• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Boekbespreking – De onuitroeibaarheid van menselijke liefde

Boekbespreking – De onuitroeibaarheid van menselijke liefde

13 oktober 2024 door Wouter ter Braake

Ik las het boek ‘Voorouderpijn op plantage Goudmijn’ van Tirza Drisi. Deze roman speelt zich af in de negentiende eeuw in de (toenmalige) Nederlandse kolonie Suriname. Het verhaal vertelt de familiegeschiedenis van de schrijfster, een verhaal over haar voorouders tot zo’n vier generaties terug. Deze voorouders leefden als slaven op de toenmalige plantage Goudmijn.

Ter voorbereiding en bij het schrijven van het boek verzamelt de schrijfster historische informatie uit archieven en bij deskundigen in Suriname. De in het boek aangehaalde teksten uit archieven werken verhelderend bij de feitelijkheden van het familieverhaal. Deze historische informatie vult de schrijfster aan met haar fantasie. In oktober 2022 maakt de schrijfster een expeditie naar de restanten van de plantage en hoort er ‘de stemmen van haar voorouders’. Zij schrijft vervolgens een prachtig historisch verhaal over het koloniaal systeem en macht, en over de liefde van een moeder voor haar kinderen en de liefde tussen een witte man en zwarte vrouwen.

Ik raakte diep betrokken bij het wel en wee van de voorouders van Tirza Drisi. Al lezend besefte ik dat mijn beeld over de slavernij vooral is bepaald door de slavenhandel en de gruwelijkheden die tot slaaf gemaakten hebben moeten ondergaan. Dit boek schetst een aanvullend verhaal, een verhaal over het leven en het lot van ‘slaaf geborenen’ en over individuele wegen naar bevrijding van de slavenstatus. Daarvoor bestond een systeem, Manumissie[1] geheten, waarbij als slaaf geboren mensen tegen betaling aan de overheid vrijgekocht konden worden.

De verre voorouder van Tirza Drisi, de slavenhouder John Cornwell Ellis, afkomstig uit Wales, ziet zijn slaven niet enkel als een productiemiddel, maar ziet hen vooral als mens. De waardering en liefde van John Cornwell Ellis voor zwarte vrouwen en hun waardering en liefde voor hem worden geloofwaardig uitgewerkt, waarbij het gegeven dat er een principieel ongelijkwaardige verhouding bestaat tussen John Cornwell Ellis en zijn zwarte vrouwen niet wordt verhuld. De maatschappelijke structuur en verhoudingen van eeuwen terug in Suriname vormen voor John Cornwell Ellis de historisch werkelijkheid waarin hij heeft te opereren. John Cornwell Ellis vormt een uitzondering in een systeem waarin de meesten van zijn collega-plantagehouders met versteend hart zwarte medemensen gedehumaniseerd houden.

Er komen veel namen voor in het verhaal. De schrijfster heeft achterin het boek een stamboom opgenomen. Dat helpt het overzicht te bewaren op vragen die soms lezend opkomen als ‘wiens kind was hij/zij ook alweer precies?’

Een mooi boek. Een ontroerend boek. Een informatief boek. Een boek over de fundamenteel ongelijkwaardige menselijke verhoudingen en de onmenselijke kanten van het slavensysteem en tegelijkertijd een verhaal over de onuitroeibaarheid van de menselijke liefde, om het even wat de (maatschappelijke) omstandigheden ook mogen zijn.

[1] Manu = hand en missie = zenden, een slaaf werd ‘uit handen gezonden’. Slaven konden een brief van Manumissie krijgen. Het was door Europese slavenhouders bedacht en was in gebruik in verschillende landen ten tijde van de slavernij. Een slaaf kreeg zo’n brief wanneer zijn/haar eigenaar daarvoor betaald had aan de overheid. Het was een vergunning om de slaaf vrij te laten. De slaaf kon met deze brief gaan en staan waar hij/zij wilde, maar moest deze wel altijd kunnen overleggen. Het was een gunst van de slavenhouder om Manumissie te verlenen. Vaak gebeurde dit wanneer de slavenhouder een kind/kinderen had met een slavin.

ISBN 9789083369198
Auteur T. Drisi
Uitgeverij aquaZZ
April 2024
Koop je boeken uitsluitend bij de erkende, fysieke boekhandel. Beeld: slavernij monument Rotterdam.

Categorie: Boekbespreking, Mensenrechten Tags: John Cornwell Ellis, Manumissie, Nederlandse kolonie Suriname, slaafgemaakten, slavenhandel, slavernij, Tirza Drisi, Voorouderpijn op plantage Goudmijn

Lees ook:

  1. Deze tijd heeft een Popper en een Arendt nodig
  2. Sri Lanka: eiland van lijden
  3. Meditatie voor de Dag der Vrijheden
  4. VrijdagZindag – Verlanglijstje excuses

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dementia – Ontgeesting         
    • Peter – Overvloed en onbehagen
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.