• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Dierenwelzijn » Indiase Hindoes bekeren zich tot boeddhisme na geweld van ‘koebeschermers’

Indiase Hindoes bekeren zich tot boeddhisme na geweld van ‘koebeschermers’

25 februari 2019 door de redactie

Vier overlevenden van een gewelddadige afrekening in 2016 door zogenoemde koebeschermers in India, hebben zich deze week bekeerd tot het boeddhisme. Dat gebeurde tijdens een spraakmakende ceremonie die een van de meest geliefde helden van het land -dr. B.R. Ambedkar- herdenkt en de grieven van de laagste kasten van India onderstreept. Vorig jaar april deden ook al 300 mensen afstand van het hindoeïsme. De vier werden zwaar mishandeld omdat ze betrokken waren bij de verwerking van resten van runderen.

Velen in Hindoe-meerderheid India beschouwen het als een gruweldaad om een koe te doden, en het slachten is verboden in verschillende Indiase staten. In navolging van B.R. Ambedkar – de vader van de Indiase grondwet die in 1956 een golf van bekeringen ontketende toen hij in dat jaar het hindoeïstisch geloof verliet dat hem als geestelijk onrein en “onaanraakbaar” classificeerde – omarmden de vier bekeerlingen in Gujarat het boeddhisme om tegen de behandeling van mensen die op de laagste sporten van de maatschappij leven te protesteren.

Hoewel het in India illegaal is om te discrimineren op basis van kaste, heeft het bijna 3.000 jaar oude sociale gelaagdheidssysteem – hoewel het niet zo bepalend is in het leven van veel Indiase burgers meer is als vroeger – nog steeds de overhand. Het nieuws over de mishandeling van de vier mannen wekte dan ook verontwaardiging in heel India nadat een video van de mishandeling in 2016 viraal werd.

De vier slachtoffers zeggen dat ze het hindoeïsme afzweren uit protest, omdat de daders twee jaar later nog steeds niet gestraft zijn en onaanraakbaren – ook bekend als Dalits – het gevoel hebben dat de politieke partij die aan de macht is weinig heeft gedaan om hun benarde toestand te erkennen.

Veel Hindoes beschouwen koeien als heilig en de verwijdering van koeienkarkassen, het looien van leer en andere banen waarbij de resten van het dier betrokken zijn, wordt beschouwd als geestelijk vervuilend en worden voornamelijk uitgevoerd door moslims en Dalits, wat “onderdrukt” betekent in het Hindi. Landelijk zijn zowat 124 mensen gewond geraakt in koe-gerelateerde aanvallen.

Dankzij Dalits’ waardering voor Ambedkar is het boeddhisme de meest waarschijnlijke bestemming als ze besluiten het hindoeïsme te verlaten. Ambedkar’s nadruk op rationalisme en zelfredzaamheid betekent dat Dalit bekeerlingen een hoger opleidingsniveau bereiken en meer geld verdienen, zo blijkt uit een onderzoek.

Bron BNN

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dierenwelzijn, Geluk, Mensenrechten, Politiek Tags: Ambedkar, bekering, Dalits, geweld, heilig, hindoes, India, koebeschermers

Lees ook:

  1. Boeddhisten keuren geweld tegen moslims en aanslagen Bodh Gaya af
  2. India viert geboortedag boeddhist Ambedkar als social justice day
  3. Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 6 en slot
  4. Bangladesh – oproep boeddhisten om meer bescherming voor religieuze minderheden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

01 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit (1)
1 feb 23
01 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
1 feb 23
02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
02 feb
Stiltemeditatie
2 feb 23
02 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Autolyse voor gevorderden
    • Het jaar 2023 – dag 31 – handenschuddenenzwaaien
    • Protest Tibetaanse studenten tegen Amerikaans bedrijf
    • De oorlog die zo dichtbij woedt
    • Je bent goed zoals je bent…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens