• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Boeken – ‘Nieuwe’ religieuze bewegingen in China: ze waren er altijd al

Boeken – ‘Nieuwe’ religieuze bewegingen in China: ze waren er altijd al

29 juni 2020 door gastauteur

Text and context in the modern history of Chinese religions. Een nieuw boek over de heilige geschriften van “verlossende samenlevingen” helpt bij het blootleggen van mythes en misverstanden over de Chinese religie.

door Massimo Introvigne

We begonnen het magazine Bitter Winter in 2018 met het idee om niet alleen de hoofdreligies te omschrijven, maar ook nieuwe religieuze stromingen, die door de Chinese Communistische Partij (CCP) en hun tegenstanders soms geringschattend worden aangeduid als xie jiao of “cults”. Een goede reden voor onze keuze is dat deze groepen, waaronder De Kerk van de Almachtige God en Falun Gong, de meest vervolgde religieuze bewegingen in China zijn. Een andere reden is dat ze minder bekend zijn bij een internationaal publiek dan bijvoorbeeld het katholicisme of de islam.

Ze hebben echter wel toegewijde geleerden. Voor iedereen die geïnteresseerd is in nieuwe religieuze bewegingen in China, is er het nieuwe Engelstalige boek onder redactie van Philip Clart, David Ownby en Wang Chien-chuan, Text and Context in the Modern History of Chinese Religions: Redemptive Societies and Their Sacred Texts (Leiden: Brill, 2020).

De auteurs erkennen dat de “verlossende samenleving” een betwiste categorie is, maar het biedt het voordeel om geringschattende politieke etiketten zoals xie jiao te vermijden, en om de specifieke Chinese kenmerken van wat de meeste westerse geleerden “nieuwe religieuze bewegingen” zouden noemen, te benadrukken. Hoewel hun wortels veel ouder zijn, bloeiden dergelijke Chinese bewegingen op vanaf het late keizerlijke tijdperk tot de communistische overname van China in 1949. Ze blijven bloeien in Taiwan en in de Chinese diaspora, in de VS en elders, en sommigen blijven aanwezig in de Volksrepubliek, waar ze ook gezien kunnen worden als de voorouders van op qigong gebaseerde en andere hedendaagse groepen die vaak bestempeld worden als xie jiao.

Het boek gaat niet over Yiguandao, waarover een grotere literatuur bestaat, en richt zich op minder bekende groepen, waaronder Tongshanshe (同善社, ook bekend als Shengdao, 圣道), Daode Xue (道德學社, “Moral Study Society”) en Tient’i Teachings (天帝教). Het bewijst de invloed op de meeste ,,verlossende maatschappijen” van een vroegere groep die in de 17de eeuw wordt opgericht, Xiantiandao (先天道), die ook essentieel voor de ontwikkeling van nieuwe godsdiensten in Vietnam, met inbegrip van Cao Dai en Tứ Ân Hiếu Nghĩa was. De laatstgenoemde heeft nog zowat 100.000 leden in Vietnam, en Cao Dai meer dan vijf miljoen.

Terwijl het boek rijk is aan gedetailleerde informatie over elke groep (met inbegrip van de twee Vietnamese), die nuttig is voor geleerden, biedt het ook enkele algemene commentaren aan die relevant zijn voor de huidige debatten over de Chinese religie. Er wordt vaak beweerd dat Xi Jinping de “traditionele Chinese cultuur” promoot, wat hij soms noemt als een tegengif voor “westerse” ideeën die het land zijn binnengedrongen. Xi biedt echter een bewerkte versie van de “traditionele Chinese cultuur” aan, waarbij religie ofwel afwezig is ofwel als onbelangrijk wordt afgedaan. De mythe dat “traditioneel” China geen religie had, die tientallen jaren geleden door geleerden werd ontkracht, wordt dus bestendigd. Confucianisme wordt beschouwd als een morele filosofie in plaats van een religie, en boeddhisme en taoïsme als systemen die snel achteruitgingen. Wat overbleef, zo gaat het CCP-verhaal, was “bijgeloof”, dat de Vierde Mei-beweging (五四運動) in het begin van de 20e eeuw begon uit te roeien, gevolgd door de CCP. Iets overleefde, en werd getolereerd, als “volksreligie”, maar is op zijn beurt voorbestemd om te verdwijnen.

Hoewel het geenszins het doel is, is het boek nuttig om deze foutieve aanname tegen te gaan. Het laat zien dat China in de 19e en het begin van de 20e eeuw rijk was aan nieuwe religieuze stromingen, niet minder dan Europa of de Verenigde Staten. Zonder de brute onderdrukking door de CCP zouden ze een levendig religieus pluralisme hebben gecreëerd, zoals dat vandaag de dag inderdaad bestaat in Taiwan. Het feit dat verschillende bewegingen heilige geschriften produceerden, die niet noodzakelijkerwijs triviaal zijn, toont aan dat het afdoen van deze bewegingen als “volksreligie” verkeerd is. Confucianistische elementen waren aanwezig en sterk, en ze waren religieus in plaats van louter filosofisch.

Wat betreft de republikeinse strijd tegen het “bijgeloof” en de Vierde Mei-beweging weten westerse geleerden dat antiklerikale en socialistische bewegingen en leiders in de 19e en begin van de 20e eeuw kritisch waren over de hoofdlijn religie (d.w.z. het christendom), maar open en vaak enthousiast over nieuwe religies die zij als “verenigbaar met de wetenschap” beschouwden, inclusief het spiritualisme en de theosofie. Het boek laat zien dat hetzelfde in China is gebeurd. Een hoofdstuk beschrijft de geschiedenis van de Shanghai Spiritualist Society (Shanghai Lingxuehui, 上海靈學會), die in contact stond met Amerikaanse, Europese en Japanse tegenhangers – beweerde dat het spiritualisme (inclusief een gereformeerde versie van de traditionele Chinese geesteswetenschap) door de wetenschap “bewezen” kan worden, en trok een seculiere intellectuele elite aan.

Nog interessanter is het geval van Tient’i Teachings (een andere groep die een significante aanwezigheid in Taiwan behoudt). Li Yujie (李玉階, 1901-1994), die aan de oorsprong ligt van de moderne versie van de beweging, nam als student deel aan de Vierde Mei-beweging en werd een invloedrijke bureaucraat van de Chinese republiek. Ministers en generaals die in het openbaar “bijgeloof” aan de kaak stelden, volgden Li, die ook verkondigde dat zijn religie volledig “verenigbaar is met de wetenschap”. Dezelfde officieren van de Republiek woonden geheime retraites bij waar buitengewone aanspraken werden gemaakt op de genezende krachten en de status van Li en zijn voorganger, Xiao Changming (蕭昌明, 1897-1943).

China lijkt sterk op het Westen te hebben geleken, zowel in het ontstaan van nieuwe religieuze bewegingen als in het aantrekken van figuren van politiek links die officieel de strijd tegen het “bijgeloof” bevorderden. Reconstructies van de “Chinese traditionele cultuur” als “niet-religieus”, en van het rijke Chinese religieuze pluralisme als louter “volksreligie” moeten worden gezien als propaganda in plaats van als geschiedenis.

Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/new-religious-movements-in-china/

Brill uitgevers.
De geschiedenis van Koninklijke Brill N.V. in Leiden gaat terug tot het jaar 1683, toen Jordaan Luchtmans zich als boekverkoper vestigde in Leiden. En is daarmee de oudste uitgever van Nederland. Sindsdien dreven vijf generaties Luchtmans de boekhandel van de familie aan het Rapenburg. Daarnaast waren zij academiedrukkers van de Leidse universiteit en uitgevers van een gestaag groeiend fonds van wetenschappelijke werken. Rond 1800 raakte de Leidse drukker Johannes Brill bij de firma betrokken, evenals vanaf 1829 diens zoon Evert Jan. De laatste nazaat van Luchtmans trok zich terug in 1848, waarop de boekhandeluitgeverij werd overgenomen door Evert Jan Brill. Sindsdien bestaat de onderneming onder de naam ‘E.J. Brill’, in het recente verleden afgekort tot ‘Brill’. De uitgeverij zette de traditie van Luchtmans voort en specialiseerde zich in de tweede helft van de negentiende eeuw op wetenschapsgebieden die ook het huidige fonds van Brill kenmerken: arabica, oriëntalia, historiografie en religiestudies.

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Chinees boeddhisme, godsdienst Tags: Brill, China, Falun Gong, Leiden, Taiwan, text and context in the modern history of Chinese religions, verlossende samenlevingen

Lees ook:

  1. China – ‘slechts enkele beperkingen op religie’
  2. ‘Dalai Lama zou Taiwan moeten bezoeken voor eind van dit jaar’
  3. Dalai Lama feliciteert Taiwanese president met verkiezingsoverwinning
  4. Boeddhisten in Hongkong ten onrechte beschuldigd van lidmaatschap van Falun Gong

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.