• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

89 – Door mystieke verbijstering verslonden

18 februari 2020 door Hans van Dam

Bij ons moet je een wakende slaper zijn opdat je in de wakkere staat dromen kunt dromen. De gedachte aan wat geschapen is staat vijandig tegenover deze zoete wakende slaap. Totdat je denken slaapt zit je keel dicht en kan er geen geheim naar binnen.

Het denken wordt door mystieke verbijstering weggevaagd. Het denken aan iets anders dan God wordt door verbijstering verslonden.

Rumi


Hans: Het denken wordt door mystieke verbijstering weggevaagd, zeker.

Ayah: En het denken aan iets anders dan God?

Hans: Ook…

Ayah: Maar?

Hans: Het denken aan God net zo goed.

Ayah: Al het denken wordt door mystieke verbijstering verslonden?

Hans: In mijn ervaring wel.

Ayah: Het enige wat overblijft is mystieke verbijstering?

Hans: Ook weggevaagd.

Ayah: De mystieke verbijstering wordt zelf door mystieke verbijstering weggevaagd?

Hans: Zie ik er soms verbijsterd uit?

Ayah: Dit is werkelijk het toppunt.

Hans: Het toppunt van mystiek.

Ayah: Het einde van de mystiek, zul je bedoelen.

Hans: Het toppunt van mystiek is het einde ervan, als je het mij vraagt. En het einde van mystiek is het toppunt ervan.

Ayah: De mystiek sterft aan zichzelf.

Hans: En herrijst uit de as.

Ayah: En sterft aan zichzelf.

Hans: En herrijst uit de as.

Ayah: Als de vogel Feniks.

Hans: Nestbouwer en nestverbrander ineen.

Ayah: Mystiek vergaat omdat het bestaat.

Hans: Mystiek bestaat zolang het vergaat.

Ayah: Denk jij dat God bestaat?

Hans: Dat maakt deel uit van het mysterie.

Ayah: Wat maakt eigenlijk geen deel uit van het mysterie?

Hans: Niets maakt deel uit van het mysterie.

Ayah: Hè?

Hans: Het mysterie zelf wordt door verbijstering weggevaagd.

Ayah: Ah ja.

Hans: Wat een slokop, hè?

Ayah: Zo te horen kan er bij jou wel een geheim naar binnen.

Hans: Dat is nergens voor nodig.

Ayah: Waarom niet?

Hans: Omdat het al binnen is.

Ayah: Welke geheim dan?

Hans: Ken jij je binnenste?

Ayah: Niet echt.

Hans: Dáárom hoeft het geheim niet naar binnen.

Ayah: Buiten was al binnen.

Hans: Wie kent het verschil tussen buiten en binnen?

Ayah: Is dat ook al geheim?

Hans: Weet jij soms waar je geest ophoudt en je lichaam begint?

Ayah: Niet echt.

Hans: Weet jij of je lichaam een functie is van je geest of je geest van je lichaam?

Ayah: Niet echt.

Hans: Weet jij waar je lichaam ophoudt en de wereld begint?

Ayah: Niet echt.

Hans: Weet jij of je lichaam aan jou behoort of aan de wereld?

Ayah: Niet echt.

Hans: Weet jij of jijzelf deel uitmaakt van de wereld of de wereld van jou?

Ayah: Het is één groot geheim.

Hans: Is er wel een geheim als niemand zich iets afvraagt?

Ayah: Niet echt.

Hans: Maakt een boom geluid als er niemand is om het te horen?

Ayah: Jouw keel zit zo te horen niet dicht.

Hans: En mijn denken is duidelijk niet weggevaagd.

Ayah: Maar waar het nou mee bezig is?

Hans: Het droomt zich een wereld en het waakt over zichzelf.

Ayah: Een zoete, slapende wake?

Hans: Dat is een van zijn dromen.

Ayah: Wat droomt het nog meer?

Hans: Het droomt zich een denken dat denkt dat het waakt en het droomt zich een denker die denkt dat hij droomt.

Ayah: Hoe is het om zo’n wakkere slaper te zijn?

Hans: Daar kun je alleen maar van dromen.


Droom jij weleens dat je slaapt?

Droom jij weleens dat je wakker wordt?

Droom jij weleens dat je ontwaakt bent?

Droom jij weleens dat er een jij is?

Droom jij weleens dat er geen jij is?

Wat droom je allemaal niet?

Deze tekst maakt deel uit van De derwisj en de dwaas – Dansen in het duister, een serie over soefisme en mystiek niet-weten. Illustraties: Lucienne van Dam. De derwisj en de dwaas in het BD. De derwisj en de dwaas op NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: dansen in het duister, de derwisj en de dwaas, de mind, mystiek, niet-weten, soefisme

Lees ook:

  1. 34 – Tegen de verrukking in
  2. 51. Gedachten zijn hogere machten
  3. 71 – Onverdeeld en onverenigd
  4. 85 – De opgang van het verstand dat zichzelf doorziet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Series. Boeken. NietWeten.nl. Het Agnoseblog. Mail: info(apenstaartje)nietweten.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 21 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 21 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 22 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 25 april 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Van de bergen naar de stad

Kees Moerbeek - 18 april 2021

De leiders van het Nieuwe Boeddhisme (shin bukkyō) beweerden dat het Japanse boeddhisme evolutionair de meest geavanceerde vorm was van Boeddha’s leer. Anderen gingen zelfs zover om te beweren dat het zuivere boeddhisme alleen in Japan bewaard is gebleven.

Het zelfgekozen levenseinde

Erik Hoogcarspel - 15 april 2021

Je hoort steeds meer tegenwoordig dat een leven “voltooid” kan zijn, alsof het leven een klus is die je moet klaren. Ik begrijp het gevoel, maar uit de bijna-doodervaringen blijkt dat mensen die op het randje zijn geweest opeens andere opvattingen hebben gekregen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Van de bergen naar de stad
  • Dick – De zin van zen
  • Lente
  • Ardan
  • Niet-weten als passe-partout: het zelf

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens