• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jules Prast » De enormiteiten van Stephen Batchelor

De enormiteiten van Stephen Batchelor

22 april 2016 door Jules Prast

Is de betekenis van Stephen Batchelors boek After Buddhism dat het bestaande boeddhisme plaatsmaakt voor een geheel nieuw, seculier boeddhisme?

Het boek After Buddhism (2015) van de Britse auteur Stephen Batchelor lijkt in het Boeddhistisch Dagblad bij Edel Maex een warmere ontvangst te krijgen dan bij mij. We schreven er vorige week allebei kort na elkaar over, Edel op vrijdag 15 april en ik de dag erna.

Daarom nog een tweetal opmerkingen over het boek, waarbij ik niet in herhalingen zal treden.

Wedergeboorte en karma Stephen Batchelor
Stephen Batchelor

Ten eerste: Batchelor beweert dat hij de ware boodschap van de Boeddha heeft weten te isoleren uit de oudste bronnen. En hij verklaart zo ongeveer alle boeddhisten voor gek, of om preciezer te zijn: gelovig.

Batchelors Boeddha is als Batchelor zelf: sceptisch, pragmatisch en rationeel. De vier Nobele Waarheden worden door Batchelor anders geïnterpreteerd dan gangbaar is. Het zijn geen waarheden, maar uitgangspunten voor een goed leven in deze wereld.

Een boeddhist kan, met de tweede Waarheid, menen dat begeerte de oorzaak is van lijden. Dit is bij Batchelor al een voorbeeld van ‘geloven’, van interpretaties die door boeddhisten ten onrechte de ware boodschap van de Boeddha zijn gaan overwoekeren.

Ten tweede: Er is volgens Batchelor iets fundamenteel misgegaan toen het onderscheid tussen relatieve en absolute waarheid het boeddhisme insloop. Het absolute is historisch gezien een invitatie geweest om noties van het transcendente het boeddhisme binnen te smokkelen.

De auteur hekelt de Hartsutra als ware het met zijn ‘vorm is leegte, leegte is vorm’ een soort witwasoperatie om onmogelijke filosofische verschillen met de positie van zijn historische Boeddha te overbruggen. Voor westerse boeddhisten die God nog niet geheel hebben afgelegd, is het behoud van het absolute een mooi pluspunt.

Het gaat mij niet om de positie die Edel Maex inneemt ten opzichte van After Buddhism.

Waar het mij wel om gaat is de groteske manier waarop de auteur van het boek zwelgt in enormiteiten waarop vanuit vele invalshoeken kritiek mogelijk is.

Is de betekenis van After Buddhism dat het bestaande boeddhisme plaatsmaakt voor een geheel nieuw, seculier boeddhisme?

Edel Maex.
Edel Maex.

Ik zeg niet dat er geen kritiek mogelijk is op bestaande vormen van boeddhisme. Maar ik denk dat Batchelor te weinig oog heeft voor de oorsprong van religie in de verbeelding die gewone mensen gebruiken om antwoorden te formuleren op ‘filosofische’ levensvragen; en op de veerkracht van boeddhisme om zijn kritiek te absorberen en pareren.

Hopelijk verschijnt er snel een Nederlandse vertaling van Batchelors boek. De scheidslijn tussen religieus en seculier ligt net een tikje anders dan Edel Maex in zijn artikel schrijft; ja, Batchelor wil ook vragen open houden, maar nee, het kenmerk van religieus is bij hem ‘geloven’. En de lichte toets van geloven maakt dat mensen met sympathie voor Batchelors seculiere boeddhisme hierdoor zeer wel ook tevens in de categorie religieuze boeddhisten zouden kunnen vallen. Zoals de auteur zelf, die toegeeft tijdens zijn onderzoek voor het boek het boeddhisme zelf wel eens met ultieme vragen te hebben bestookt. En waarom ook niet?

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Columns, Jules Prast, Nieuws Tags: Boeddhisme, seculier, waarheid

Lees ook:

  1. Turkse studenten voeren actie voor bouw boeddhistische tempel
  2. Kamphuis: Boeddhisme grotere bedreiging voor kerk dan islam
  3. Boeddhisten onder de wapenen
  4. ‘Betere scherpschutters door mindfulness’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    22 april 2016 om 18:00

    Al dat gedoe over wat de ware leer en boodschap is van de Boeddha. Ja, ik ken dat vuur ook wel. Maar als je daar eerlijk naar kijkt bij jezelf, dan zie je bij jezelf daarin geen kwaliteit. Je ziet eerder haat, afkeer, starheid, koppigheid, agressie, onmacht, vijandigheid. Nee, mij maakt niemand wijs dat het overloopt van kwaliteit.

    Als de Boeddha, Dhamma en Sangha je werkelijk lief zijn, doe je niet zo, en ga je onvermoeibaar via meditatie en samen met een leraar op zoek naar de ware betekenis.

    Het is denk ik eerder het falen daarin, het merken dat het je niet lukt, jezelf hierin tegenkomen, de onmacht er over, die je alleen maar meer in handen drijft van een filosofische benadering van boeddhisme. Je wordt zo een boeddhistisch extremist uit de onmacht.

    Siebe, soms ook een extremist

  2. Petra Klene zegt

    23 april 2016 om 10:04

    Ik kan mij niet voorstellen dat al onze voorgegane vele miljoenen boeddhisten in de vele boeddhistische culturen over de voorgegane 2.500 jaar het in deze fundamentele zaken in het boeddhisme verkeerd hebben gehad.
    Juist in basis van het boeddhisme kunnen we vertrouwen en ons persoonlijk leven richting en inhoud geven.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.