• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » De werkplaats » Zen singer-songwriter Christel Kroezen

Zen singer-songwriter Christel Kroezen

2 juli 2021 door de redactie

Christel Kroezen (40) is singer-songwriter en zenstudent. Ze geeft meditatiecursussen bij zen.nl. Haar  muziek is zeer geïnspireerd door het (zen)boeddhisme. Christel wil graag mensen via haar liedjes tot bezinning aanzetten en ze laten nadenken over het leven. De songteksten zijn vaak symbolisch van aard. Op haar onlangs uitgebrachte tweede cd Morning dew is ook haar versie van de Hartsutra opgenomen.

Christel woont nu vijf jaar in Arnhem. ‘Ongeveer net zo lang als ik aan zen doe. Voorheen  woonde ik in Kampen. Daar ben ik op mijn 18e gaan wonen vanwege een studie aan toen nog de theaterschool. Daar leerde ik ook de grondbeginselen van het muziek maken. Genetisch had ik al aanleg, maar mijn vader, die gitaar speelde, overleed drie weken voor mijn vierde verjaardag. Op mijn 18e kocht ik mijn eerste gitaar en leerde mijzelf spelen aan de hand van het liedje Tears in heaven van Eric Clapton. Dat werkte goed want daarna kende ik ineens zoveel akkoorden dat er een wereld van liedjes voor me open ging. Voor het vak muziek moesten we een liedje schrijven en daarmee ben ik eigenlijk nooit opgehouden. Ik schrijf in het Engels omdat ik dan beter in een flow kom dan in het Nederlands. Vaak kloppen de woorden niet eens als ik ze voor het eerst zing: ik jabber maar wat, maar door die manier van werken is er juist ruimte voor alles wat naar boven moet komen. Helaas wel lastig om te onthouden, dus maak ik gebruik van een voicerecorder. Ook handig voor het onthouden van melodielijnen. Ik kan namelijk niet echt goed noten lezen dus maak ik daar ook geen gebruik van.’

Christel maakte de theaterschool niet af en werd maatschappelijk werker. Dat werk doet ze nog steeds parttime en ze werkt momenteel met jongeren in de verslavingszorg. Haar zang ontwikkelde ze verder op de vooropleiding van het conservatorium en op de academie voor lichte muziek, maar beide invalshoeken pasten niet echt bij haar, vindt ze zelf.  ‘Teveel gedoe er omheen zodat de puurheid van een liedje/stem wat mij betreft juist in het gedrang zou komen.’

Tomorrow awaits

Haar eerste cd Tomorrow awaits maakte ze in 2007.  Christel: ‘Het was een droom die uitkwam. In tweeëneenhalf jaar tijd kwam die cd tot stand. Ik moest steeds weer even sparen voor ik de studio in kon, maar daardoor werd het een behoorlijk aandachtsvolle cd of, zoals we in de zen zeggen, veel NEN. Altijd ben ik op zoek naar verdieping, ook voor de periode dat ik aan zen deed was dat het geval. Ik wil de mensen in het hart raken, ontroeren en het liefst helpen bij een transformatieproces, een hoogstaand doel misschien. Maar na de presentatie van mijn eerste cd hoorde ik het grootste compliment ever, iemand had het optreden louterend gevonden, fantastisch!

In het jaar erna stierf mijn beste vriend en muziekvader en mijn twee bandjes hielden op te bestaan, ik verhuisde naar Arnhem.  Het was even te veel allemaal en ik  raakte burnout. In die tijd begon ik aan mediatie bij zen.nl. Heel fijn want ik merkte al na een paar weken dagelijks mediteren dat ik beter kon slapen. Mijn zenleraar was ook mijn coach en daardoor kon ik grote stappen maken in mijn herstelproces. Ik kon beter zien wat mijn patronen waren en hoe deze moeilijkheden in stand hielden. Langzamerhand kreeg ik meer bewustzijn op egowerking. Intussen ging ik door met het maken van liedjes en veel van deze liedjes staan op Morning dew.

Werkwijze van zen heel praktisch.
Werkwijze van zen heel praktisch.

