• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » De knuppel in het hoenderhok

De knuppel in het hoenderhok

20 januari 2015 door Jules Prast

In zijn nieuwe boek probeert David Brazier korte metten te maken met de geschoonde voorstelling die velen in het Westen zich van het boeddhisme maken.

Het is net uit, maar één ding lijkt zeker: het boek, Buddhism is a Religion. You can believe it (‘Boeddhisme is een religie. Je kunt het geloven’), zal het nodige stof doen opwaaien.

Wat in onze tijd vaak wordt uitgemaakt voor de ‘mythische’ elementen in de sutra’s, is volgens Brazier juist de kracht van het boeddhisme. Wedergeboorte, een cyclische opeenvolging van levens, werelden in werelden, verschijningen van boeddha’s en bodhisattva’s en wat dies meer zij: al deze metafysica behoort tot de geloofskern van het boeddhisme, vindt hij.

Ons beeld van het boeddhisme is niet alleen vertekend door het heersende rationalisme, maar ook omdat de transmissie van Oost naar West incompleet is. Niet alle boeddhisme is overgewaaid.

Fukushima

Neem Zen. “Het idee is ontstaan dat Zen geen rituelen heeft en geen geestelijkheid, geen dogma’s of hiërarchie, geen goden, geen ziel, enzovoorts,” schrijft Brazier. “Een zentempel in Japan heeft in het algemeen echter vele iconen die worden vereerd. Het is tamelijk normaal dat zentempels geen schema voor meditatie hebben. In de geloofsstandaard van Soto Zen, de grootste zenrichting, wordt van meditatie geen melding gemaakt.”

Hij geeft nog een ander voorbeeld: “In de nasleep van de ramp in Fukushima hebben zentempels in het noorden van Japan een aanzienlijk deel voor hun rekening genomen van het vrijwilligerswerk voor de slachtoffers. Dit werk omvatte mede een uitgebreide exorcismepraktijk voor de zielen van de mensen die nu geen nazaten hebben om voor hen te bidden. Zen opereert er volgens een kerkelijke hiërarchie met een geestelijkheid in iedere dorpstempel die het merendeel van de tijd op een vergelijkbare manier werkt als de christelijke geestelijkheid in Europa. Het beeld dat mensen in het Westen hebben van Zen staat in geen verhouding tot de realiteit ter plaatse in het Oosten.”

Kaalslag

Brazier, een representant van het Reine Land-boeddhisme, vergelijkt de receptie van het boeddhisme in het Westen met die in China in de eerste eeuwen van onze jaartelling. Ook daar duurde het een paar eeuwen voordat men in de gaten kreeg dat het boeddhisme niet in de traditionele denkkaders paste.

Is de tijd bij ons rijp voor een omslag in de waardering van het boeddhisme in eigen termen?, is een vraag die hij opwerpt. Wij slagen er maar niet in, schrijft hij, om soep te koken van ‘geen zelf’ en ‘niets is permanent’. Maar dat komt omdat we hier ons verstand laten spreken en niet de metafysische lading van het boeddhisme tot haar recht laten komen. Het is helemaal niet zo dat in het boeddhisme alles impermanent is, gooit Brazier de knuppel in het hoenderhok.

En er volgen meer knuppels. Mindfulness is niet de hele tijd met je aandacht bij een imaginair ‘nu’ zijn. Mindfulness is je ten diepste verbonden weten met de aanwezigheid van Boeddha in alles wat je zegt en doet. Het eerste is een adaptatie voor een geseculariseerde cultuur die bij gebrek aan zingeving zichzelf in het centrum van de aandacht plaatst. Het tweede is het religieuze boeddhisme dat Brazier voor ogen staat.

Leegte is een onderwerp waarover volgens Brazier door boeddhisten veel gesproken wordt zonder dat ze werkelijk begrijpen waarover het gaat. De vraag is niet of je kunt uitleggen dat en hoe in boeddhisme alle verschijnselen ‘leeg’ zijn. Het gaat erom te leven vanuit leegte, dat wil zeggen je eraan over te geven en vanuit de ruimte die dit schept, elkaar en de kosmos in liefde tegemoet te treden. Leegte is een geloofsact waartoe een religieus boeddhisme je uitnodigt.

Paradigmawisseling

Er zijn meer mensen die boeddhisme een religie noemen, maar Brazier geeft er een oorspronkelijke draai aan. Aan de hand van zijn eigen ontwikkeling geeft hij er voorbeelden van hoe de ingroei van zo’n religieus boeddhisme je in eerste instantie tegen jezelf verdeeld kan houden.

imageBoeddhisme benadrukt bijvoorbeeld persoonlijke ervaring, maar wanneer je in persoonlijke ervaring flitsen van vorige levens meemaakt, dan ben je geneigd die ervaring niet te vertrouwen. Opvoeding en onderwijs hebben je aangeleerd wat wel en niet mogelijk is. Je bent geneigd wat niet pas bij het moderne wereldbeeld terzijde te leggen, terwijl het erom gaat je vertrouwen in de Dharma uit te breiden tot geloof in de volheid daarvan, dus ook in de vanzelfsprekendheid waarmee de Boeddha handelde vanuit zijn wetenschap van vorige en volgende levens.

Buddhism is a Religion heeft in mijn ogen het potentieel een paradigmawisseling in de boeddhistische wereld teweeg te brengen. Het ontneemt de grond aan een moderne interpretatie van mindfulness, leegte en vele andere begrippen en plaatst deze in een ander daglicht, in het daglicht van een gelovig boeddhisme. Zo ontstaat er een nieuwe betekenisrijkdom en een aansluiting bij wat boeddhisme van oorsprong was. De tijd zou hiervoor inderdaad rijp kunnen zijn. De uitnodiging om Braziers religieuze boeddhisme binnen te gaan, is er in ieder geval eentje die het verdient om serieus te worden overwogen.

Ik zou zeggen: léés het boek eerst in zijn geheel. Brazier verwijst naar het boek van David McMahan, The Making of Buddhist Modernism (2008). Hij vertolkt het ongemak dat ik ook voelde toen ik dat boek las. Boeddhisme in het Westen zal nimmer een getrouwe kopie zijn van boeddhisme in het Oosten, maar er moeten grenzen worden gesteld aan de kaalslag die het modernisme hier bij ons aanricht.

Ik ben blij dat Brazier met een tegenoffensief de discussie een nieuw leven inblaast. Als boeddhisme een religie is (en dat is het) en als je erin kunt geloven (dat moet zelfs), dan gaat er een hele wereld aan ongedachte mogelijkheden open.

Namu Amida Butsu.

Lees ook :Wil de echte zen opstaan?

Categorie: Boekbespreking Tags: David Brazier, Jules Prast, religie, Taigu

Lees ook:

  1. Boeken – Asoka – boeddhisme is een religie
  2. Vorm en Liefde
  3. Goede voornemens: alle dagen Jukai
  4. Een nieuwe beeldenstorm – Wie naar de wijsheid voorbij alle wijsheid wil, hij breke met Dogen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kay zegt

    20 januari 2015 om 08:12

    Het woord religie is een Westers begrip. Het is een elastisch berip. In het Oosten worden dagelijkse moraal, religie en spiritualiteit onderscheiden. In het Westen is methafysica, religie een buitenkant benadering.

    • Jules Prast zegt

      20 januari 2015 om 16:17

      Dat zou David Brazier niet met jou eens zijn.

      • Kay zegt

        20 januari 2015 om 19:36

        Helemaal niet erg!

  2. Maxim zegt

    20 januari 2015 om 12:30

    Interessant. Zen/boeddhisme en de term ‘zielen’ lijken me niet samen te gaan (niet-zelf). Kon het genoemde excorsisme-ritueel niet gewoon een Shintoïstisch ritueel zijn om de kami van de doden gunstig te stellen? Dat een Japanse Zen-monnik daaraan meedoet kan ik me nog wel indenken, het shintoïsme zit diep in de Japanse cultuur.

    • Jules Prast zegt

      20 januari 2015 om 16:18

      Het gaat alleen niet samen in ons verstaan. Daar lokaliseert David Brazier het probleem.

    • Kees Moerbeek zegt

      20 januari 2015 om 20:46

      De gein van ch’an is dat daarin het religieuze taoïsme en boeddhisme versmolten zijn tot een oorspronkelijke Chinese vorm van boeddhisme. Zen, de Japanse versie van Ch’an, is versmolten met aspecten van shinto. De volksreligies en het confucianisme hebben ook invloed uitgeoefend op ch’an en zen.

      Om politieke redenen hebben sommige Chinese en Japanse heersers geprobeerd om de eigen godsdiensten te zuiveren van de buitenlandse invloeden. In China en Japan werd het boeddhisme in sommige historische periodes als ‘buitenlands’ gezien.

      Overigens beweren sommigen (misschien velen) dat ‘ziel’, ‘boeddhanatuur’ en ‘kami’ vergelijkbaar zijn. Mijns inziens maakt dat niets uit, omdat het daar niet om draait. Het Achtvoudige Pad, daar draait het om: niet om de een of ander Zuivere of Ware Leer. Daar heb ik in ieder geval mijn buik van vol :-)

  3. Ujukarin zegt

    20 januari 2015 om 12:39

    Ook hier is er nogal verschil tussen Zen zoals dat in het Westen ‘geconsumeerd’ wordt en in Japan zelf. Aldaar zijn de Bodhisattvas veel explicieter aanwezig, in de trant van ‘Elke stap die jij richting Kannon/Kanzeon zet betekent dat zij een stap richting jou kan doen’. En met wezens als Jizo (een versie van Kshitigarbha) die o.a. kinderen, geaborteerde babyfoetussen maar ook in bredere zin alle overledenen die in de hel dreigen te belanden. Dus een mooi voorbeeld van Zen-als-religie-beleven. With folded palms,

  4. Henk zegt

    20 januari 2015 om 13:08

    Mathieu Ricard schreef ergens in het prachtige boek: ‘De Monnik en de Filofoof’ wat een bundeling is van een serie gesprekken tussen Ricard, de monnik, en zijn vader, de filosoof Jean-Francois Revel. Ze spreken over boeddhisme,filosofie en de wereld. Ergens zegt Ricard: “Boeddhisme is geen religie. Het gaat om onderzoeken. Op basis van een betrouwbare getuigenis, met behulp van het verstand en – vooral – de ervaring. Dit zijn overigens mijn eigen woorden, want ik heb het boek ooit uitgeleend aan’iemand ergens in samsara…’ Ook de mystieke zaken des levens maken gewoon deel uit van je oorspronkelijke natuur en dat is onderzoekbaar. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de leegte. Leegte is niet de ultieme werkelijkheid, maar een aspect van de ervaring. In de leegte kan alles zich manifesteren, maar ook dat is geen religie, maar een observatie of een ervaring. Als iemand het woord religie wil gebruiken vind ik dat best, maar of het nou zoveel meer is dan een naam geven aan iets dat geen inherent bestaansrecht heeft vraag ik me af.

    • Jules Prast zegt

      20 januari 2015 om 16:20

      David Brazier heeft een antwoord op jouw vraag.

  5. Ujukarin zegt

    20 januari 2015 om 14:12

    In die zin is het inderdaad weer geen religie, ‘Ehipassiko’ (kom en ervaar voor jezelf) geldt ook hier. Maar laten nu nét de meer metafysische ervaringen die boeddhisten (menen te) ervaren erg lastig objectiveerbaar zijn en voorbij datgene wat in het Westen filosofie/moraal/theorie heet gaan. Vandaar die term religie in ieder geval voor mij…

    With folded palms,

    • Henk zegt

      20 januari 2015 om 15:04

      Ja, ik begrijp het, Ujukarin. Zodra iemand zegt iets te ervaren wat religie is, wie ben ik dan om daar aan te twijfelen? Dan is dat wat er of het blijkbaar is. Mijn leraren hebben me duidelijk gemaakt om aan bijzondere ervaringen geen bijzondere aandacht te besteden. Ze maken gewoon deel uit van je oorspronkelijke natuur en zijn hooguit het gevolg van je beoefening. Niets bovennatuurlijks aan, maar juist iets natuurlijks. Zodra je eraan hecht als iets bijzonders ben je verder van huis!Denk ik, maar ik geef mijn mening graag voor een betere.

      • Jules Prast zegt

        20 januari 2015 om 16:22

        Interessant aan David Brazier’s boek vind ik mede dat hij laat zien hoe wij altijd tegelijkertijd én in een natuurlijk én in een bovennatuurlijke wereld leven.

        • Nic Schrijver zegt

          20 januari 2015 om 18:37

          En hopelijk ook dat dat één wereld is.
          Eigenlijk is bovennatuurlijk een rare term want een mens kan niet aan zijn natuur ontsnappen. Ook het ‘bovennatuurlijke’ behoort tot die natuur waardoor het weer natuurlijk is.
          Een beetje wat Henk schrijft dus.
          De onderscheid makende geest brengt de dualiteit voort.

          • Kay zegt

            20 januari 2015 om 19:34

            De gelijk makende-, uniformerende-, relativerende- eenheids- geest staat buiten de werkelijkheid. Dualiteit is een deel van de werkelijkheid, is een gezichtspunt. Ziet de Boeddhist geen dimensies, geen diepten, geen hoogten, is alles illusie, beschouw je alles vanuit een nihilistisch standpunt?

        • Kees Moerbeek zegt

          20 januari 2015 om 19:25

          ‘Brazier, een representant van het Reine Land-boeddhisme, vergelijkt de receptie van het boeddhisme in het Westen met die in China in de eerste eeuwen van onze jaartelling. Ook daar duurde het een paar eeuwen voordat men in de gaten kreeg dat het boeddhisme niet in de traditionele denkkaders paste.’

          India/China
          Inderdaad speelde het Indiase boeddhisme in China gedurende enkele eeuwen een ondergeschikte rol. Dit boeddhisme had geen aansluiting bij de Chinese cultuur. Centrale Indiase boeddhistische begrippen waren (totaal) onbekend in China. Dit is uitgebreid gedocumenteerd.

          Chinese vertalers (boeddhistische monniken) van Indiase boeddhistische teksten gingen op zoek naar Chinese equivalenten, of maakten nieuwe woorden voor deze begrippen. Zij maakten gebruik van wat in China voor handen was, waaronder taoïsme, confucianisme en de volksgodsdienst.

          Gedurende eeuwen was het een komen en gaan van pelgrimerende Chinese monniken in India om oude boeddhistische teksten te vinden, die ze vervolgens vertaalden. Sommige van die oude teksten zijn alleen overgeleverd in de Chinese.

          Boeddhisme/boeddhistisch modernisme
          Toen in het kielzog van het kolonialisme het boeddhisme dreigde te verdwijnen, moderniseerde het boeddhisme zich. Het moest een volgens westers model rationeel en moderne religie worden.

          Zoals bekend woei deze boeddhistische hybride met name dankzij Suzuki over naar het westen. Daar leidde het een eigen leven. Inmiddels is dit export-boeddhisme in de Aziatische landen van oorsprong een gewild westers importartikel geworden. Met veel belangstelling kijkt men o.a. in Japan en China naar wat hier gebeurt aan boeddhisme.

          De geschiedenis herhaalt zich, maar anders en wat wij voorhanden hebben is het begrippenkader van de geseculariseerde Grieks/Romeins/christelijke cultuur. Overigens is het christendom niet veel meer dan een copy/paste religie bestaande uit heidense elementen uit het verre en midden-oosten en het westen, waarbij de oorsprong als joodse sekte grondig weggepoetst is. Het onderging hetzelfde lot als het boeddhisme, waar werd gereglementeerd vanuit Rome.

          Hokjes denken
          Anders dan in ons land, denken Chinezen en Japanners niet zozeer in religieuze hokjes en al eeuwen niet. Waarom zouden ze ook? Religie is daar een ‘markt’ geworden, waar een religieuze specialist ingehuurd kan worden voor gelegenheden als: geboorte, huwelijk, begrafenis, succes in zaken…

          Kaalslag keren
          ‘Boeddhisme in het Westen zal nimmer een getrouwe kopie zijn van boeddhisme in het Oosten, maar er moeten grenzen worden gesteld aan de kaalslag die het modernisme hier bij ons aanricht.’

          Ik snap je verzuchting, Jules. Wat is dat Oosterse zuivere boeddhisme waarvan het westers boeddhisme geen getrouwe kopie is? Als je kijkt naar de geschiedenis van het boeddhisme, vanaf day one, dan zie je scholen en tradities, die komen en gaan. Dan zie je het boeddhisme zich verspreiden over landen met uiteenlopende culturen. Overal zie je de lokale cultuur en het inkomende boeddhisme elkaar bevruchten en vernieuwen. Wil je op zoek naar het ware Oosterse boeddhisme deze onontwarbare organisch gegroeide ontwikkeling gaan ontrafelen? Moet er een boeddhistische paus en dito bisschoppen komen die de bezem er doorheen haalt?

          Is het, omdat alles verandert, niet beter om het Pad van het Achtvoudige Pad te volgen?

          Namo Guanshiyin pusa!
          https://www.youtube.com/watch?v=BOK8f7ZymDI

          • Jules Prast zegt

            20 januari 2015 om 20:40

            Als je je woorden eens spaart totdat je het boek van Brazier hebt gelezen?

            Dat geldt ook voor een aantal anderen hier. Het blijft anders maar loze discussie.

          • Kees Moerbeek zegt

            20 januari 2015 om 21:10

            Dank voor je vriendelijke reactie op mijn lange bericht, Jules.

            ‘Boeddhisme in het Westen zal nimmer een getrouwe kopie zijn van boeddhisme in het Oosten, maar er moeten grenzen worden gesteld aan de kaalslag die het modernisme hier bij ons aanricht.’ Wij lezers van BD moeten eerst het boek van Brazier lezen om hierop te mogen reageren, vind je dat werkelijk?

            Is dat wel voldoende? Waarom eigenlijk niet je hele boekenverzameling lezen, want dan kunnen we pas echt op niveau met je praten? :-0

  6. Jules Prast zegt

    20 januari 2015 om 21:25

    Ik schrijf over een kakelvers boek dat nieuwe perspectieven brengt, een paradigmawisseling misschien wel. Ik zeg er nota bene bij: léés dit boek eerst. Word je dan niet nieuwsgierig naar de inhoud, Kees?
    Je mag hier overal over schrijven, wat je wilt. Ik verbaas mij er alleen over dat mensen meningen gaan debiteren zonder zich zelf over de inhoud van het besproken boek te informeren.

    • Henk zegt

      20 januari 2015 om 21:44

      Ja Nic, er is geen enkel verschil tussen een bovennatuurlijke en een natuurlijke wereld. Zodra je verschijnselen gaat onderscheiden in het één en het ander heb je de dualistische bril op. Altijd dubbelfocus.

    • Kees Moerbeek zegt

      20 januari 2015 om 22:09

      Met een waarschijnlijkheid die grenst aan zekerheid reageren de lezers op wat je schrijft en niet op het boek zelf, Jules :-)

      Zo schrijft Kay over het begrip religie, Maxim over zen en shinto, Ujkarin over Japanse zen en rituelen enzovoorts….

      Ik merk het een en ander op om op zijn minst vraagtekens te zetten bij de noodkreet over ‘kaalslag’.

      Inderdaad hebben je lezers je oproep het boek eerst te lezen genegeerd. Wel hebben ze iets anders gedaan en ik vind dat ook nog eens zinvol :-)

      • Jules Prast zegt

        21 januari 2015 om 03:38

        Ja, dat is een rake observatie, Kees. Ik begin de dynamiek van de reacties beter te begrijpen. Bij nader inzien had ik, denk ik, meer kunnen doen om het ‘nieuwe’ van Brazier beter uit de verf te laten komen.

        • Nic Schrijver zegt

          21 januari 2015 om 05:26

          Ik vind dit een mooie interactie.
          Een les in zien wat er staat.
          Mooi.

  7. Joop Ha Hoek zegt

    20 januari 2015 om 23:20

    Is het niet mooi dat Jules geraakt is door het boek van Brazier. En dat gevoel met ons wil delen. Niet meer, niet minder. Dat de verwondering moge blijven.

    • Nic Schrijver zegt

      21 januari 2015 om 05:28

      Zie mijn verwondering over de interactie al hier.
      ;-)

    • Kees Moerbeek zegt

      21 januari 2015 om 08:01

      Dat is zeker het geval, maar het staat mensen vrij te reageren op berichten op BD. Daar hoeft geen verplichting van het lezen van een bepaald boek aan vast te zitten :-)

  8. Sjoerd zegt

    20 januari 2015 om 23:31

    Ik heb dit boek niet gelezen en ga dus af op jouw verhaal. Wel heb ik in het verleden boeken van hem gelezen. O.a. daar uit weet ik dat hij staat in de analytische traditie met zijn hele metafysica.
    Dit verhaal over zijn boek doet me sterk denken aan een replica van de discussie toen de psychoanalyse ontmaskerd werd als een aan de verbeelding ontsproten zienswijze op de werkelijkheid.
    Ik heb meer voeling met praktische beoefening, dan met de metafysische hocus pocus kant van het verhaal van de zeer geëerde heer Gotama.
    Het 8 voudig pad vind ik nog steeds een mooi begin. Wellicht is dat toereikend.

    • Nic Schrijver zegt

      21 januari 2015 om 05:37

      Ja, Sjoerd ik ben het met je eens.
      Taal,jargon kan soms zelfvervullend/verblindend zijn.
      Ik heb me ooit aan een studie psychologie gewaagd maar kon me niet vinden in de terminologie.
      Psychoanalyse kan je ook in het verleden laten hangen. Het vergeet de vraag te stellen ‘ Wat wil je nu!’ en alles lijkt soms geproblematiseerd.
      Gewoon een flesje bier drinken is er niet bij dat is speen fixatie. Haha.
      Ik heb begrepen dat in de bank wereld op een gegeven moment ook een jargon heerste dat al het méér geld verdienen onmogelijk verkeerd kon zijn.

    • Kay zegt

      21 januari 2015 om 10:48

      In het het Boeddhisme wordt het 8 voudige pad verkeerd begrepen. Het zijn de 8 ledematen. Het is geen pad, het is geen ladder naar verlichting. Oorzaak voor de misverstanden over de 8 ledematen ligt in de onjuiste interpretatie van het tweede vers uit Patangelies boek.

      • Sjoerd zegt

        21 januari 2015 om 13:50

        Ik begrijp je. Het gaat mij om de manier van leven en zijn. Het streven naar verlichting lijkt me een westerse vergissing en in tegenstelling met de beoefening van de 8. Het gaat mij niet om een metafysisch doel. maar om het (dagelijks) leven.

  9. Josephine van de Waerden zegt

    21 januari 2015 om 01:46

    Religie =
    1)Religare:herverbinden Met wie? Met je ware natuur.
    2)Religere = zorgvuldig en gewetensvol beschouwen
    Van wat? Je ware natuur.

  10. Henk Molenaar zegt

    21 januari 2015 om 03:23

    Beste Jules, wat een heerlijk herkenbaar (en belangrijk) artikel:

    ‘Boeddhisme in het Westen zal nimmer een getrouwe kopie zijn van boeddhisme in het Oosten, maar er moeten grenzen worden gesteld aan de kaalslag die het modernisme hier bij ons aanricht.’

    Ik heb tot mijn grote verbazing ervaren dat in de Nederlandse zen wereld vaak angstvallig begrippen als reïncarnatie, karma en zelfs afbeeldingen van de Boeddha worden geschuwd.

    • Jules Prast zegt

      21 januari 2015 om 03:39

      Dank je, Henk.

      • Nic Schrijver zegt

        21 januari 2015 om 06:47

        Het is voor mij geen angstvalligheid om zaken als karma of reincarnatie te vermijden.
        Wat zou je willen zeggen over karma ?
        Dat iedere handeling iets doet ?
        Leef met aandacht en je weet het.
        Reïncarnatie.
        Voor de een een vorm van leven nà dit leven
        dat is niet nu dus wacht het gewoon af.
        Voor de ander moet je dat geestelijk zien dat je leven reïncarneert door nieuw inzicht. Ook dat gebeurd wanneer het gebeurd.
        Volgens andere reïncarneer je van moment tot moment omdat het leven veranderlijk is.Ook dat gaat vanzelf.
        Waarom het over deze zaken hebben ?
        Omdat het interessant is ?
        Ook zonder is het goed leven.
        :-)

    • Kees Moerbeek zegt

      21 januari 2015 om 08:11

      Henk, ken je Zen River in Uithuizen :-)

      Je hebt dit en meer artikelen van de Vrienden van het Boeddhisme over karma gemist. Daar wordt niets geschuwd.
      http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/2014/karmagazine.html
      http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/2015/karma.html

  11. Henk zegt

    21 januari 2015 om 08:06

    Ik heb nog al eens ervaren dat zen-vrienden een beetje terughoudend reageren als reïncarnatie ter sprake komt. In verschillende tradities wordt daar even verschillend tegenaan gekeken. In het Vajrayana bestaan zelfs speciale beoefeningen om karma te zuiveren en wordt er ook anders mee omgegaan. In Dzogchen, waar Hartzema laatst over schreef wordt karma niet als iets onvermijdelijks gezien. Inderdaad Nic, ook zonder karma en reïncarnatie valt goed te leven.
    Tot je dood gaat:-)

    • Henk zegt

      21 januari 2015 om 10:07

      Nee Kees, ik weet dat Zen-River er is maar ik hou me niet met zen bezig… niets op tegen, maar ik zoek het eerder hoog in de Himalaya’s… dichter bij de hemel om zo te zeggen:-) en voorbij Mahayana. Maar bedankt voor de links, ik ga het zeker lezen.

    • Nic Schrijver zegt

      21 januari 2015 om 13:18

      Dood is alles wat niet dit moment is.
      Is óók goed mee te leven.
      :-)

      • Henk zegt

        21 januari 2015 om 14:00

        Die is zó diep, dat ik er duizelig van word:-)

        • Nic Schrijver zegt

          22 januari 2015 om 05:42

          Rustig blijven ademhalen Henk.
          In..en weer uit..
          :-)

  12. Jules Prast zegt

    21 januari 2015 om 13:34

    David Brazier schetst een doorgroeiscenario voor boeddhisme dat ik dan maar even samenvat voor wie niet van plan zijn zijn boek te gaan lezen.

    Ons opnieuw in staat stellen de vreugde van geloven te ontdekken, speelt bij Brazier een belangrijke rol. Geloven in Boeddha of Boeddha’s als bron van liefde, leven en licht zal een convergerende kracht worden die muren slecht tussen sangha’s die nu te gefragmenteerd en geïsoleerd opereren.

    We zullen moeten leren hoe klein, nietig en feilbaar we zijn in vergelijking met de alomtegenwoordigheid van Boeddha in ons en om ons heen. We zullen een gevoel moeten ontwikkelen voor de mogelijkheid van spirituele ontwikkeling niet op eigen kracht, maar op momenten waarop genade over ons komt.

    Met een andere interpretatie zullen de geschriften een nieuwe relevantie voor ons leven onthullen. In een gerationaliseerde en verwetenschappelijkte cultuur zijn onder boeddhisten denkpatronen en een hokjesgeest gegroeid die de volle en correctie receptie van de Dharma in de weg staan.

    Bijv. mindfulness zoals deze thans wordt beoefend, is een lachertje en een bedenksel van onze tijd, dat op deze manier geen steun vindt in de canon.

    Maar geleidelijk zullen we de weg weten te vinden naar een ander paradigma dat de Dharma ontsluit in een volheid waarin natuurlijke en bovennatuurlijke aspecten als vanzelf met elkaar samengaan; een paradigma waarin niet de Dharma ons dient, maar wij de Dharma dienen.

    • Kees Moerbeek zegt

      21 januari 2015 om 20:19

      Jules, een woord komt in me op: Haleluja! :-) Zo juichend ben je over het boek en je hebt ook al allerlei vergezichten over het nog te blijken toekomstige effect van het boek.

      Ik neem aan dat je ‘paradigma’ en ‘paradigmawisseling’ metaforisch gebruikt en niet in de zin van wetenschapsfilosoof Thomas Kuhn.

      Ik zou in plaats van paradigmawisseling gewoon gebruiken: ‘een verandering in de manier van kijken naar…’. Zo simpel en helder is het :-)

  13. Henk zegt

    21 januari 2015 om 13:58

    Bedankt, Jules. Ik begrijp dat jouw uittreksel niet het boek is, maar het geeft wel een beeld. Ik las:
    ‘We zullen moeten leren hoe klein, nietig en feilbaar we zijn in vergelijking met de alomtegenwoordigheid van Boeddha in ons en om ons heen. We zullen een gevoel moeten ontwikkelen voor de mogelijkheid van spirituele ontwikkeling niet op eigen kracht, maar op momenten waarop genade over ons komt.’
    Waarom krijg ik het nou een beetje benauwd van deze tekst? Ik vind mezelf perfect in alles, tot en met mijn talrijke beperkingen en gehechtheden aan toe. Voorts is toch de ontwikkeling van spirituele kracht niet afhankelijk van wat er van buitenaf op ons toekomt, laat staan genade. Boeddha zelf zei ooit: ‘ik geef jullie het pad, de rest is aan jullie zelf.’
    Spiritualiteit is uitsluitend binnen jezelf te ontdekken en te ontwikkelen. Daarmee sluit ik me niet af voor alle Boeddha’s en Bodisattva’s die ‘daar ergens’zijn en met wie ik me in de geest verbind, maar in essentie is verlichting uitsluitend binnen jezelf te zoeken en te vinden. En ik denk dat natuurlijke en bovennatuurlijke aspecten zijn die een dualistisch concept vormen. In essentie is er één oorspronkelijke natuur, één oerstaat van elk individu en daarin hebben alle mogelijke ogenschijnlijke tegenstellingen dezelfde energie. En zo heb ik nog wel wat bedenkingen, maar ik wilde het hierbij even laten.

    • Jules Prast zegt

      21 januari 2015 om 14:16

      Ik zeg niet dat ik het in alle opzichten met Brazier eens ben, maar wel dat zijn boek lezenswaardig is omdat hij in zijn synthese van het boeddhisme elementen een plaats geeft die je daar niet zou verwachten. Dat daagt je als lezer uit en dat wilde ik graag delen.

      • Henk zegt

        21 januari 2015 om 14:53

        Ok, daarvoor bedankt.

    • Jules Prast zegt

      23 januari 2015 om 06:35

      Beste Henk, genade is prima verenigbaar met boeddhisme. Waarom nemen we anders toevlucht tot Boeddha, Dharma en Sangha? Toevertrouwen aan wat groter is dan ‘ik’… Wat je dan soms aan geschenken ontvangt als signalen, beelden, verschijningen… Of een woord, een teken dat je krijgt van een sanghagenoot… Dat ben ik als genade gaan ervaren, en zeker sinds het lezen van Shinran. Het is waar dat je een bron van spiritualiteit ook in jezelf kunt vinden, maar pas op dat je daarmee niet al te zeer beperkt. We kunnen wel een beetje hulp gebruiken van boeddha’s en bodhisattva’s, gestalten die het Andere in mensenvorm aanneemt… Als we alleen op ons ‘ik’ zouden moeten vertrouwen, dan waren we toch maar al te vaak het spoor bijster… De vraag is: durven we onszelf toe te geven dat we het op eigen kracht niet redden…? Dat bevrijding, leegte, nirvana en al die mooie woorden die we hier in deze digitale ruimte zo dapper gebruiken, uitdrukkingen zijn van een vluchtig fata morgana dat ons in dit leven telkens ontglipt…?

      • Nic Schrijver zegt

        23 januari 2015 om 09:34

        “Wie durft te beweren het op eigen kracht te redden ? ” zou eerder mijn vraag zijn.

        • Sjoerd zegt

          23 januari 2015 om 14:12

          De weledele heer Gotama beweert
          dat.
          Lijkt mij persoonlijk wel een betrouwbare bron.

  14. Edel Maex zegt

    21 januari 2015 om 15:36

    Van de Islam verwachten we een aanpassing aan de moderniteit.Van het boeddhisme een terugkeer naar de paradigma’s van het ancien rėgime?

    • Jules Prast zegt

      21 januari 2015 om 16:17

      Tegengestelden, een cyclisch perspectief: het lijkt wel boeddhistisch.

      Overigens zeg ik niets over de islam en David Brazier niets over een terugkeer naar paradigma’s van het ancien régime (en van welk régime dan eigenlijk?).

    • Kees Moerbeek zegt

      21 januari 2015 om 16:57

      Terug na de situatie van voor de boeddhistische moderniseringsbeweging eind 19e begin 20e eeuw?
      Of (verder) terug naar het oorspronkelijke boeddhisme, dat nooit bestaan heeft (behalve in het hoofd van de Boeddha)? Dat gevoel bekroop mij, Edel.

      • Sjoerd zegt

        21 januari 2015 om 18:56

        En in dat hoofd zit het probleem. Daarvan weten we op zijn best wat anderen 500 jaar later dachten dat er in huisde.
        Wel bijzonder dat juist boeddhisten zich zo met de illusies over het oorspronkelijke bezig kunnen houden, terwijl 1 van de paradigma’s is dat alles altijd veranderd.

        • Kees Moerbeek zegt

          21 januari 2015 om 19:05

          Inderdaad is dat nogal tegenstrijdig, Sjoerd. Sommige boeddhisten lijden aan gehechtheid aan het oorspronkelijke, maar lang niet allemaal :-)

          Dat alles veranderlijk is, is een stelling. Een paradigma is totaal iets anders. Tenminste, dat heb ik opgestoken mijn colleges wetenschapsfilosofie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam :-)

          • Nic Schrijver zegt

            21 januari 2015 om 20:39

            Gaat dit nergens meer over ?
            Zijn we eindelijk in de leegte beland?
            Geniet van deze omstandigheid.
            :-)

          • Sjoerd zegt

            22 januari 2015 om 00:32

            Is dat zo Kees?

    • Kay zegt

      21 januari 2015 om 17:15

      Er werd al tijdens het leven van de Boeddha ruzie gemaakt over de juiste leer. Wanneer Boeddha terug zou keren, zou hij dan zijn eigen leringen herkennen in het huidige Boeddhisme? Bestaat er wel het ware of authentieke Boeddhisme nu of heeft het ooit bestaan?

      • Henk zegt

        21 januari 2015 om 20:02

        Volgens mij bestaat wel zoiets als het meest zuivere boeddhisme. Toch kun je je ook afvragen hoe zuiver zuiver is als je bedenkt dat de Soetra’s pas honderden jaren later na Boeddha’s Paranirvana pas opgeschreven werden. Verder moet je deze zuivere leer ook nog eens bezien in de context van de tijd. Boeddha had veranderingen en het ontstaan van nieuwe stromingen voorzien.

        • Kees Moerbeek zegt

          21 januari 2015 om 20:24

          Kortom, het zuivere boeddhisme is een fictie :-)

          • Kees Moerbeek zegt

            21 januari 2015 om 20:47

            Ja, Nic het gaat ergens over :-)

          • Henk zegt

            21 januari 2015 om 21:30

            Niemand weet het zeker. Maar ja, tijd kan veel veranderingen teweegbrengen. Stel dat Jezus terugkwam en zag wat christen-fundamentalisten en pedofiele priesters uit zijn naam aangericht hebben. Zou-ie zich niet aan zijn eigen haar trekken en roepen: “Jezus,zo heb ik het allemaal niet bedoeld!”

        • Kay zegt

          21 januari 2015 om 21:32

          Vergeet ook niet dat het vroege Boeddhisme een staats religie werd, met alle gevolgen van dien.Het waren niet de meest spirituele mensen die van het Boeddhisme een staats religie maakten.

          • Kees Moerbeek zegt

            21 januari 2015 om 22:02

            Wat waren die gevolgen van dien dan, Kay? In het Rijk van Asoka bijvoorbeeld was het vroege boeddhisme staatsgodsdienst, maar andere religies werden op geen enkele manier onderdrukt of tegengewerkt.

            Wie waren die niet-spirituele lui die van het boeddhisme een staatsgodsdienst maakte?

          • Sjoerd zegt

            22 januari 2015 om 00:18

            En zo kunnen we nog een hele tijd doorgaan met elkaar vliegen af te vangen:-(
            Ik stop hier.

          • Kay zegt

            21 januari 2015 om 22:47

            Beste Kees M. Een van de gevolgen was de oorlogen die gevoerd werden door Asoka tegen andere volkeren. Macht corrumpeerd ook in vervlogen tijden.Om aan de macht te blijven moesten compromissen gesloten worden. De dominante boeddhistische staatsreligie verdrong, overheerste andere religies omdat het gesteunt werd door de politieke macht e.d.

    • Jules Prast zegt

      23 januari 2015 om 07:39

      Beste Edel, in aanvulling op het voorgaande: op de een of andere manier putten we als boeddhisten toch allemaal onze inspiratie uit het verleden-in-het-heden?
      Brazier vind ik daarom geestverruimend omdat hij vele van de ontelbare dharmapoorten in een visionair vergezicht aaneen weet te smeden.

  15. Sjoerd zegt

    21 januari 2015 om 16:55

    Lollig, nietwaar?

    • Sjoerd zegt

      22 januari 2015 om 00:25

      Dit was mijn reactie op een stukje van Edel Maex

  16. Josephine zegt

    22 januari 2015 om 01:42

    Pfff… dat is wel aardig gelukt, Jules, met die knuppel. “Wachters, waar zijn we aanbeland?” Als de energie is uitgeraasd, komen we idd weer in de Leegte, Nic. Daar, en ALLEEN daar, is dat te vinden wat je zoekt. Mijn ervaring is dat de meeste mensen niet kunnen luisteren naar WAT er gezegd (geschreven) wordt maar naar WIE iets zegt of schrijft… Ook wel een beetje zichtbaar in deze hele discussie. Mannenwerk?? Tashi Delek en Namasté. Josephine.

  17. Josephine zegt

    22 januari 2015 om 01:44

    Ik heb trouwens Brazier WEL gelezen :)
    Zoekers wéten dat antwoorden niet van buiten kunnen komen. Volgers zoeken verder…

    • Kees Moerbeek zegt

      22 januari 2015 om 07:43

      De oorlogen die Asoka voerde was voordat hij boeddhist werd, Kay. Hij werd juist boeddhist vanwege de spijt, die hij had over het aanrichten van die bloedbaden.

      • Kay zegt

        22 januari 2015 om 08:08

        Boeddhistische literaire nalatenschap, kan ik me voorstellen. Ik de loop van de geschiedenis gaan de feiten het eerste verloren. Mythe vorming, aanpassingen aan een Boeddhistisch gunstig, vreedzaam verhaal. We lezen onze eigen mentaliteit in de geschiedenis. Met name als het om religieuze geschiedenissen gaat.

        • Kees Moerbeek zegt

          22 januari 2015 om 17:33

          De oorlogen die Asoka voerde was voordat hij boeddhist werd, Kay. Hij werd juist boeddhist vanwege de spijt, die hij had over het aanrichten van die bloedbaden.

          • Kees Moerbeek zegt

            22 januari 2015 om 17:46

            Asoka is geen historisch verzinsel, of een mythologisch figuur Kay. Hij heeft echt bestaan. http://www.britannica.com/EBchecked/topic/38797/Ashoka

          • Kay zegt

            23 januari 2015 om 07:49

            Van Asoka is door het Boeddhisme en de loop van de geschiedenis een cult-figuur gemaakt, een soort Piet Hein of Moses. Het gaat er niet om of hij bestaan heeft of niet. Dat is bijzaak.

          • Kees Moerbeek zegt

            23 januari 2015 om 11:40

            Kay, dank je wel voor je bijzondere visie op een van de grootste historische figuren van India en het boeddhisme, Asoka.

            Voor jou van Youtube geplukt :-)
            https://www.youtube.com/watch?v=pfmbuxkRcP8

    • Jules Prast zegt

      23 januari 2015 om 05:38

      Fijn, Josephine. Dankjewel. Zo’n wijs, doorleefd, inclusief boek. Een ongewone, opmerkelijke rondgang door de eeuwenlange verbeelding van dat wat zich in woorden niet laat uitdrukken. De inspiratie die het mij inboezemde, wilde ik graag delen opdat ook anderen het zullen lezen. Hopelijk krijgt het mettertijd de aandacht die het verdient.

      • Nic Schrijver zegt

        23 januari 2015 om 09:35

        In elk geval krijgt het hier ook veel aandacht !

  18. Josephine zegt

    22 januari 2015 om 08:21

    Beyond Religion ook al iemand gelezen???

  19. Henk Molenaar zegt

    24 januari 2015 om 12:22

    Het meester werk Cutting Through Spiritual Materialism
    http://www.amazon.com/Cutting-Spiritual-Materialism-Shambhala-Classics/dp/1570629579
    al gelezen?

  20. josephine van den waerden zegt

    24 januari 2015 om 16:30

    Spiritueel materialisme doorsnijden? Yep, heeeeeel lang geleden gelezen. Die goeie Trungpa. Ging lekker op het strand sigaretjes roken (en nog wat andere gewoonten nam hij van ons over) Gingen de Westerlingen dat ook doen.
    Want de Meester zegt….
    Zouden die rokende mensen nou zoekers of volgers zijn geweest??

    • Kees Moerbeek zegt

      24 januari 2015 om 16:37

      Tja, de boodschap zal wel niet deugen, omdat de boodschapper niet deugt. Maar misschien begrijp ik je niet, Josephine van den Waerden. Nomen omen est :-)

  21. josephine van den waerden zegt

    24 januari 2015 om 17:09

    Oei, was absoluut niet mijn bedoeling je te raken, Kees. Wat ik wilde zeggen is dat we niet klakkeloos moeten volgen… Je zit al op de pot met goud, zonder het te zien. HET is niet buiten ons te vinden. Dat is wat spiritueel materialisme doorsnijden ook wil zeggen. Was Nomen omen est wel als een sneer bedoeld??

    • Kees Moerbeek zegt

      24 januari 2015 om 17:24

      Je raakt aan een lastig punt.

      Trungpa leidde een woest en wild leven, sommige boeddhistische voorgangers vergrijpen zich aan leerlingen, maakt dat hun boodschap minder waard, ongeloofwaardig?

      Mensen worden in hokjes ingedeeld en daarvan hangt de geloofwaardigheid hun boodschap af. Kom je uit dat of dat nest, heb je die of die opleiding gevolgd, dan zul je wel…. In oude tijden gaf een naam al aan in welk hokje iemand gepropt moest worden. Alhoewel, nog steeds als je een ‘buitenlandse’ naam hebt en een baan zoekt.

  22. josephine van den waerden zegt

    24 januari 2015 om 18:41

    Zie mijn opmerking van 22/01 Kees. Ik zal het nog eens herhalen:
    … Mijn ervaring is dat de meeste mensen niet kunnen luisteren naar WAT er gezegd (geschreven) wordt maar naar WIE iets zegt of schrijft… Dus nee, dat wat Trungpa schrijft of zegt staat los van zijn gedrag. Moet hij weten. Waar het mij om gaat is dat veel westerlingen volgers zijn zonder meer. Spiritueel materialisme = shoppen, vasthouden, volgen. Wat in hokjes delen en de belangrijkheid van namen betreft: je geeft geen antwoord op mijn vraag naar aanleiding van je uitlating nomen omen est…Was het nou wel of geen sneer??

    • Kees Moerbeek zegt

      24 januari 2015 om 21:49

      Het is me duidelijk. Iemands gedrag en wat hij/zij zegt zijn twee dingen. Een beetje flauw, normen en waarden :-(

  23. Hans Kamphof zegt

    26 januari 2015 om 10:03

    Beste Jules,

    Is het genoemde boek ook in een Nederlandse vertaling uitgekomen?

    Groet Hans

    • Jules Prast zegt

      26 januari 2015 om 11:32

      Nee, het is nét uit in het Engels dus dat zou ook niet kunnen.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.