
…
Home » Boeddhisme » Buddhavacana » Pagina 2
door Ludo Lemmens
door André Baets
Zo komt de Boeddha in de Pali-Canon, als hij met nabestaanden praat, soms schijnbaar hard en gevoelloos over. De Verhevene was geen mooiprater en troostte niet met holle woorden, maar met de waarheid, hoe onbarmhartig die ook mocht klinken. Het overlijden greep hij aan als middel om vergankelijkheid, verandering en – als dit door de betrokkene niet beseft werd – het daaruit voorvloeiende, door gehechtheid ontstane, lijden te verduidelijken.
door André Baets
door André Baets
door André Baets
Wat in deze sutta opvalt is het veelvuldig voorkomen van de woorden inspanning, ijver, volhardende inspanning en de vier juiste inspanningen.
Lees meer over ‘Welke zijn de vijf vormen van geestelijke verharding?’
door André Baets
door André Baets
door André Baets
door André Baets
“Mijn oma, Heer, is gestorven. Ze was versleten, op jaren, ze had de eerbiedwaardige leeftijd van honderd en twintig jaar bereikt.”
Lees meer over ‘Alle wezens zullen sterven, want het leven eindigt in de dood’
door André Baets
door André Baets
“Als je slordig kan zijn, ben je dat niet; als je de gelegenheid hebt om je over te geven aan zintuiglijke prikkels, doe je dat niet; als je valt sta je terug op, opnieuw en opnieuw en opnieuw”.
Lees meer over “Welke zijn de vijf boeien van de geest die hij niet geslaakt heeft?”
door André Baets
door André Baets
Er is één Dhamma (werkelijkheid, waarheid) maar deze kan op verschillende manieren verwoord worden.
Lees meer over De timmerman en een monnik – dispuut over de dhamma
door André Baets
door Joop Ha Hoek
Op de volle maan van de maand vesakha (in onze kalender gewoonlijk vallend in april/mei) herdenkt de boeddhistische wereld de geboorte, ontwaken en dood van de Boeddha. In de mahayana traditie gaat dit feest van Vesak dikwijls gepaard met het baden van de Boeddha.
Lees meer over Vesak: Geboorte, ontwaken en dood van de Boeddha
door André Baets
door André Baets
Het achtvoudige pad – de veilige weg die naar het doodloze toe leidt.
Lees meer over ‘Gezondheid is het hoogste goed, nirvana het hoogste geluk’
door André Baets
Als Suddhodana, de raja van Kapilavatthu, had gehoopt dat zijn zoon, Siddhattha, zou opgroeien als een vastberaden, de wereld toegewende man van de daad met politieke ambities, dan werd hij teleurgesteld.
Lees meer over De Boeddha, een sensitief, introvert denktype
door Joop Ha Hoek
door André Baets
door André Baets
In dit sutta gebruikt de Boeddha de gelijkenis van de hertenvanger om ons te onderrichten over de manier waarop wij kunnen ontsnappen aan de invloed van Mara, de Boze en dit door ‘onzichtbaar’ te worden voor hem. Door het daarmee gepaard gaande inzicht worden de mentale vergiften uiteindelijk vernietigd en de verlossing bereikt.
Lees meer over ‘En waar is het, monniken, dat Mara en zijn gevolg niet kunnen komen?’
door André Baets
Na het overlijden van de Boeddha werd de Dhamma op twee manieren beleefd. Een groep monniken en nonnen leefden rondtrekkend, in afzondering of in kloosters en hoorden zich vooral bezig te houden met studie, meditatie en contemplatie. De leken gingen op feestdagen naar de tempels om naar de voordrachten van de monniken te luisteren en probeerden zo goed mogelijk de vijf oefenregels na te leven.
door André Baets
door André Baets