• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » 20. Ben jij verslaafd aan je hersenspinsels?

20. Ben jij verslaafd aan je hersenspinsels?

17 oktober 2019 door Hans van Dam

De filosoof is de slaaf van zijn eigen hersenspinsels, de heilige berijdt in zijn zuiverheid het Intellect van het intellect als een prins. Het Intellect van het intellect is het koren, het intellect enkel het kaf.

De buik van het dier blijft zoeken naar het kaf. Het intellect pent hele boeken vol. Het Intellect van het intellect vult het heelal met het licht van de maan van de werkelijkheid.

Rumi


Hans: Als er iemand boeken vol heeft gepend is het Rumi wel.

Ayah: Is de filosoof inderdaad de slaaf van zijn eigen hersenspinsels?

Hans: Dé filosoof is een hersenspinsel. Die bestaat helemaal niet, behalve als idee.

Ayah: Dus jij gelooft niet dat iedere filosoof de slaaf is van zijn eigen hersenspinsels?

Hans: Ik heb moeite met universele uitspraken en ik vraag me af of het Intellect van het intellect niets beters te doen heeft.

Ayah: Denk jij dat er filosofen zijn die al hun hersenspinsels doorzien?

Hans: Inclusief de gedachte dat ze al hun hersenspinsels doorzien.

Ayah: Benijdenswaardig.

Hans: Inclusief de gedachte dat ze daarom benijdenswaardig of betreurenswaardig zijn.

Ayah: Is iemand die al zijn hersenspinsels doorziet eigenlijk nog wel een filosoof?

Hans: Alleen in de ogen van anderen, zou ik denken.

Ayah: En in haar eigen ogen?

Hans: Een filasoof, zou ik zeggen.

Ayah: Een filásoof?

Hans: Een liefhebber van niet-wijsheid.*

* Fil-a-sofie, afgeleid van het Griekse fileo, liefhebben, a, niet en sofia, wijsheid. Ik gebruik ook weleens het woord asofie, niet-wijsheid, als synoniem voor niet-weten. Verandering van spijs doet eten. Je mag het zo weer vergeten.

Ayah: Ben jij ook zo iemand die al zijn hersenspinsels doorziet?

Hans: Zodra ik dat geloof ben ik niet meer zo iemand.

Ayah: Is de heilige volgens jou de meester van zijn eigen hersenspinsels, zoals Rumi stelt?

Hans: Tenzij dat ook een hersenspinsel is.

Ayah: Het zou me verbazen als een heilige zijn eigen hersenspinsels niet doorziet.

Hans: Misschien is ‘heilig’ ook wel een hersenspinsel.

Ayah: De heilige bestaat niet, wou je zeggen.

Hans: Een heilige misschien ook niet.

Ayah: Heiligen bestaan niet?

Hans: Tenzij dat ook een hersenspinsel is.

Ayah: We zijn allemaal maar mensen.

Hans: Wat is een mens.

Ayah: Geen hersenspinsel.

Hans: Vol hersenspinsels.

Ayah: Een mens is geen hersenspinsel vol hersenspinsels?

Hans: Moet je horen wat je zegt.

Ayah: Hoe kom ik erachter of het Intellect van het intellect inderdaad het koren is?

Hans: Zoals je erachter komt of iemand de slaaf is van zijn eigen hersenspinsels.

Ayah: Namelijk?

Hans: Door met hem te praten.

Ayah: En als hij dood is, zoals Rumi?

Hans: Dan sla je zijn nagelaten woorden erop na.

Ayah: Wat ontdek je dan?

Hans: Wat iedereen ontdekt die zich in andermans geschriften verdiept.

Ayah: Namelijk?

Hans: Je eigen hersenspinsels.

Ayah: Wat voor eigen hersenspinsels heb jij al lezende ontdekt?

Hans: Dat mensen zichzelf voortdurend tegenspreken bijvoorbeeld. Ik ook.

Ayah: Ah ja.

Hans: En dat ze elkáár voortdurend tegenspreken. Ik ook.

Ayah: Dus kan het nooit allemaal waar zijn, wou je zeggen.

Hans: Of waarheid moest uit tegenspraken bestaan. In tegenspraken. In tegenspreken.

Ayah: Bestaat waarheid uit of in tegenspraken of tegenspreken?

Hans: Dat zou ik dan meteen moeten tegenspreken.

Ayah: Wat is eigenlijk het Intellect van het intellect?

Hans: Voor Rumi of voor mij?

Ayah: Voor Rumi.

Hans: Dat weet ik niet. Ik ken alleen mijn eigen hersenspinsels over Rumi.

Ayah: Voor Rumi volgens jou.

Hans: Een intellect dat zich superieur waant.

Ayah: Nou nou.

Hans: Een intellect dat in naam der eenheid onderscheid maakt tussen heiligen en anderen, meesters en leerlingen, koren en kaf, zuiverheid en onzuiverheid, werkelijkheid en droom, wijzen en dwazen.

Ayah: Verdraaid.

Hans: Om zich meteen daarop onbeschaamd te vereenzelvigen met heiligen, meesters, koren, zuiverheid, werkelijkheid en wijsheid.

Ayah: Wat is het Intellect van het intellect volgens jou?

Hans: Een onbenullig stukje van het gewone intellect.

Ayah: Waarin onderscheidt het zich van de rest van het intellect?

Hans: In dat het wél in de spiegel durft te kijken.

Ayah: Waar zit het eigenlijk?

Hans: Midden tussen je frontaalkwabben, vlak boven je ogen.

Ayah: Dat moet haast wel het derde oog zijn.

Hans: Het is een wormvormig aanhangsel zo groot als je kittelaar.

Ayah: Wat doet het precies?

Hans: Kittelen. Nooit gemerkt?

Ayah: Wat kittelen?

Hans: Het intellect kittelen.

Ayah: Waarom zou het?

Hans: Om het aan het lachen te krijgen.

Ayah: Waarom zou het intellect dan moeten lachen?

Hans: Om zichzelf natuurlijk.

Ayah: En wat is het intellect met een kleine letter volgens jou?

Hans: Een wormvormig aanhangsel van je kittelaar.

Ayah: Hè?

Hans: Wat?

Ayah: Het Intellect was toch juist een wormvormig aanhangsel van het intellect?

Hans: Een hersenspinsel dan maar.

Ayah: Nou moe.

Hans: Tenzij dat ook een hersenspinsel is.

Ayah: Maar dan is het Intellect van het intellect toch ook een hersenspinsel?

Hans: Voor mij is het alleen maar een metafoor.

Ayah: Waarvoor?

Hans: Voor een denken dat zichzelf heeft verkend.

Ayah: Wat is een denken dat zichzelf heeft verkend?

Hans: Een denken dat zijn plaats kent.

Ayah: Wat is een denken dat zijn plaats kent?

Hans: Een denken dat zichzelf doorziet.

Ayah: Wat als het denken zichzelf doorziet?

Hans: Niet-weten.

Ayah: Wat is niet weten?

Hans: De buik van het dier.

Ayah: De onderbuik?

Hans: Van mond tot kont.

Ayah: Een meter of tien.

Hans: Gevuld met stront.

Ayah: Wat als je niet meer weet?

Hans: Dan eet je het kaf met het koren.

Ayah: Dan krijg je nooit meer honger?

Hans: Dan raak je nooit meer verstopt.

Ayah: Dan vult het heelal zich met het licht van de maan van de werkelijkheid?

Hans: Dan is de droom werkelijkheid.

Ayah: En dan?

Hans: Is de werkelijkheid geen schaduw meer van zichzelf.


Ben jij een filosoof?

Moet jij weleens lachen om je eigen gedachten?

Geloof jij in heiligen, meesters, zuiverheid, wijsheid?

Wat spreekt altijd de waarheid, je mond of je kont?

Met welk lichaamsdeel gaf je antwoord op de vorige vraag?

Deze tekst maakt deel uit van Het Witboek Soefisme – de derwisj en de dwaas. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Alle teksten van deze serie. Het Witboek Soefisme op NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Categorie: Hans van Dam Tags: dansen in het duister, de derwisj en de dwaas, de mind, denken, filosofie, het derde oog, mystiek, niet-weten, soefisme, waarheid, wijsheidsoog

Lees ook:

  1. 19. Hoelang duurt het heden?
  2. 31. Een bedrieger die de waarheid zegt
  3. 74 – Waarom al mijn antwoorden vragen zijn
  4. 89 – Door mystieke verbijstering verslonden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Hans van Dam is de auteur van de Agnosereeks: 13 boeken over niet-weten, verluchtigd door Lucienne van Dam. Lees ze gratis op NietWeten.nl of in het BD, of als paperbacks tegen kostprijs. Disclaimer. Contact. Winkel. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.