De werkwijze van zen.nl is heel praktisch en mijns inziens heel vorm- en doelgericht. Dat maakt dat ik me in de warrige periode van mijn burn out toch goed kon focussen op het herstel. De soms wat schoolse benadering van bijvoorbeeld huiswerkopdrachten werkte voor mij perfect. Ik was leergierig en nieuwsgierig en deed dan ook fanatiek mee. Mijn herstel ging daardoor snel. Na die moeilijke tijd zocht ik meer verdieping en ging sesshins doen. Nog het vaakst bij zen.nl maar ik keek ook steeds vaker een beetje in de keukens van anderen, zoals de Noorderpoort en de Zenpeacemakers. Afgelopen nieuwjaar was het ook goed toeven in Uithuizen, waar ik na een vijfdaagse sesshin een paar liedjes speelde op de bonte nieuwjaarsavond van Zen River.

Mooie balans

Zen past bij mij omdat het een mooie balans lijkt te zijn tussen vorm en leegte. Er is veel structuur en ritueel waar ik erg van kan genieten. Ik denk dat mijn muzikaliteit hier een grote rol in speelt. Ik ben onbewust toch op zoek naar harmonie, naar eenheid en dat zit absoluut in een mooi uitgevoerde theeceremonie, sutra recitatie of buigingen. Zen is ook vrij streng wat betreft het niet toegeven aan pijntjes, zoals bewegen tijdens meditatie en ook in het omgaan met egopijn. Ik merk dat dat ook goed bij me past. Het voelt vaak erg pijnlijk, zowel het fysieke als het emotionele ego, maar daarin zit ook de verlichting verscholen. Ik ben niet mijn pijn, alles is illusie. Tegenwoordig voel ik me vaak bewust onbekwaam en dat is niet een heel fijn stadium als het over ego gaat. En tegelijkertijd is het dus prachtig omdat dit stadium maakt dat ik kan leren en daarin zit wat mij betreft het geluk. Langzamerhand ontdoe ik me van de gewoonte elk moment mijn eigen gevangenis te creëren.’

Cover Morning dew
Cover Morning dew

Christel hoopt dat het lukt om mensen te inspireren met haar muziek, zoals met het nummer Footsteps in the snow op haar nieuwe cd Morning dew. Daarop staan, behalve de liedjes die geïnspireerd zijn op haar doorgaande zen/levenspad, ook haar versie van de hartsutra  (video van een live opgenomen versie ervan) en het nummer ‘Attic‘ dat zij schreef naar aanleiding van haar scriptie die zij maakte voor het examen van zen.nl.

Christel: ‘In die scriptie stelde ik mijzelf de vraag: Hoe zou je een willekeurig publiek het ‘Niets’ kunnen laten ervaren. Mijn conclusie was dat zo’n ervaring eigenlijk een soort verlichtingservaring is en dat dit niet zo een, twee, drie te faciliteren is. Ja, door meditatie en zelfreflectie. maar door het bijwonen van een voorstelling of het luisteren naar een muziekstuk? Ik denk dat je zeker de kans kunt vergroten op een dergelijke ervaring door het publiek mee te nemen in je voorstelling en dat daarbij los komt van zijn gedachten. Dat experiment ben ik aangegaan in het nummer Attic. Het is bijvoorbeeld volledig opgenomen in een andere frequentie: 432Hz in plaats van 440Hz, bevat veel herhalingen etc. Zelf ben ik in ieder geval erg blij met de zoektocht en het resultaat en geniet er erg van.’

Meer over Zen en Zing en muziek 

Deze tekst werd eerder, in januari 2015, in het BD geplaatst.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: De werkplaats Tags: arnhem, Christel Kroezen, De Werkplaats, het atelier, kampen, singer-songwriter

Lees ook:

  1. Zen singer-songwriter Christel Kroezen
  2. Neeltje Geurtsen: Ik ben een lucky bastard
  3. Moniek Nooren – sculpturen van steen en hout en levensverhalen
  4. Eize de Vries- de buiging naar het Oosten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Guy – Onthechting (P. viveka)
  • Barak 2b
  • Noorder Poort – Acht nieuwe zenleraren
  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens