• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Wakker Dier – Meer kiloknallers bij Albert Heijn en Jumbo in 2016

26 januari 2017 door de redactie

Albert Heijn en Jumbo zijn de enige supermarktketens die in 2016 veel meer kiloknalden met vlees dan in 2015. Bij de meeste andere supermarkten is een daling te zien. Dit blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier.

Wakker Dier is ontsteld door de cijfers: ‘Ongelooflijk, Albert Heijn en Jumbo voeren een vleesoorlog om klanten van elkaar weg te kapen. Dat voor die vleesstunts duizenden dieren een rotleven leiden, kan ze kennelijk niets schelen! Van de marktleiders verwacht je een voorbeeldpositie, net zoals ze met plofkip hebben laten zien’. In totaal maakten de 12 supermarktketens in 2016 14 duizend keer reclame voor vlees.

In 2016 stonden er bijna zevenhonderd kiloknallers minder in de supermarktfolders dan in 2015, een daling van 6%. Dit is te danken aan alle supermarkten, met uitzondering van Albert Heijn, Jumbo en – in mindere mate – Aldi. Jumbo stuntte 46% méér met dierenleed en Albert Heijn 16% meer.

Meer vleesreclames in de folders

Bijna alle supermarkten maakten in 2016 meer reclame voor vlees in de folder dan in 2015. Het aantal vleesaanbiedingen steeg met maar liefst 13%. Dit komt voornamelijk door een grote stijging van aanbiedingen met 1 Beter Leven ster vlees van bijna 1.200 stuks in 2015 naar meer dan 3.300 stuks in 2016. Van deze 1 ster aanbiedingen is 82% voor varkensvlees, 12% is voor kip. Slechts één op de 20 vleesaanbiedingen is voor echt beter vlees zoals biologisch vlees en vlees met 2 en 3 Beter Leven sterren. Zo leidden de supermarkten de klanten steeds weer naar het goedkopere vlees en wordt het dierenleed in stand gehouden.

De toename in vleesreclames staat haaks op de behoefte van de samenleving. Nederlanders eten sinds 2010 elk jaar minder vlees, en kiezen daarbij steeds vaker voor vlees met een keurmerk. In januari 2015 stemde de Tweede Kamer al voor een motie tegen het stunten met vlees en ook deze januari lieten veel partijen tijdens een verkiezingsdebat in Den Haag weten dat zij af willen van het stunten met vlees. Hiernaast spraken meer dan 36.000 burgers, vijftig hoogleraren en diverse instanties zoals de Voedsel en Waren Autoriteit en boerenorganisatie ZLTO zich al uit tegen de kiloknaller. En vandaag nog riep ook het RIVM op om minder vlees te eten vanwege onze gezondheid en het klimaat.

Campagne Wakker Dier

Wakker Dier voert actie tegen de kiloknaller: gestunt met keurmerkloos vlees. Want al decennialang rollen de supermarktketens over elkaar heen om klanten van elkaar af te troggelen met goedkoop vlees en focust de vleesmarkt zich eenzijdig op industrieproducten en (te) lage prijzen. De prijs hiervan wordt betaald door de dieren. Miljoenen dieren leven in te krappe stallen zonder stro en zonder buitenlucht. Dieren worden doorgefokt om met steeds minder voer steeds sneller te groeien, varkensstaarten worden standaard afgesneden met een gloeiend hete draad. De dieren frisse buitenlucht geven of zelfs maar hun staart laten houden, is in deze markt die gericht is op lage prijzen domweg te duur.

Wakker Dier wil daarom dat supermarkten hun folders gebruiken om de consument te wijzen op diervriendelijker vlees en vleesvervangers, in plaats van het dierenleed te promoten. Zo kunnen de supermarkten de consument meenemen in de verduurzaming in plaats van deze af te remmen.

Bron Wakker Dier.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dierenwelzijn, Gezondheid, Natuur, Politiek Tags: kiloknallers, verhoogd, vleesconsumptie

Lees ook:

  1. Campagne Wakker Dier: stop met kiloknallen
  2. Wakker Dier – Miljoenen dieren in veehouderij gaan te vroeg dood
  3. Wakker Dier – aantal ‘kiloknallers’ met 10 procent afgenomen
  4. Wakker Dier – onderzoek onthult misstanden bij Iers rundvee

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • 28 februari 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 28 februari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De grenzeloze ruimte tussen de woorden
  • Het jaar 2021 – dag 57 – gekapteharen
  • Saudade met tijm en boog
  • Vrijdag zindag (16) – Ware versies
  • Bitter Winter – ‘Ook vrouwen stelselmatig verkracht in Tibetaanse heropvoedingskampen’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens