• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Afscheid van een reisgenoot

Afscheid van een reisgenoot

12 augustus 2024 door Erik Hoogcarspel

Dierbare reisgenoot…
Ik zie je weer liggen in de zon, op de hete stenen.
Ik zie je door het velde rennen.

Ik zie hoe Zina met je speelt, een soort tikkertje: ze tikt je aan en jij rent blaffend om haar heen. Ze probeert je opnieuw te tikken, jij wacht, je voorpoten voor je uitgestrekt op de grond, je daagt haar uit en op het laatste moment spring je weg. Als je er genoeg van hebt ga je op je rug liggen: aai me nou maar.

Is dat het? Is dat wat we vergeten zijn, verleerd? Dat we spelen? Want het is waar: het spel lijkt uit de samenleving verdwenen. Alles is gruwelijk serieus. Voortdurend wordt het mes op tafel gegooid. Kijk naar de politiek, hoe ze elkaar aanvallen op de persoon. Kijk naar de bedreiging van politici, journalisten en bestuurders. Kijk naar de onvoorstelbare haat op sociale media. Ons spreken, ons debat is verstard. We zijn vergeten dat met elkaar praten ook simpelweg een spel is (bladzijde 44).

Het verlies van een dierbare

Petra Quaedvlieg is journaliste, schrijfster en neerlandica. Ze heeft al verschillende boeken op haar naam staan en doceert aan de Institute of Arts te Maastricht, een Hbo-opleiding die om de paar jaar een andere naam aanneemt. Van 2004 tot 2012 woonde ze in Shanghai, waar ze stukjes schreef over China. Daar adopteerde ze voor haar kleine dochtertje een straathondje dat al gauw een dierbare, trouwe en gelukkige vriend van het gezin werd. Het werd “Zwartje” genoemd, of in het Chinees “Hēixiào”.

Nu is de dochter het huis uit en vorig jaar kwam Heixiao plotseling te overlijden. Hij liet een leegte achter en Quaedvlieg heeft geprobeerd om deze op te vullen door hem, haar “dierbare reisgenoot”, over haar gedachten en gevoelens te schrijven. Ze haalt herinneringen op en mijmert over de gebreken van onze tijd. In het bijzonder de manier waarop mensen met elkaar en met dieren omgaan, baart haar zorgen. Het is dan ook beslist geen boek dat je aan iemand zou moeten geven die in de reguliere agrarische sector werkzaam is. In haar beleving is de mens in de huidige tijd ontaard.

We weten dat hij [de mens] wil spelen, dat hij zichzelf zou willen uitbreiden in plaats van beperken, dat hij graag een ander zou willen zijn. En we weten ook dat zijn liefde voor dieren iets te maken heeft met zijn verlangen naar spiritualiteit. Maar wat is dat dan? Hoe zit dat? (bladzijde 54).

Varkens worden voor een lapje gehouden

“Je hond eet je niet op”, is de titel van haar boek, maar wat betekent deze zin? Je kunt deze immers op twee verschillende manieren lezen. Je kunt “de hond” als onderwerp nemen. Als iemand dan vraagt “waarom niet?”, dan is het antwoord zoiets als “hij kijkt wel uit, want dan krijgt hij geen brokjes meer”. Neem je echter “je” als onderwerp en iemand vraagt waarom niet, dan is het antwoord zoiets als “want hondenvlees is niet lekker”. Welke betekenis hier wordt bedoeld, wordt in het boek in het midden gelaten. Het is echter duidelijk dat het opeten van een dier de “spiritualiteit” van de dierenliefde niet erg bevordert. Toch is juist dit wat op grote schaal dagelijks plaatsvindt. Vroeger gebeurde dit ook wel, maar toen had de mens nog respect voor de dood van het dier. Nu is de dood geïndustrialiseerd en daarmee ook het dierenleed. Het leven is oppervlakkiger geworden en daarmee ook de dood. Beide zijn echter wel een stuk efficiënter en daar zijn we trots op. Quaedvlieg betreurt dit.

Net zo goed als je je hond niet opeet zou je dit volgens de schrijfster ook niet met andere dieren moeten doen. Als afsluiting van het boek schrijft Quaedvlieg nog een ode aan het varken, een dier met intelligentie en karakter, waarvan er dagelijks duizenden worden gemarteld en geslacht.

Descartes

Af en toe worden de mijmeringen filosofisch en krijgen ze het karakter van een protest tegen het modernistische denken. Natuurlijk krijgt Descartes weer de schuld, maar we moeten dit niet al te letterlijk nemen. Quaedvlieg geeft geen filosofische analyse, voor haar is Descartes niets anders dan een symbool voor het moderne denken.

Descartes heeft de industrialisatie natuurlijk niet verzonnen, deze is ons overkomen als deel van de moderniteit. In het moderne denken gaat volgens de schrijfster echter “de volheid van het leven” verloren.

Ik ben op zoek naar de Achilleshiel van onze beperktheid, dierbare reisgenoot. Ik ben op zoek naar hoe we, zoals de dichter Lucebert zei, “de ruimte van het volledige leven” kunnen omarmen, moeilijk terug kunnen veroveren als soort… Want als we een stok kunnen steken in de wielen van onze mechanische, zielloze helft om aan als de mens kan en wil veranderen, dan kan hij ook stoppen met het zinloos verorberen van een dood dier. Dan trekt hij zich het lijden van alle dieren aan, want hij draagt een grote liefde voor dieren in zich (bladzijde 53 – 54).

Quaedvlieg zoekt 90 bladzijden lang zonder iets te vinden. Ze is niet de eerste en anderen voor haar hebben grondiger gezocht. De lezer vindt dus niets nieuws en kan hooguit beamend knikken. Waarom zoekt de schrijfster dan zo halfslachtig? Ze schrijft veel over de natuur, maar haar natuurmystiek komt niet verder dan suggesties, deze wordt nergens uitdrukkelijk verdedigd of zelfs maar omschreven. Quaedvlieg komt niet verder dan een esthetisch gevoel.

Ter verdediging kun je zeggen dat ze alleen maar in gesprek is met de leegte die haar overleden reisgenoot heeft achtergelaten. Ze heeft niet de pretentie om iets duidelijk te maken of uit te zoeken. Ze biedt daarom ook nog niet het begin van een oplossing. Ze geeft alleen de lezer een inkijk in haar gedachtewereld. Daar is ze zeker goed in geslaagd. Het boek is mooi geschreven en leest als een trein, maar alleen voor vegetariërs.

Petra Quaedvlieg: Je hond eet je niet op, Noordboek Gorredijk 2024, paperback 95 bladzijden

Categorie: Boekbespreking, Geluk, Natuur Tags: China, Descartes, dierenliefde, je hond eet je niet op, Lucebert, natuurmystiek, Petra Quaedvlieg, rouw, verlies

Lees ook:

  1. Margreeth van der Oord – verlies van een geliefde
  2. Kinderen maken grootste hemeltekening van Nederland
  3. Leven in Thailand – Vergankelijkheid
  4. Boeken – Ecodharma Buddhist Teachings for the Precipice

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.