“Alle voelende wezens hebben een wil.”
“Hoezo?”
“Alle voelende wezens doen iets, nietwaar?”
“En?”
“Als je iets doet betekent dat per definitie dat je het wilt.”
“Kan een kip zonder kop iets willen?”
“Natuurlijk niet.”
“Waarom rent ze dan toch rond?”
“Wou jij de mens vergelijken met een kip zonder kop?”
“Eerder met een kop zonder kip.”
“Heeft een kop zonder kip soms geen wil?”
“Dat weet ik zo net niet…”
“Maar?”
“Hij gaat in elk geval nergens meer heen.”
Deze tekst maakt deel uit van de Perongelukexpress, een serie over de vrije wil.
Lees ook: Je laatste voornemen.
Sjoerd zegt
Ah Hans, die kip zonder kop?
1ste Is dat wel een kip?
2de De voormalige uit kop en lijf samengestelde loopt na de scheiding van de kop niet, doch vliegt.
3de De resterende kop daarentegen beweegt niet.
Enz. enz………
Sjoerd zegt
Overigens kunnen de tenen wel bewegen. Ook als zij met de poot gescheiden is van het lijf. Weliswaar met behulp van een mens die aan de pees trekt.
Vraag: Is het de wil van de poot dat zij de mens dwingt haar te laten bewegen of is het de mens die de poot dwingt te bewegen?
Of is in deze interactie geen wil aanwezig en is de mens hier samen met de poot van iedere wil uitgesloten?
Met dit morbide voorbeeld wil ik graag de mens en haar gewelddadige gedrag aan jou voor analyse voorleggen. De aloude vraag naar toerekeningsvatbaarheid van gedrag in de forensische praktijk.