• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Dossiers » Boeddha in de bajes » Boeddha in de bajes – Rob en Bert

Boeddha in de bajes – Rob en Bert

5 maart 2021 door gastauteur

Vanmiddag heb ik met twee gedetineerden afgesproken. Ieder een uur.* Voordat ik mijn auto uitstap zit ik altijd even in stilte, bezin me waarom ik hier ben en kijk ik wat er buiten gebeurt. Het is een komen en gaan van mensen, van auto’s en vrachtauto’s. Een groot bedrijf waar mensen op bezoek komen, waar mensen naar binnengaan om te werken en anderen naar buiten komen omdat hun werkdag er weer op zit. Waar gedetineerden onderweg zijn om te komen of te gaan. De logistiek is een enorm gebeuren.

Het binnengaan van de penitentiaire inrichting (pi) is routine geworden; als er niemand voor me is ben ik in vijf minuten binnen. Bij de plek waar ik moet zijn meld ik me aan bij de portier, de naam van degenen die ik bezoek en mijn naam worden gecheckt en dan mag ik naar binnen. Nog eens drie deuren door en ik zit in de bezoekruimte en wacht op de eerste gedetineerde. Een moment om even te mediteren, in stilte te zitten zonder enige afleiding, zonder enig geluid. Ik ben ‘slechts op bezoek’.

De ene keer duurt het wachten wat langer dan de andere omdat de gedetineerde moet worden opgehaald van zijn afdeling. Deze keer lijkt het langer te duren dan anders. Omdat ik geen horloge bij me heb weet ik niet hoe lang ik hier zit. Het is een bijzonder gevoel zonder tijd te zijn, weten dat ik hier twee uur ben en dat ik twee uur de tijd heb om naar deze mannen te luisteren met ze te praten.

Op een gegeven moment realiseer ik me dat het toch wel erg lang duurt voor er iemand komt. Ik druk op de intercom en spreek met de portier. ‘We zijn u helemaal vergeten …’ zegt hij. Ik vraag hoe laat het is en er blijkt al een half uur om te zijn. We passen er een mouw aan zodat ik beide mannen in ieder geval drie kwartier kan spreken.

De eerste Rob, vertelt dat hij hier al zo lang komt dat hij het nog mee heeft gemaakt dat er geen muren om het terrein stonden maar alleen prikkeldraad en dat de bewakers nog met geweren rondliepen. Rob is min of meer regelmatig in de pi, het binnen zijn geeft hem rust en structuur terwijl hij buiten zijn vaak lastig vindt. Hij vertelt over andere gedetineerden die hij al heel lang kent en met wie hij regelmatig hier of in een andere pi de tijd doorbrengt. Hij is vandaag erg onrustig, voelt zich niet lekker en heeft eigenlijk niet zo’n zin in het gesprek. In mediteren of zelfs maar even stilzitten heeft hij helemaal geen zin. We besluiten het gesprek te beëindigen, bellen de bewaker en hij wordt weer opgehaald. Tot volgende week.

De deur naar de gang mag open blijven tot Bert komt. Zo kan ik in de gang loopmeditatie doen en kan ik naar buiten kijken waar de bomen alweer blad aan het krijgen zijn. Het gesprek laat ik bezinken. Hoe moet het zijn hier een groot deel van je leven te hebben doorgebracht en daar min of meer vrede mee te hebben? Rob lijkt een manier om de tijd door te brengen te hebben gevonden: ‘het is hier net alsof je op een retraite bent.’

Bert zijn detentie zit er bijna op. Hij weet precies over hoeveel tijd hij wordt overgeplaatst naar een tbs-instelling. Daar is hij gedetineerde af en is hij patiënt. Hij ziet er naar uit want hij is wel klaar hier. “Wat ben ik in die zeven jaar hier nu wijzer geworden?” Hij vindt het vreselijk wat hij gedaan heeft en heeft daar ook spijt van. De officier van justitie is het niet eens met de keuze voor een tbs-instelling dichtbij zijn woonplaats waar hij vanwege de ouderdom van zijn ouders naar toe had gewild en daar baalt hij van.

Met Bert begin en eindig ik het bezoek met een korte meditatie en zitten we na het klinken van het belletje dat ik altijd bij me heb in stilte met elkaar. Soms is dat kort, soms wat langer. In groot vertrouwen heb ik mijn ogen gesloten, ik weet dat hij mij niets aan zal doen. Kennelijk is dat vertrouwen wederzijds want hij lijkt wat meer tot rust te komen. We zijn blij met onze ontmoetingen die ons beiden veel geven. Te snel is de tijd weer om. Volgende week ontmoeten we elkaar weer. Bert gaat weer weg, wordt gefouilleerd en loopt naar zijn afdeling. Ik gun het hem zo dat hij goed opgevangen en begeleid wordt en op termijn weer op een gewone manier deel van de maatschappij mag uitmaken.

Wat is het leven toch betrekkelijk. De een berust er min of meer in wat hem overkomt en hoe hij door het leven gaat, een ander is graag zo gauw mogelijk weer vrij en is er van overtuigd dat wat hij gedaan heeft nooit meer zal gebeuren.

Na een paar minuten sta ik weer buiten en kan weer gaan en staan waar ik wil. Wat een rijkdom. Het regent licht, het is voorjaar, de natuur is prachtig en ik geniet er met volle teugen van. Langzaam loop ik mijn rondje door het bos, langs het ven, vandaag ook over het pad naar de fusilladeplaats. Opeens voel ik de ellende en het verdriet in mijn lijf van bijna 80 jaar geschiedenis van onderdrukking en repressie die begon toen de Duitsers hier in 1942 ‘SS-Konzentrationslager Herzogenbusch’ bouwden. Over het pad waar ik nu op loop, liepen velen hun dood tegemoet. De schoten waren tot in het kamp te horen. Het te bezoeken** crematorium en de asputten liggen bijna tegen een buitenmuur van wat nu de p.i. is.

* De gesprekken zijn gevoerd voor corona uitbrak.
** Nationaal monument Kamp Vught

Categorie: Boeddha in de bajes, Gezondheid, Rechtspraak, Zorg Tags: boeddha in de bajes, deel 4, kamp Vught, meditatie, retraite, rust, tbs, vertrouwen

Lees ook:

  1. Kwan Yin Huis hoopt op geldschieters, onderhuurders en donateurs
  2. Een klankschaal op mijn buik
  3. Marien Bakker – ‘Zo kan ik de wereld aan’
  4. Edel Maex: ‘Meditatie is heel eenvoudig’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.