunnen kiezen om vlees te eten, maar er geen extra stimulatie meer is. De vleesconsumptie schaadt volgens de initiatiefnemers het milieu en er is nauwelijks respect voor de dieren. Ook wordt door het voedingscentrum aangeraden om vlees met mate te eten omdat dit negatieve gevolgen kan hebben voor onze gezondheid.

Komend weekeinde beginnen de initiatiefnemers op de Veggie Winterfair voor het eerst met het actief verzamelen van handtekeningen. Uiteindelijk zijn er 40.000 nodig om het voorstel te kunnen presteren aan de Tweede Kamer.

“Een onsje minder vleesreclame alstublieft!” is een initiatief dat zich inzet voor een betere, duurzame wereld, en wel via de regulering van en uiteindelijk een verbod op vleesreclame. Want in Nederland eten we nog steeds veel te veel vlees en een vermindering van onze vleesconsumptie is in lijn met de ambities van de Nederlandse overheid. Maatregelen op dit vlak, zoals vleestaks of gedragsbeïnvloedingscampagnes, lijken lastig, maar wat we wél en ook per direct kunnen doen is de minimale maatregel van het stoppen met het stimuleren van de vleesconsumptie, namelijk via reclame, overal om ons heen. De initiatiefnemers gaan voor een stop op vleesreclame!

“Tell me what you eat and I’ll tell you who you are” (Jean Anthelme Brillat-Savarin, 1825).Wie kent deze uitspraak niet. Maar anno 2017 lijkt de aanpassing “Tell me what you eat, and I tell you.. your surroundings” op zijn plaats. Wat wij eten, onze voedselcultuur en ons eetpatroon wordt bepaald door waar we mee omringd worden. Op straat, in openbare gelegenheden, op televisie en via advertenties op onze smartphones, worden we continu gestuurd richting ongezond en onduurzaam eten met vlees in de hoofdrol.

Consument beïnvloeden

Reclame heeft de kracht om het gedrag van de consument te beïnvloeden (Harris, Bargh, Brownell, 2009). Echter kunnen campagnes voor gezond gedrag en gezonde producten niet opboksen tegen de immense budgetten van de grootmachten in het beïnvloeden van ons gedrag: de fastfoodketens, supermarkten en traditionele A-merken (Vrij Nederland ‘Waarom we nog steeds vlees eten en hoe we dat veranderen’). Het uitblijven van reclame op haar beurt, voorkomt volgens het team prikkels richting bepaald gedrag. Oftewel: een stop op reclames voor vlees, voorkomt dat men continu gestuurd wordt richting het consumeren ervan. Het is een eerste stap in de weg richting een eetpatroon met minder dierlijk en meer plantaardig, zeker als marketingbudgetten daarbij verschuiven naar promotie van plantaardige producten.

Tot nu toe blijven maatregelen om consumentengedrag te beïnvloeden uit, ondanks de ambitie van de overheid de vleesconsumptie in Nederland rigoureus terug te brengen; de meest recente richtlijnen van het Voedingscentrum dat we de helft minder vlees zouden moeten eten; en het recente rapport van het RIVM (‘Wat ligt er op ons bord?’) dat bepleit dat we minder vlees moeten eten, zowel voor onze gezondheid als voor het klimaat. De overheid grijpt niet in onder het mom van ‘niet betuttelen’ of omdat de gevolgen van iets als het invoeren van een vleestax, niet te overzien en niet eenvoudig door te voeren zijn. Een verbod op reclame die vleesconsumptie bevordert is de mildste maatregel denkbaar. Voor de industrie blijven er genoeg producten over om de marketingbudgetten aan te besteden en voor de consument verandert er niets substantieels omdat vlees niet direct duurder wordt.

Taboe wegnemen

Het team: ‘Na reclame voor roken en kindermarketing voor snoep is het tijd dat we ook het taboe rond marketing voor vlees wegnemen en aandacht vragen voor de misvatting dat het geoorloofd moet zijn om in Nederlandse context reclame te maken voor een van de meest milieubelastende en gezondheidsbedreigende gewoonten van de Nederlander: overconsumptie van dierlijke eiwitten. De afgelopen 65 jaar vroegen Nederlandse slagers steevast “Mag het een onsje meer zijn?” Anno 2017 zou het tegenovergestelde, “een onsje minder”, de norm moeten zijn en vragen we om minder vleesreclame. Met “Een onsje minder vleesreclame alstublieft!” starten we een lobby, met om te beginnen het verzamelen van tenminste 40.000 handtekeningen om dit initiatief te kunnen presenteren aan de Tweede Kamer. Intussen voeren we gesprekken met diverse instanties die ons verder helpen om werk te maken van de regulatie van reclame voor vlees. Een mildere stap richting een gezonder en duurzamer eetpatroon stimuleren is toch niet denkbaar?! Dus waarom beginnen we niet direct, met Een onsje minder vleesreclame alstublieft!’

Groep vrijwilligers

Een onsje minder is een initiatief gevormd door een groep vrijwilligers die bewustwording creëren over de negatieve effecten van de vleesindustrie en de voordelen van een plantaardig eetpatroon. Initiatiefnemers van deze campagne zijn Armanda Govers (Even Geen Vlees), Natascha Kooiman (Smaackmakers), Tinja Ziener (The Earthlings Experience Netherlands) en Pascalle Klein. Samen werken wij aan een duurzame toekomst door de transitie naar een plantaardige leefstijl aan te moedigen en de consumptie van dierlijke producten en bijproducten te reduceren, beginnend met de meest prominente drijfveer achter de overmatige vleesconsumptie: reclame. Ons doel is om  vleesreclame landelijk te verminderen en uiteindelijk te verbieden.

Informatie en tekenen voor het burgerinitiatief https://onsjeminder.nl/
Foto’s Pixabay.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dierenwelzijn, Gezondheid, Misbruik, Nieuws, Politiek, Voedsel Tags: burgerinitiatief, onsje minder, Pascalle Klein, reclame tv, tweede kamer, verbod, vleesconsumptie

Lees ook:

  1. Dier&Recht – ‘fokken designer cats moet stoppen’
  2. Glyfosaat van Monsanto ‘waarschijnlijk kankerverwekkend’
  3. Greenpeace – Nederlandse investeringen in oliebedrijven bedreigen Noordpool
  4. Milieudefensie – ontbossing door biobrandstof

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Rob Dequeecker zegt

    7 december 2017 om 14:22

    Spijtig dat dit schitterende initiatief weer tot Nederland alleen is beperkt terwijl men Vlaanderen zo mee in het bad had kunnen nemen. En vergeet niet dat er een grote vleeshandel is tussen Noord- en Zuiderburen. Groot denken stopt niet aan grenzen.

    Rob

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Ardan
  • Verlichting is geen show
  • De virtuele denkster 376
  • Dick – Workshop in de ruimte
  • Halte Hertenkamp – Bevrijd je, de lach zal je nooit meer verlaten

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens