• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Boekbespreking – Een spirituele psycholoog en een ‘zakboekje’

Boekbespreking – Een spirituele psycholoog en een ‘zakboekje’

15 december 2021 door Wouter ter Braake

Elk leven stelt zijn vragen. Elk bewust wezen wil weten. Niet zo zeer encyclopedische kennis (daar hebben we tegenwoordig internet voor, toch?) maar ware kennis. Kennis van wie we zijn, weten wie we in wezen zijn. De psychologie heeft over het wezen van de mens veel vragen gesteld. Het heeft met het oog daarop vele onderzoeken gedaan. De psychologie heeft visies op lust, macht en zelfrealisatie opgeleverd, naast tal van handgrepen om patronen in denken en doen van de mens (in wording) te onderzoeken en waar nodig te doorbreken. De psyche van de mens is binnenste buiten gekeerd, doorgelicht, in mootjes gehakt en weer in theorieën samengesteld. De psychologie heeft eigen bladen, columns en duizend en één behandelmethodes voor neurosen, complexen en psychosen voortgebracht.

En dan is daar het boek van Vincent Duindam, publicist en universitair docent psychologie. Met de bijzondere titel ‘Spiritueel zakboekje voor professionals’. Een intrigerende titel. Professionals duidt op vakgenoten. Vakgenoten psychologen om te beginnen. Wat heeft Vincent hen te brengen? En wat heeft Vincent niet-professionals te brengen?

‘Spiritueel Zakboekje voor professionals’ is een verassende titel, zeker gezien de omvang en het formaat van het boek. Het verkleinwoord in de titel doet de rijkdom van dit boek te kort. ‘Karrevrachten vol wijsheid’ zou beter passen, maar dat bekt natuurlijk niet. In de Nederlandstalige Uniforme Rubrieksindeling (NUR) is het boek ingedeeld in de categorie ‘Psychologie Algemeen’. Maar ook de categorie ‘Spiritualiteit’ zou voor dit boek een passende rubriek zijn geweest. Dat is de tol van rubricering: onderscheid, het plaatst zaken in hokjes. Het is jammer dat de NUR geen rubriek kent (nog niet?) onder de noemer ‘Spirituele Psychologie’. Want dat is de aard van dit boek. Een prachtige samenwerking tussen inzichten uit de psychologie en uit spirituele/religieuze bronnen. Het bevat een warm pleidooi om onze karakterformaties en de daarmee gepaard gaande levensproblemen en levensvragen niet enkel te benaderen via de dimensie van de psyche/het ego, maar ook de verbinding te zoeken met het zielenleven en het verlangen naar dieper weten over ons zijn en betekenisgeving aan dit aardse zijn.

Vincent schrijft: ‘Dingen van de wereld’ kunnen je gaan vervelen, je kunt je interesse erin verliezen. Ze kunnen je worden ontnomen, of ze kunnen je in de steek laten. Hoe dan ook, ze gaan voorbij: een doodshemd heeft geen zakken’.

Inderdaad, wanneer het ego met hebzucht en begeerte de ‘dingen van de wereld’ wil vastgrijpen en bij zich houden, gaat dat op. De ‘dingen van de wereld’ benaderen vanuit mededogen met al wat leeft en voelt, én vanuit mededogen met moeder aarde, is een spirituele uitdaging. En daar heeft Vincent het in dit boek uitgebreid over. ‘Je laat het ego-perspectief los, je leeft vanuit overgave. Dan ga je je verbondenheid met anderen meer realiseren, meer vanuit het geheel leven’, schrijf hij. En daarop voortbordurend: ‘Soms lijkt het alsof religieuze tradities – van Oost en West – je proberen los te maken van wat er om je heen gebeurt, alsof alleen het innerlijk telt en niet ‘de wereld’. Toch wijzen diezelfde tradities steeds ook op het belang van sociale rechtvaardigheid’. Hier sluit hij aan bij een citaat van de Perzische soefi en dichter Abu Sa’id: ‘De ware heilige beweegt zich tussen de mensen, eet en slaapt met hen, koopt en verkoopt op de markt, trouwt en neemt deel aan het sociale leven en tegelijk vergeet hij of zij God geen enkel moment’.

Naast deze zienswijze staan er veel ‘binnenkomers’ in dit mooie en toegankelijk geschreven boek. Ik licht er enkele uit: ‘Je bent niet je driften en ook niet je verdrongen of gesublimeerde driften, je bent al evenmin je conditioneringen of de optelsom van je leerprocessen. En ook niet je brein’.

‘Als we losser raken van onze geconditioneerde patronen, die altijd doods en repetitief zijn, stroomt de creativiteit ons leven in. Dan wordt het fris en tintelend’.

‘Psychologie is uiteindelijk vaak de beste versie van jezelf ontwikkelen. Spiritualiteit gaat over je diepste identiteit vinden. Op die diepste plek is ruimte en ben je niet alleen, maar verbonden met de Bron en de wereld. Dan zie je en handel je niet meer vanuit een perspectief van isolement en tekort, maar vanuit verbondenheid en overvloed. Je zult anderen dan belangelozer zien en dus meer zoals ze zijn. Je zult niet meer de neiging hebben ze te manipuleren of in te zetten voor je eigen onderneming’.

‘Als je kunt loslaten, of in elk geval transparant kan maken wat je niet ten diepste bent, houd je over wat je wel ten diepste bent. Daar woont God in jou. Die hoef je niet uit de kosmos naar binnen te trekken. Het is je diepste essentie –die je met iedereen deelt’.

Wat Vincent schrijft over ouderdom raakt mij persoonlijk: ‘We hebben nieuwe culturele verhalen nodig over ouderdom. Daarbij gaat het niet om zo lang mogelijk jong te blijven, maar om op een goede manier kunnen blijven deelnemen aan de samenleving. Dat vraagt om creativiteit, experiment én spirituele ontwikkeling’. Dit sluit helemaal aan bij mijn ervaring, als 72-jarige jongeman. Waarom zeg ik jongeman? Niet om ‘zo lang mogelijk jong te blijven’ in fysieke zin. Natuurlijk kun je veel doen om het fysiek soepel, gezond en fit te houden. Maar het innerlijk gevoel is doorslaggevend (het contact met iets in je dat nooit ouder wordt). Ik heb de ‘jongeman’ uit mijn levensverhalen omarmt en laat hem, bij alles wat ik benader meedenken en meedoen. Leeftijd is in de diepste identiteit een non-issue. Ik voel me verwant met het prachtig gedicht van Dylan Thomas dat door Vincent wordt geciteerd:

Ga in die goede nacht niet al te licht.
De oude dag moet laaien en weerstaan;
Raas, raas, tegen het sterven van het licht.

En dan, langs alle deze mooie (om)wegen en uitstapjes ga ik naar wat ik de essentie vind van dit boek. Het belangrijkste is dat je ontdekt dat er twee dimensies zijn: ‘de wereld’ en het ‘licht’ (waarin de wereld verschijnt). Ons denken (vaak onrustig) en de stilte. Het je bewust zijn van dit-of-dat (van de ‘tienduizend dingen’) en het je bewust zijn van het feit dat je je daarvan bewust bent’. Vincent stelt: ‘Je realiseert je dat er niet alleen de dimensie van ‘de wereld’ is, maar ook die van ‘het Koninkrijk’. Dat we hier rondlopen met een persoonlijkheid, een geschiedenis, voorkeuren en afkeren, maar dat die ons niet voor honderd procent definiëren. Dat er een diepte in ons is. En in de ander’.

Het ‘Spiritueel Zakboekje voor professionals’ is een geweldig ‘zakboekje’. Het biedt een buffet met rijke smaken. Proef alles, geniet zowel van het zoete, zure, zoute en het bittere. Het is een bron van wijsheid. Vincent richt zich, zo te merken, met name op professionals in zijn vakgebied ‘de psychologie’. Maar de toevoeging ‘voor professionals’ had zonder probleem achterwege kunnen blijven. Omdat we elk mens als een ‘professional’ kunnen beschouwen. Een professional in het bewandelen van een eigen, uniek levenspad. Het boek is een toegankelijk geschreven geheel, inspirerend. Ook voor de psychologisch niet wetenschappelijk geschoolde ziel.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boekbespreking, Geluk, Onderwijs, Zorg Tags: bron, spiritueel zakboekje voor professionals, Vincent Duindam, warm pleidooi, wereld

Lees ook:

  1. Wijze les van Wouter ter Braake: “Je kunt aan de meest uiteenlopende situaties zin en betekenis te geven”
  2. De hitte van verlangen – de Boeddha, Tweede Kamer en de 130-kilometergrens
  3. Boeken – ik verzamel moed
  4. Boeken – hoe misdadigers boeddha’s worden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 39 – ziekzwakmisselijk (3)
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Beelden Hindoetempels vernield in Bangladesh
    • Guy – Heilzaam handelen (P. samma kammanta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens