• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

13. Bekijk het maar – van alle kanten

7 oktober 2019 door Hans van Dam

Is de herder er voor de kudde of is de kudde er voor de herder?

Jami


Hans: Of zijn ze er voor elkaar of zijn ze er voor zichzelf of zijn ze er voor iets hogers of zijn ze er voor iets lagers of zijn ze er gewoon of zijn ze er gewoon niet of wat?

Ayah: Je maakt het er niet eenvoudiger op.

Hans: En wat te denken van de eigenaar, de veearts, de slager, de consument, het gras, de mest, de bacteriën, de regen, de lucht, de aarde, de zon…

Ayah: Is het gras er voor de koe?

Hans: Is de koe er voor de veearts?

Ayah: Is de veearts er voor de slager?

Hans: Is de slager er voor de klant?

Ayah: Is de klant er voor de koning?

Hans: Is de koning er voor de bacteriën?

Ayah: Zijn de bacteriën er voor de zuurstof?

Hans: Is de zuurstof er voor de lucht?

Ayah: Is de lucht er voor de vogels?

Hans: Zijn de vogels er voor de veren?

Ayah: Zijn de veren er voor de kussens?

Hans: Zijn de kussens er voor de kont?

Ayah: Kortom…

Hans: Wie of wat is er voor wie of wat en is dat wel de vraag.

Ayah: Bedoel je dat alles met alles samenhangt?

Hans: Dat is ook maar een manier van kijken.

Ayah: Of dat alles één is?

Hans: Dat is ook maar een manier van kijken.

Ayah: Of dat alles leeg is, zonder wezen?

Hans: Dat is ook maar een manier van kijken.

Ayah: Of dat alles op zichzelf bestaat?

Hans: Dat is ook maar een manier van kijken.

Ayah: Volgens mij stelt Jami hier een retorische vraag over goed leiderschap.

Hans: Is de vraag er voor het antwoord of is het antwoord er voor de vraag?

Ayah: Volgens Jami stelt een goed leider zich in dienst van de gemeenschap zoals een goed herder zich in dienst stelt van de kudde.

Hans: Is A er voor B of is B er voor A of zijn A en B er voor elkaar of voor zichzelf of voor C of omgekeerd of staan A, B en C op zichzelf of voor de leegte of voor het geheel of wat?

Ayah: Het lijkt wel algebra.

Hans: Iedere mogelijkheid vertegenwoordigt slechts één manier van kijken.

Ayah: Inderdaad.

Hans: Deze ook.

Ayah: Wat is dan de waarheid?

Hans: Ook.

Ayah: De waarheid is ook maar een manier van kijken?

Hans: En dat de waarheid ook maar een manier van kijken is, is ook maar een manier van kijken.

Ayah: Bedoel je dat er helemaal geen waarheid is?

Hans: Dat is ook maar een manier van kijken.

Ayah: Er zijn alleen maar manieren van kijken.

Hans: Dat is ook maar een manier van kijken.

Ayah: Hè?

Hans: Wat?

Ayah: Dat er alleen maar manieren van kijken zijn is ook maar een manier van kijken?

Hans: Of zie jij dat anders?

Ayah: Vind jij dat je altijd alles van alle kanten moet bekijken?

Hans: Bekijk het maar.

Ayah: Hoezo?

Hans: Veelzijdigheid is best eenzijdig.

Ayah: Verdraaid.

Hans: Terwijl je op vele manieren eenzijdig kunt zijn.

Ayah: Dan weet ik het ook niet meer.

Hans: Mijn idee.

Ayah: Is niet weten voor jou veelzijdig of eenzijdig?

Hans: Niet weten is voor mij onzijdig.

Koe met een vacht van gras.
Is het gras er voor de koe of is de koe er voor het gras of is de koe van gras of is het gras van koe of wat?

Is de herder er voor de kudde of is de kudde er voor de herder, wat denk jij?

Bekijk jij weleens iets van alle kanten?

Vind jij dat iedereen eigenlijk alles van alle kanten zou moeten bekijken?

Denk jij dat het mogelijk is om alles van alle kanten te bekijken?

Denk jij dat het wenselijk is om alles van alle kanten te bekijken?

Lees ook: De boer die zijn paard verloor

Deze tekst maakt deel uit van De derwisj en de dwaas – Dansen in het duister, een serie over soefisme en mystiek niet-weten. Illustraties: Lucienne van Dam. Index van deze serie. Inleiding van deze serie. Archief van deze serie. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: afhankelijk ontstaan, dansen in het duister, de derwisj en de dwaas, interzijn, leiderschap, mystiek, niet-weten, soefisme, sunyata

Lees ook:

  1. Draaien als een derwisj, 27
  2. 2. De alchemist en de dwaas
  3. 5. Een waarheid als twee koeien
  4. 11. Een formulering zonder waarheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Series, Boeken, Site, Blog, Hans, Contact. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 21 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 21 januari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 21 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 22 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 23 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Niet-weten is geestverruimend, maar niet heus
  • Het jaar 2021 – dag 20 – afstand
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • De kern van yoga – Karma yoga (deel 1)
  • Boeken – Ecodharma Buddhist Teachings for the Precipice

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens