• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » De werkplaats » Zen singer-songwriter Christel Kroezen

Zen singer-songwriter Christel Kroezen

28 januari 2015 door de redactie

Christel Kroezen (40) is singer-songwriter en zenstudent. Ze geeft meditatiecursussen bij zen.nl. Haar  muziek is zeer geïnspireerd door het (zen)boeddhisme. Christel wil graag mensen via haar liedjes tot bezinning aanzetten en ze laten nadenken over het leven. De songteksten zijn vaak symbolisch van aard. Op haar onlangs uitgebrachte tweede cd Morning dew is ook haar versie van de Hartsutra opgenomen.

Christel Kroezen met gitaar tijdens optredenChristel woont nu vijf jaar in Arnhem. ‘Ongeveer net zo lang als ik aan zen doe. Voorheen  woonde ik in Kampen. Daar ben ik op mijn 18e gaan wonen vanwege een studie aan toen nog de theaterschool. Daar leerde ik ook de grondbeginselen van het muziek maken. Genetisch had ik al aanleg, maar mijn vader, die gitaar speelde, overleed drie weken voor mijn vierde verjaardag. Op mijn 18e kocht ik mijn eerste gitaar en leerde mijzelf spelen aan de hand van het liedje Tears in heaven van Eric Clapton. Dat werkte goed want daarna kende ik ineens zoveel akkoorden dat er een wereld van liedjes voor me open ging. Voor het vak muziek moesten we een liedje schrijven en daarmee ben ik eigenlijk nooit opgehouden. Ik schrijf in het Engels omdat ik dan beter in een flow kom dan in het Nederlands. Vaak kloppen de woorden niet eens als ik ze voor het eerst zing: ik jabber maar wat, maar door die manier van werken is er juist ruimte voor alles wat naar boven moet komen. Helaas wel lastig om te onthouden, dus maak ik gebruik van een voicerecorder. Ook handig voor het onthouden van melodielijnen. Ik kan namelijk niet echt goed noten lezen dus maak ik daar ook geen gebruik van.’

Christel maakte de theaterschool niet af en werd maatschappelijk werker. Dat werk doet ze nog steeds parttime en ze werkt momenteel met jongeren in de verslavingszorg. Haar zang ontwikkelde ze verder op de vooropleiding van het conservatorium en op de academie voor lichte muziek, maar beide invalshoeken pasten niet echt bij haar, vindt ze zelf.  ‘Teveel gedoe er omheen zodat de puurheid van een liedje/stem wat mij betreft juist in het gedrang zou komen.’

Tomorrow awaits

Haar eerste cd Tomorrow awaits maakte ze in 2007.  Christel: ‘Het was een droom die uitkwam. In tweeëneenhalf jaar tijd kwam die cd tot stand. Ik moest steeds weer even sparen voor ik de studio in kon, maar daardoor werd het een behoorlijk aandachtsvolle cd of, zoals we in de zen zeggen, veel NEN. Altijd ben ik op zoek naar verdieping, ook voor de periode dat ik aan zen deed was dat het geval. Ik wil de mensen in het hart raken, ontroeren en het liefst helpen bij een transformatieproces, een hoogstaand doel misschien. Maar na de presentatie van mijn eerste cd hoorde ik het grootste compliment ever, iemand had het optreden louterend gevonden, fantastisch!

In het jaar erna stierf mijn beste vriend en muziekvader en mijn twee bandjes hielden op te bestaan, ik verhuisde naar Arnhem.  Het was even te veel allemaal en ik  raakte burnout. In die tijd begon ik aan mediatie bij zen.nl. Heel fijn want ik merkte al na een paar weken dagelijks mediteren dat ik beter kon slapen. Mijn zenleraar was ook mijn coach en daardoor kon ik grote stappen maken in mijn herstelproces. Ik kon beter zien wat mijn patronen waren en hoe deze moeilijkheden in stand hielden. Langzamerhand kreeg ik meer bewustzijn op egowerking. Intussen ging ik door met het maken van liedjes en veel van deze liedjes staan op Morning dew.

Werkwijze van zen heel praktisch.
Werkwijze van zen heel praktisch.

De werkwijze van zen.nl is heel praktisch en mijns inziens heel vorm- en doelgericht. Dat maakt dat ik me in de warrige periode van mijn burn out toch goed kon focussen op het herstel. De soms wat schoolse benadering van bijvoorbeeld huiswerkopdrachten werkte voor mij perfect. Ik was leergierig en nieuwsgierig en deed dan ook fanatiek mee. Mijn herstel ging daardoor snel. Na die moeilijke tijd zocht ik meer verdieping en ging sesshins doen. Nog het vaakst bij zen.nl maar ik keek ook steeds vaker een beetje in de keukens van anderen, zoals de Noorderpoort en de Zenpeacemakers. Afgelopen nieuwjaar was het ook goed toeven in Uithuizen, waar ik na een vijfdaagse sesshin een paar liedjes speelde op de bonte nieuwjaarsavond van Zen River.

Mooie balans

Zen past bij mij omdat het een mooie balans lijkt te zijn tussen vorm en leegte. Er is veel structuur en ritueel waar ik erg van kan genieten. Ik denk dat mijn muzikaliteit hier een grote rol in speelt. Ik ben onbewust toch op zoek naar harmonie, naar eenheid en dat zit absoluut in een mooi uitgevoerde theeceremonie, sutra recitatie of buigingen. Zen is ook vrij streng wat betreft het niet toegeven aan pijntjes, zoals bewegen tijdens meditatie en ook in het omgaan met egopijn. Ik merk dat dat ook goed bij me past. Het voelt vaak erg pijnlijk, zowel het fysieke als het emotionele ego, maar daarin zit ook de verlichting verscholen. Ik ben niet mijn pijn, alles is illusie. Tegenwoordig voel ik me vaak bewust onbekwaam en dat is niet een heel fijn stadium als het over ego gaat. En tegelijkertijd is het dus prachtig omdat dit stadium maakt dat ik kan leren en daarin zit wat mij betreft het geluk. Langzamerhand ontdoe ik me van de gewoonte elk moment mijn eigen gevangenis te creëren.’

Cover Morning dew
Cover Morning dew

Christel hoopt dat het lukt om mensen te inspireren met haar muziek, zoals met het nummer Footsteps in the snow op haar nieuwe cd Morning dew. Daarop staan, behalve de liedjes die geïnspireerd zijn op haar doorgaande zen/levenspad, ook haar versie van de hartsutra  (video van een live opgenomen versie ervan) en het nummer ‘Attic‘ dat zij schreef naar aanleiding van haar scriptie die zij maakte voor het examen van zen.nl.

Christel: ‘In die scriptie stelde ik mijzelf de vraag: Hoe zou je een willekeurig publiek het ‘Niets’ kunnen laten ervaren. Mijn conclusie was dat zo’n ervaring eigenlijk een soort verlichtingservaring is en dat dit niet zo een, twee, drie te faciliteren is. Ja, door meditatie en zelfreflectie. maar door het bijwonen van een voorstelling of het luisteren naar een muziekstuk? Ik denk dat je zeker de kans kunt vergroten op een dergelijke ervaring door het publiek mee te nemen in je voorstelling en dat daarbij los komt van zijn gedachten. Dat experiment ben ik aangegaan in het nummer Attic. Het is bijvoorbeeld volledig opgenomen in een andere frequentie: 432Hz in plaats van 440Hz, bevat veel herhalingen etc. Zelf ben ik in ieder geval erg blij met de zoektocht en het resultaat en geniet er erg van.’

Meer over Zen en Zing en muziek 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: De werkplaats Tags: arnhem, Christel Kroezen, De Werkplaats, het atelier, kampen, singer-songwriter

Lees ook:

  1. Zen singer-songwriter Christel Kroezen
  2. Neeltje Geurtsen: Ik ben een lucky bastard
  3. Het Atelier – de duigenkunst van Albert Zomers
  4. Het Atelier – de duigenkunst van Albert Zomers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Non-dualisme is alles op één kaart zetten
    • Het jaar 2023 – dag 140 – taalzorger
    • Het teken van een groot man
    • VrijdagZindag – Mijn complottheorie
    • Prinsjesrede – wie wint de prijs voor de beste speech

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens