• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Boekbespreking – Een spirituele psycholoog en een ‘zakboekje’

Boekbespreking – Een spirituele psycholoog en een ‘zakboekje’

15 december 2021 door Wouter ter Braake

Elk leven stelt zijn vragen. Elk bewust wezen wil weten. Niet zo zeer encyclopedische kennis (daar hebben we tegenwoordig internet voor, toch?) maar ware kennis. Kennis van wie we zijn, weten wie we in wezen zijn. De psychologie heeft over het wezen van de mens veel vragen gesteld. Het heeft met het oog daarop vele onderzoeken gedaan. De psychologie heeft visies op lust, macht en zelfrealisatie opgeleverd, naast tal van handgrepen om patronen in denken en doen van de mens (in wording) te onderzoeken en waar nodig te doorbreken. De psyche van de mens is binnenste buiten gekeerd, doorgelicht, in mootjes gehakt en weer in theorieën samengesteld. De psychologie heeft eigen bladen, columns en duizend en één behandelmethodes voor neurosen, complexen en psychosen voortgebracht.

En dan is daar het boek van Vincent Duindam, publicist en universitair docent psychologie. Met de bijzondere titel ‘Spiritueel zakboekje voor professionals’. Een intrigerende titel. Professionals duidt op vakgenoten. Vakgenoten psychologen om te beginnen. Wat heeft Vincent hen te brengen? En wat heeft Vincent niet-professionals te brengen?

‘Spiritueel Zakboekje voor professionals’ is een verassende titel, zeker gezien de omvang en het formaat van het boek. Het verkleinwoord in de titel doet de rijkdom van dit boek te kort. ‘Karrevrachten vol wijsheid’ zou beter passen, maar dat bekt natuurlijk niet. In de Nederlandstalige Uniforme Rubrieksindeling (NUR) is het boek ingedeeld in de categorie ‘Psychologie Algemeen’. Maar ook de categorie ‘Spiritualiteit’ zou voor dit boek een passende rubriek zijn geweest. Dat is de tol van rubricering: onderscheid, het plaatst zaken in hokjes. Het is jammer dat de NUR geen rubriek kent (nog niet?) onder de noemer ‘Spirituele Psychologie’. Want dat is de aard van dit boek. Een prachtige samenwerking tussen inzichten uit de psychologie en uit spirituele/religieuze bronnen. Het bevat een warm pleidooi om onze karakterformaties en de daarmee gepaard gaande levensproblemen en levensvragen niet enkel te benaderen via de dimensie van de psyche/het ego, maar ook de verbinding te zoeken met het zielenleven en het verlangen naar dieper weten over ons zijn en betekenisgeving aan dit aardse zijn.

Vincent schrijft: ‘Dingen van de wereld’ kunnen je gaan vervelen, je kunt je interesse erin verliezen. Ze kunnen je worden ontnomen, of ze kunnen je in de steek laten. Hoe dan ook, ze gaan voorbij: een doodshemd heeft geen zakken’.

Inderdaad, wanneer het ego met hebzucht en begeerte de ‘dingen van de wereld’ wil vastgrijpen en bij zich houden, gaat dat op. De ‘dingen van de wereld’ benaderen vanuit mededogen met al wat leeft en voelt, én vanuit mededogen met moeder aarde, is een spirituele uitdaging. En daar heeft Vincent het in dit boek uitgebreid over. ‘Je laat het ego-perspectief los, je leeft vanuit overgave. Dan ga je je verbondenheid met anderen meer realiseren, meer vanuit het geheel leven’, schrijf hij. En daarop voortbordurend: ‘Soms lijkt het alsof religieuze tradities – van Oost en West – je proberen los te maken van wat er om je heen gebeurt, alsof alleen het innerlijk telt en niet ‘de wereld’. Toch wijzen diezelfde tradities steeds ook op het belang van sociale rechtvaardigheid’. Hier sluit hij aan bij een citaat van de Perzische soefi en dichter Abu Sa’id: ‘De ware heilige beweegt zich tussen de mensen, eet en slaapt met hen, koopt en verkoopt op de markt, trouwt en neemt deel aan het sociale leven en tegelijk vergeet hij of zij God geen enkel moment’.

Naast deze zienswijze staan er veel ‘binnenkomers’ in dit mooie en toegankelijk geschreven boek. Ik licht er enkele uit: ‘Je bent niet je driften en ook niet je verdrongen of gesublimeerde driften, je bent al evenmin je conditioneringen of de optelsom van je leerprocessen. En ook niet je brein’.

‘Als we losser raken van onze geconditioneerde patronen, die altijd doods en repetitief zijn, stroomt de creativiteit ons leven in. Dan wordt het fris en tintelend’.

‘Psychologie is uiteindelijk vaak de beste versie van jezelf ontwikkelen. Spiritualiteit gaat over je diepste identiteit vinden. Op die diepste plek is ruimte en ben je niet alleen, maar verbonden met de Bron en de wereld. Dan zie je en handel je niet meer vanuit een perspectief van isolement en tekort, maar vanuit verbondenheid en overvloed. Je zult anderen dan belangelozer zien en dus meer zoals ze zijn. Je zult niet meer de neiging hebben ze te manipuleren of in te zetten voor je eigen onderneming’.

‘Als je kunt loslaten, of in elk geval transparant kan maken wat je niet ten diepste bent, houd je over wat je wel ten diepste bent. Daar woont God in jou. Die hoef je niet uit de kosmos naar binnen te trekken. Het is je diepste essentie –die je met iedereen deelt’.

Wat Vincent schrijft over ouderdom raakt mij persoonlijk: ‘We hebben nieuwe culturele verhalen nodig over ouderdom. Daarbij gaat het niet om zo lang mogelijk jong te blijven, maar om op een goede manier kunnen blijven deelnemen aan de samenleving. Dat vraagt om creativiteit, experiment én spirituele ontwikkeling’. Dit sluit helemaal aan bij mijn ervaring, als 72-jarige jongeman. Waarom zeg ik jongeman? Niet om ‘zo lang mogelijk jong te blijven’ in fysieke zin. Natuurlijk kun je veel doen om het fysiek soepel, gezond en fit te houden. Maar het innerlijk gevoel is doorslaggevend (het contact met iets in je dat nooit ouder wordt). Ik heb de ‘jongeman’ uit mijn levensverhalen omarmt en laat hem, bij alles wat ik benader meedenken en meedoen. Leeftijd is in de diepste identiteit een non-issue. Ik voel me verwant met het prachtig gedicht van Dylan Thomas dat door Vincent wordt geciteerd:

Ga in die goede nacht niet al te licht.
De oude dag moet laaien en weerstaan;
Raas, raas, tegen het sterven van het licht.

En dan, langs alle deze mooie (om)wegen en uitstapjes ga ik naar wat ik de essentie vind van dit boek. Het belangrijkste is dat je ontdekt dat er twee dimensies zijn: ‘de wereld’ en het ‘licht’ (waarin de wereld verschijnt). Ons denken (vaak onrustig) en de stilte. Het je bewust zijn van dit-of-dat (van de ‘tienduizend dingen’) en het je bewust zijn van het feit dat je je daarvan bewust bent’. Vincent stelt: ‘Je realiseert je dat er niet alleen de dimensie van ‘de wereld’ is, maar ook die van ‘het Koninkrijk’. Dat we hier rondlopen met een persoonlijkheid, een geschiedenis, voorkeuren en afkeren, maar dat die ons niet voor honderd procent definiëren. Dat er een diepte in ons is. En in de ander’.

Het ‘Spiritueel Zakboekje voor professionals’ is een geweldig ‘zakboekje’. Het biedt een buffet met rijke smaken. Proef alles, geniet zowel van het zoete, zure, zoute en het bittere. Het is een bron van wijsheid. Vincent richt zich, zo te merken, met name op professionals in zijn vakgebied ‘de psychologie’. Maar de toevoeging ‘voor professionals’ had zonder probleem achterwege kunnen blijven. Omdat we elk mens als een ‘professional’ kunnen beschouwen. Een professional in het bewandelen van een eigen, uniek levenspad. Het boek is een toegankelijk geschreven geheel, inspirerend. Ook voor de psychologisch niet wetenschappelijk geschoolde ziel.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boekbespreking, Geluk, Onderwijs, Zorg Tags: bron, spiritueel zakboekje voor professionals, Vincent Duindam, warm pleidooi, wereld

Lees ook:

  1. Wijze les van Wouter ter Braake: “Je kunt aan de meest uiteenlopende situaties zin en betekenis te geven”
  2. De hitte van verlangen – de Boeddha, Tweede Kamer en de 130-kilometergrens
  3. Boeken – ik verzamel moed
  4. Boeken – hoe misdadigers boeddha’s worden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 138 – hoekie
  • De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
  • Haiku
  • In het hart van alle dingen
  • Verlichting is nat gaan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens