• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Carmen Mensink en de boeddhistische thangka’s

9 december 2014 door de redactie

Thangkaschilder Carmen Mensink (Zwolle, 1972) is schilder van Tibetaans boeddhistische thangka’s: traditionele rolschilderingen van Boeddha’s, Bodhisattva’s en Mandala’s. Ze geeft hierin les in verschillende landen in Europa, en toert jaarlijks in de Verenigde Staten, Maleisië en Singapore.

Carmen beoefent het Tibetaans boeddhisme in de Gelukpa traditie en praktiseert al jarenlang bij het Maitreya Instituut (in Amsterdam en Loenen), waar ze ook lesgeeft.

Carmen Mensink carmen-painting-offering-goddessDe beeldend kunstenaar studeerde in 1995 af als grafisch ontwerper aan de Kunstacademie in Kampen waarna ze in 1996 een specialisatie in typografie voltooit aan de Koninklijke Academie voor Kunsten in Den Haag. Daarna gaat ze als ontwerper aan de slag bij reclamebureaus en als actrice en grimeuse in het theater.

Kort na haar afstuderen begint Mensink met het beoefenen van boeddhisme, raakt gefascineerd door boeddhistische kunst en ontmoet ze haar thangka-leraar Andy Weber. Bij deze meesterschilder gaat ze vele jaren in de leer en bekwaamt zich in de kunst van Tibetaans boeddhistische thangka’s.

In 2003 zegt Andy haar dat nu tijd is aangebroken dat ze zelf les kan gaan geven. Dit is iets wat Carmen niet heeft zien aankomen, maar met veel plezier begint ze naast haar werk met het geven van een maandelijkse lesmiddag in het Maitreya Instituut.

De hoeveelheid workshops groeit gestaag en vanaf 2009 legt ze zich fulltime toe op het geven van workshops in Thangka-tekenen- en schilderen, zowel in binnen- als buitenland.

Dalai Lama

Carmen wordt ook gevraagd voor aanverwante Tibetaanse kunstvormen, met inbegrip van grote (vloer)schilderingen van de ‘8 Gelukbrengende Symbolen’ ter verwelkoming van de Dalai Lama in Nederland in 2009 en 2014. Een video van deze laatste schildering is hier te vinden.

Daarnaast beschildert ze boeddhabeelden volgens de traditie (met echt goud), geeft ze lezingen over Tibetaanse kunst, meditatielessen en verzorgt ze Tibetaanse kunstevenementen op festivals, waaronder het Happinezfestival. Carmens thangka’s zijn de afgelopen tien jaar te zien geweest op verschillende tentoonstellingen in Nederland en Australië.

Carmen Mensink aan het werkNaast cursussen in boeddhistische centra geeft Carmen ook workshops en lezingen in onder meer het Museum Volkenkunde in Leiden, Universiteit van Bologna, Shang Shung Institute in Italië, Rubin Museum of Art, Tibet House en Columbia University in New York, Omega Institute in Rhinebeck en The Buddhist Library in Singapore.

Wat betekent het schilderen van deze verlichte objecten voor Carmen? Ze zegt het als een vorm van meditatie te zien. ‘Voor mij is het dé ideale combinatie van het beoefenen van kunst en boeddhisme tegelijk.’

Inspiratie

Door het plezier en de toewijding die Carmen uitdrukt in haar lessen -en die ze doorgeeft aan haar leerlingen- inspireert ze anderen op hun eigen spirituele pad. Daarnaast hoopt Carmen een kleine bijdrage te kunnen leveren aan het doorgeven van deze mooie oude traditie op de juiste manier. Carmen: ‘De vernietiging van veel kloosters en oude tradities in Tibet maakt het nog belangrijker om deze prachtige thangka-traditie zuiver en levend te houden.’

Wat betekent het boeddhisme voor haar?

Carmen: ‘Het mooie aan het Tibetaans boeddhisme vind ik dat het zelfonderzoek is. Het ontwikkelen van de geest. Boeddhisme staat voor mij synoniem aan verantwoordelijkheid nemen voor je leven en voor de handelingen die je verricht met je lichaam, spraak en gedachten. En zo min mogelijk andere wezens te schaden. Het is zó belangrijk om naar binnen te gaan en te kijken waar je dingen zou kunnen verbeteren. En dit te blijven doen.

Als ik geen beoefenaar was van het boeddhisme had ik deze thangka-kunst ook niet kunnen onderwijzen, dan sta je er te ver vanaf. Het is onlosmakelijk verbonden met de boeddhistische filosofie en meditatie die ik erbij geef.

Ik voel me het meest verwant met het Tibetaans boeddhisme, omdat mannen en vrouwen redelijk gelijk staan ten opzichte van elkaar. En ook omdat er in het Tibetaans boeddhisme ook veel vrouwelijke Boeddha’s zijn. Ik denk dat dit heel belangrijk is voor veel vrouwen die het boeddhisme praktiseren.

Rolmodel

Groene Tara
Groene Tara

De vrouwelijke Boeddha Groene Tara bijvoorbeeld zie ik persoonlijk als mijn rolmodel. Zij staat voor actieve compassie. In het verhaal over de historische figuur Tara, was zij een zeer devoot boeddhist. Een jonge vrouw die altijd aan het mediteren was, offerandes aan het maken, gebeden en mantra’s voor anderen aan het reciteren was etc. etc. De monniken zagen haar enorme bodhicitta-potentie en zeiden vervolgens tegen haar: “Ach Tara, wat je nu allemaal aan het doen bent is totaal nutteloos. Het enige dat zin heeft is te bidden om in je volgend leven als man geboren te worden, want alléén als man kun je de verlichting bereiken.”

Dit antwoord sterkte Tara alleen maar in haar toch al rotsvaste vertrouwen, en ze zei: ‘mannelijk’ of ‘vrouwelijk’ is slechts een label dat mensen op dingen plakken, voortkomend uit onwetendheid. De geest staat daarboven, is noch mannelijk, noch vrouwelijk en kan niet in een hokje gestopt worden. Ik zal werken voor het welzijn van álle voelende wezens, en altijd in het lichaam van een vrouw.”

En inderdaad was Tara een van de eerste vrouwen die de hoogste staat van bewustzijn, de verlichting, bereikte. Je kunt dus zeggen dat Tara de allereerste feministische vrouw was.’

Voor meer informatie

Carmen Mensink portret
Carmen Mensink kwasten
Carmen Mensink kwasten en verf
Carmen Mensink aan het werk
Carmen Mensink aan het werk met penseel
Carmen Mensink padmasambhava-thangka
Groene Tara
Groene Tara
Carmen Mensink mandala-compassion
Carmen Mensink mandala-compassion
Carmen Mensink tara-against-poisons
Carmen Mensink goddess-offering-music-carmen-mensink
Thangka- Beeld Carmen Mensink.
Thangka- Beeld Carmen Mensink.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, De werkplaats Tags: Carmen Mensink, De Werkplaats, het atelier, thangka's, Tibetaans boeddhisme

Lees ook:

  1. Eize de Vries- de buiging naar het Oosten
  2. Jan Hendriks – Alles wat overbodig is mag weg
  3. Marien Bakker – Hoe minder ballast ik mee sjouw hoe meer ik van me zelf kan geven
  4. Huib Suurmond – samenbrengen in plaats van onderscheiden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 27 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 27 januari 2021
    Lezingenserie ONLINE: 'Reïncarnatie en karma’
  • 27 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 28 januari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Avondklokrellen: protest of uitlaatklep? College met politicoloog Gaard Kets
  • Het jaar 2021 – dag 26 – destabiel
  • Dier&Recht – Brandbrief tegen ontheffing avondklok voor jagers
  • Wouter – stadsrellen
  • Boeken – Oh ja! Van kijken naar zien

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens