Bijna 70 procent van de kipvleeswaren in de supermarkt is plofkip. Dit blijkt uit een steekproef van Wakker Dier. Plofkip wordt nog volop gebruikt door A-merken als Zandvliet en Zwanenberg en in huismerken.
Supermarktketens Lidl en Aldi hebben het slechtste aanbod. Zo verkoopt Lidl uitsluitend plofkipvleeswaren. Bij Aldi is 95 procent van het broodbeleg plofkip. Alle huismerk kipvleeswaren van Albert Heijn en Jumbo, en deels ook van de Vomar, komen van een ‘tussenkip’. De tussenkip zit wat betreft welzijn tussen de plofkip en een kip met één ster Beter Leven in. Ze groeit minder snel dan de plofkip, maar krijgt weinig ruimte in de stal en komt nooit buiten. Slechts een klein deel van de vleeswaren in de supermarkt heeft een dierenwelzijnskeurmerk: 11 procent krijgt één Beter Leven-ster, en 6 procent is biologisch.
Steekproef
Wakker Dier deed de steekproef in mei tot en met juli 2018, bij de twaalf grootste supermarktketens: Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Emté, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar. Bij elke keten is in drie filialen gekeken naar het aantal kipproducten voor op de boterham, waarbij werd gelet op de aanwezigheid van een dierenwelzijnskeurmerk. Vers vlees, conserven en borrelhapjes zijn niet meegenomen in het onderzoek.