• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » De wonderen van de wiskunde

De wonderen van de wiskunde

16 oktober 2023 door Erik Hoogcarspel

In 1906 verscheen er een ingezonden brief van hem [Francis Galton] in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Nature. De brief begint zo: “Bij Kerstmis hoort gebak en [ik] van mijn kant wil een beschrijving geven van een snijmethode die ik onlangs tot mijn eigen genoegen en tevredenheid heb bedacht.”… Galton wijst erop dat door de driehoekige benadering een deel van de overgebleven taart wordt blootgesteld aan de lucht, waardoor deze [dit deel] uitdroogt. “Het uitsnijden van een driehoekig stuk voldoet dan ook maar matig,” meent hij. Dus bedacht hij een meer wiskundig georiënteerde methode: rechthoekige stukken.

De kunst van het taartsnijden en andere wiskundige ontdekkingen.

Colin Stuart is een wiskundige en sterrenkundige die al vele boeken en publicaties op zijn naam heeft staan. In dit boek Getallen, 10 feiten die je zou moeten kennen legt hij in tien korte hoofdstukken belangrijke en opmerkelijke wiskundige ontdekkingen uit op een manier die zelfs voor een leek gemakkelijk te begrijpen is. Misschien is het voorbeeld van het taartsnijden, dat hij een hoofdstuk zeven bespreekt, niet eens het meest kenmerkende. Je hoeft immers geen natuurkundig of wiskundig genie te zijn om in te zien dat je een ronde vorm in twee gelijke stukken verdeelt als je een rechthoek uit het midden snijdt. Vervolgens kun je beide helften tegen elkaar aan schuiven zodat ze niet uitdrogen.

Stuart snijdt echter wel degelijk ingewikkelde wiskundige problemen aan, maar weet ze op een verrassend heldere manier uit te leggen. Bovendien laat hij zien dat deze problemen te maken hebben met alledaagse voorvallen. Dit betekent niet dat we hogere wiskundige inzichten nodig hebben om onze dagelijkse problemen op te lossen, maar alleen dat we deze problemen vanuit een wiskundig perspectief kunnen interpreteren.

De nul

Stuart beschrijft ook de historische achtergronden van de problemen en hun oplossingen. Hierdoor wordt de lezer met grote stappen door de geschiedenis van de wiskunde geleid. Een belangrijk voorval is bijvoorbeeld het invoeren van de nul als getal. De nul in de betekenis van niets is natuurlijk al tienduizenden jaren een onderdeel van de menselijke cultuur. In de tijd dat de mens door jagen en verzamelen aan zijn voedsel moest komen, wist iedereen al wat het betekende als de voorraad op was.

De Sumeriërs waren 5.000 jaar geleden de eersten die de nul als een apart schriftteken invoerden. Getallen boven de negen, zoals bijvoorbeeld het getal 5.000, werden geschreven als veelvouden van 10 waarbij de plaats de waarde aangaf. Dit doen we nu nog steeds. Het getal 5.000 betekent dus vijf keer duizend plus nul keer honderd plus nul keer tien plus nul keer een. Dit is de betekenis van de nullen. Zonder de nullen zouden we voor vijf duizendtallen alleen het getal vijf kunnen opschrijven en het alleen kunnen onderscheiden van vijf eenheden door er een apart woord of teken bij te zetten. De Sumeriërs begonnen het getal te schrijven als “5 . . .”, waardoor deze extra tekens of woorden niet meer nodig waren.

Het duurde echter tot de zesde eeuw voordat een brahmaan in India de nul niet alleen erkende als een zelfstandig getal, maar bovendien beschreef hoe je er mee kunt rekenen. Daarmee werd de nul pas een echt getal zoals de andere, al heeft hij nog steeds een paar bijzondere eigenschappen. De meeste lezers zullen zich bijvoorbeeld nog wel herinneren uit hun middelbareschooltijd dat je niet door nul kunt delen.

De geschiedenis van de wiskunde

De lezer wordt in het boek geconfronteerd met steeds ingewikkelder wiskundige problemen. Het begint met de oorsprong van de wiskunde zelf: het tellen. In eerste instantie gebruikte men er zijn eigen lichaam voor, zoals bijvoorbeeld vingers of tenen. Vervolgens bespreekt Stuart de geschiedenis van de nul en van het priemgetal om dan over te schakelen naar de meetkunde. Daar is de cirkel altijd een interessante figuur geweest. De meeste lezers zullen zich nog een beetje meetkunde van de middelbare school kunnen herinneren, maar dit is wel meetkunde op een plat vlak. Je kunt ook meetkunde bedrijven op een bol of een hol oppervlak en dan veranderen de wetten op een verrassende manier. Vervolgens bespreekt de schrijver problemen uit de topologie, die ten grondslag liggen aan de routebeschrijvingen die we op onze mobiele telefoon krijgen. In een volgend hoofdstuk lezen we waarom ons gevoel ons altijd bedriegt bij het berekenen van onze kansen. De exponentiële groei, die we nog kennen uit de grafieken waarin de kans op besmetting door COVID werd uitgedrukt, komt ook nog aan de beurt. Stuart sluit zijn boek af met een hoofdstuk over het begrip oneindigheid, een onderwerp waar bijna alles tegen je gevoel ingaat en de logica lijkt te tarten.

Echt of verzonnen?

Het is een mooi boekje, bestemd voor een breed publiek. Het is vlot geschreven en de uitleg en de voorbeelden zijn duidelijk en spreken tot de verbeelding. Aan het begin van het laatste hoofdstuk staan er alleen een paar kleine foutjes die verwarring kunnen stichten. Het is ook niet zo dat met dit boek al je vragen over de wiskunde worden beantwoord, integendeel aan het eind rijzen er misschien nog wel meer vragen dan je in het begin had.

Een van de oorzaken van de fascinerende werking die de wiskunde op ons heeft, is dat we voortdurend heen en weer getrokken worden tussen wat filosofen noemen idealisme en nominalisme. Het idealisme is de opvatting dat getallen en wiskundige begrippen echt bestaan. We zijn gewend te zeggen dat een priemgetal wordt ontdekt. Dit betekent dat we veronderstellen dat het nog onbekende priemgetal er al is voordat het ontdekt wordt, want iets dat niet bestaat kun je niet ontdekken. Het nominalisme zegt daarentegen dat wiskundige begrippen menselijke verzinsels zijn. Stuart beschrijft bijvoorbeeld hoe getallen ontstaan doordat mensen tellen en legt uit dat je verschillende manieren hebt om te tellen en dus verschillende soorten getallen. Als dus niemand op het idee was gekomen om te gaan tellen, hadden we ook geen getallen gehad en daarmee geen wiskunde.

Dit heen en weer getrokken worden tussen idealisme en nominalisme merk je heel goed als je het hoofdstuk over oneindigheid leest. Aan de ene kant lijkt oneindigheid iets dat echt bestaat. Het heelal is immers oneindig en ook het leed van alle levende wezens in deze wereld. Als je naar de blauwe lucht staart, voel je oneindigheid. De wiskunde erkent echter verschillende oneindigheden, waarvan de ene groter is dan de andere. Sommige oneindigheden maken zelfs deel uit van een andere oneindigheid. Logisch lijkt dit de kloppen, maar je gevoel zegt je dat het hier alleen maar gaat om een gegoochel met begrippen zonder enige betekenis. Wiskundigen zullen dan direct protesteren dat deze begrippen wel degelijk betekenis hebben. Dit komt doordat ze het begrip ”betekenis” opvatten als het functioneren binnen de wereld van de wiskunde en betekenis niet in verband brengen met de wereld van de alledaagse ervaring.

Staat de wereld van de wiskunde dan helemaal los van die van de alledaagse ervaring? Dat is natuurlijk ook weer niet het geval. Wiskundige begrippen en getallen functioneren in ons alledaagse leven, maar dit komt doordat wij ze zelf toepassen. Het bestaansrecht van een onderneming wordt bijvoorbeeld afgemeten aan de hoogte van de winst die wordt gemaakt. Die winst bestaat bij de gratie van een boekhouding. Bij andere soorten menselijke activiteiten, zoals bijvoorbeeld bij het verliefd worden of bij het opvoeden van kinderen, wordt er geen boekhouding gevoerd en bestaat er dus ook geen winst of verlies. Sommige mensen vinden dat maar moeilijk te begrijpen, omdat ze niet kunnen ophouden met tellen. De Franse filosoof Georges Bataille sprak hier zelfs van het vervloekte deel van het bestaan (La Part Maudite).

Conclusie

Zo opent zelfs een boekje over getallen veel filosofische perspectieven. De wiskundige kennis die de lezer van dit boekje nodig heeft, is niet meer dan die van het theorie niveau van een technische opleiding. Het boek laat echter zien dat de invloed van wiskunde op ons dagelijks leven groot is en dat deze in de toekomst nog verder zal groeien. Denk maar eens aan al die algoritmes die overal opduiken. We kunnen daarom de schrijver dankbaar zijn voor dit boek.

Colin Stuart: Getallen, 10 feiten die je zou moeten kennen, uitgeverij Noordboek, Gorredijk 2023, vertaling Henk en Thomas van Bakel, paperback 120 bladzijden.

Categorie: Boekbespreking, Geluk, Onderwijs Tags: algoritmes, Colin Stuart, de nul, Francis Galton, Georges Bataille, idealisme en nominalisme, India, meetkunde, oneindigheid, priemgetal, Sumeriërs, taartsnijden, topologie, verschillende oneindigheden, wiskunde

Lees ook:

  1. Boeken – Een Schatkist van Overdracht door Geschriften
  2. Boekbespreking – The origin of Buddhist Meditation
  3. Ashoka – India’s bijna vergeten keizer
  4. Indiase militairen leren Tibetaanse taal en cultuur om de banden in grensgebied met Tibet te verstevigen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • 21 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 21 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Waarom Hadewijch zacht zweeg en ik zacht spreek

    Hans van Dam - 11 maart 2025

    Het einde van het verhaal van God en het einde van het verhaal van niet-God.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 141 – verdriet
    • Demonstratie Tegengas – Schip met Israëlische wapenonderdelen meert aan in Rotterdamse haven
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • De etnische zuivering achter het blije gezicht van Bhutan
    • Guy – dhammazaadjes – De Poortloze Poort

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.