Hoe je een eind maakt aan alle misverstanden over zen.
Leerling: Wat is zen?
Meester: Zen?
Leerling: Hoe zou u het noemen?
Meester: Noemen leidt tot misverstanden.
Leerling: Hoe zou u het niet-noemen?
Meester: Niet noemen leidt tot misverstanden.
Leerling: Hoe zou u het omschrijven?
Meester: Omschrijven leidt tot misverstanden.
Leerling: Hoe zou u het niet-omschrijven?
Meester: Niet omschrijven leidt tot misverstanden.
Leerling: Hoe zou u het demonstreren?
Meester: Demonstreren leidt tot misverstanden.
Leerling: Hoe zou u het niet-demonstreren?
Meester: Niet demonstreren leidt tot misverstanden.
Leerling: Wat voor misverstanden eigenlijk?
Meester: Neem alleen al het woordje het.
Leerling: Als in ‘hoe zou u het noemen’?
Meester: Alsof er een of ander het is.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Alsof ik iets wou beweren.
Leerling: Dat nam ik even aan.
Meester: En dan dat woordje misverstand.
Leerling: Wat is daar mis mee?
Meester: Alsof je iets verkeerd kan doen.
Leerling: Bedoelt u dat je niets verkeerd kan doen?
Meester: En dan dat woord verkeerd.
Leerling: Is dat dan ook verkeerd?
Meester: Alsof je ook iets goed kan doen.
Leerling: Alweer een misverstand?
Meester: Alsof je nooit iets goed kan doen.
Leerling: Opnieuw een misverstand.
Meester: En dan dat woordje doen.
Leerling: In plaats van ondergaan?
Meester: En hopla, nog een misverstand.
Leerling: Laten we er maar over ophouden.
Meester: Ik ben blij dat je het zegt.
Leerling: Maar wat is nou zen?
Meester: Dat is nou zen.
Leerling: Misverstanden uit de weg ruimen?
Meester: Erover ophouden.