• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » De werkplaats » Jolanda de Lange – boeddhistische sieraden

Jolanda de Lange – boeddhistische sieraden

7 augustus 2017 door de redactie

Jolanda de Lange maakt in haar Little Buddha atelier in Antwerpen sieraden waarin ze kleine boeddha amuletjes verwerkt.

‘Door mijn jarenlange sympathie en verbondenheid met het Tibetaans boeddhisme ben ik vaak in Azië op reis gegaan. Daar ben ik in aanraking gekomen met en gevallen voor de kleine boeddha amuletjes. De tsatsa’s. Ze worden in heel veel landen in heel veel vormen gedragen voor bescherming, geluk en balans. Ik maak er nu al twaalf jaar met heel veel plezier boeddhistische sieraden mee. Ik heb een kleine werkplaats in Antwerpen waar je je eigen armbanden en kettingen en mala’s zelf kan laten samenstellen.

Ik ben ooit begonnen door naar boeddhistische kloosters te reizen en daar te verblijven. Het is spontaan zo gelopen. Als spiritueel geïnteresseerd persoon, ben ik daarna dit atelier begonnen. Ik was een van de eersten die dit soort sieraden begon te maken. Mijn klanten zijn mensen die vanuit een diepere betekenis een sieraad zoeken en het contact is vaak heel persoonlijk. Waardoor wat ik doe heel boeiend is. Het is simpel wat ik doe maar ik maak anderen er gelukkig mee op mijn eigen manier. En dat geeft veel voldoening. En mensen kunnen ook naar hun eigen idee en gevoel iets laten maken.

Er komen hier allerlei mensen. De grootste groep zijn boeddhisten en yogi’s en ook mensen die op een andere manier spiritueel zijn. Zelfs een boeddhistische tempel koopt lotus lampjes voor de tempel bij mij. Dan zijn er ook nog mensen die ziek of stervend zijnen daarom een sieraad willen met een Boeddha, gecombineerd met stenen die een betekenis hebben. Omdat ze zeggen dat dit ze kracht geeft.

Ik maak ook dingen voor mensen die een moeilijke tijd hebben, ze beweren er steun aan te hebben om iets van me te dragen. Of iemand die voor zijn of haar geliefde iets wil geven met een diepere betekenis. Of een mala om mee te mediteren of te bidden.’

Korte weg naar verlichting

Een tsatsa, ook tsa-tsa is een klein votief-, ofwel offertabletje in het Tibetaanse boeddhisme. De naam tsatsa komt uit het Sanskriet. De duurste tsatsa’s zijn de zogenoemde butsa’s.

De vervaardiging van tsatsa’s zou de weg naar verlichting verkorten. Hiervoor zouden minimaal vijf stuks gemaakt moeten worden. Volgens klassieke teksten kan de vervaardiging van 100.000 stuks deel uitmaken van een meditatierite.

Tsatsa’s worden traditioneel gemaakt uit water, klei of gips en plantaardige draden. De kwaliteit van de tsatsa wordt bepaald door de kwaliteit van de klei die is gebruikt. De bekendste tsatsa’s komen uit de regio Maldro Gongkar bij Lhasa, mogelijk omdat de klei in die regio bij uitstek geschikt is voor de vervaardiging van tsatsa’s.

Tijdens het vervaardigingsproces wordt vochtige klei geperst in een mal van bijvoorbeeld brons, ijzer of hout. Nadat deze figuren vervolgens zijn gedroogd en gebrand, worden ze gegraveerd en beschilderd. Tsatsa’s uit elke regio kenmerken zich door hun eigenheden.

Ook zijn er in de loop van de tijd waardevolle exemplaren gemaakt die zijn ingelegd met goud, zilver, parels, edelstenen en agaat. Voor Tibetanen zijn tsatsa’s nog kostbaarder wanneer ze zijn vermeng met de as van een overleden levende boeddha.

De duurste tsatsa’s zijn butsa’s. Dit zijn boeddhamodellen die bestaan uit een mengsel van leem en Tibetaanse medicijnen, waaraan het bloed van een hooggeplaatste tulku is toegevoegd. Het lichaam van de tulku moet dan behandeld worden voordat het in de stoepa wordt gelegd. De butsa’s zouden volgens Tibetaanse boeddhisten uitwerking hebben tegen alle ziektes en zouden alle boze geesten verdrijven.

Meer informatie over het atelier klik hier

De Werkplaats Jolanda de Lange green-grass-agaat-armbandje
De Werkplaats Jolanda de Lange robijn-armbandje
De Werkplaats Jolanda de Lange aventurijn_ketting_boeddha_wiel

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: De werkplaats Tags: Antwerpen, het atelier, Jolanda de Lange, sieraden, tsa

Lees ook:

  1. Jolanda de Lange – boeddhistische sieraden
  2. Huib Suurmond – samenbrengen in plaats van onderscheiden
  3. Moniek Nooren – sculpturen van steen en hout en levensverhalen
  4. Eize de Vries- de buiging naar het Oosten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Anouk zegt

    8 augustus 2017 om 08:18

    Een erg plezierige shop.

  2. Fam. Van der Stam, Roelofarendsveen zegt

    8 augustus 2017 om 08:29

    Wij komen er altijd graag zodra we in Antwerpen zijn

  3. Johannes zegt

    8 augustus 2017 om 09:18

    Ik zou eerder spreken over een newagewinkel dan boeddhistische kunst.
    Sieraden die helpen bij bescherming, geluk en balans,tabletjes ervaardigen die de weg naar verlichtingen verkorten en boeddha’s die boze geesten en ziektes verdijven.
    ik hoorde iemand ooit tegen een zenleraar zeggen: Met die wierook kan je toch boze geesten verjagen?
    Waarop de de zenleraar antwoordde: Ik zal die wierook in de oren stoppen, misschien verjaag het je rare gedachten.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

31 jan
Boeddhisme en meditatie
31 jan 23
31 jan
Vipassana meditatie Rotterdam
31 jan 23
Rotterdam
01 feb
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles | Online
1 feb 23
01 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit (1)
1 feb 23
01 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
1 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Protest Tibetaanse studenten tegen Amerikaans bedrijf
    • De oorlog die zo dichtbij woedt
    • Je bent goed zoals je bent…
    • Een ander hoofd…
    • Spirituele oorlogsvoering: de autolyse van Jed McKenna

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens