Het aantal vega-aanbiedingen bij supermarkten is voor het derde jaar op rij amper gestegen. Dit blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Ook in verhouding tot het aantal vleesaanbiedingen verbeterde er weinig: tegenover één promotie voor een vleesvervanger staan drie promoties voor vlees.
Hoewel het aantal vega-aanbiedingen gemiddeld gelijk is gebleven, zijn er wel duidelijke verschillen tussen supermarkten te zien. Zo hebben sommige supermarkten minder vleesvervangers in hun folders opgenomen, zoals Aldi (-38 procent) en Hoogvliet (-34 procent). Jumbo kende juist de grootste groei in het aantal vega-aanbiedingen (+41 procent), gevolgd door Spar (+31 procent).
Naast de vega-aanbiedingen staan er nog altijd veel vleesaanbiedingen in de folder. Gemiddeld over alle supermarkten staan er tegenover elke aanbieding voor een vleesvervanger drie vleesstunts. Aldi scoort het slechtst: tegenover elke vega-aanbieding staan maar liefst elf vleesaanbiedingen. Jumbo en Albert Heijn zijn koplopers: tegenover elke vleesvervanger staan hier twee vleesproducten in de folder.
Eiwittransitie
Van alle eiwitten die Nederlandse supermarkten verkopen, is op dit moment slechts zo’n 40 procent plantaardig. De rest is dierlijk en dat is slecht nieuws voor de dieren, onze gezondheid en het klimaat. Elf supermarkten hebben zich gecommitteerd aan een ambitieuze doelstelling om dit te veranderen. In 2025 willen ze uitkomen op minimaal 50 procent plantaardig en in 2030 op minimaal 60 procent, terwijl de totale hoeveelheid eiwitten niet verder toeneemt.
Wakker Dier houdt sinds 2015 het aantal folderaanbiedingen voor vlees en vleesvervangers bij van tien supermarktconcerns. Op dit moment zijn dat Albert Heijn, Aldi, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar. Het aanbiedingenbeleid is een belangrijk middel van supermarkten om vleesconsumptie op te drijven of juist naar beneden te krijgen.