Waarom is Red Bull zo populair, terwijl niemand het lekker vindt? Dat komt omdat mensen irrationeel zijn; we baseren onze beslissingen op subtiele externe signalen (het kleine blauwe blikje) in plaats van objectieve kwaliteiten (smaak, prijs en kwaliteit). De wereld is immens complex en willekeurig en toekomstig succes ontstaat dus niet door een boekhoudkundige spreadsheet. Om de jackpot te winnen, moet je onweerstaanbare ideeën oproepen: de magische kunst van alchemie beheersen.
Rory Sutherland, marketinglegende van Ogilvy, ontrafelt in zijn boek Alchemie, de onweerstaanbare kracht van marketing menselijk gedrag en combineert splinternieuw onderzoek, vermakelijke anekdotes en psychologische inzichten uit zijn 35 jaar aan ervaring voor alle grote merken. Hij interviewt grootheden als Daniel Kahneman en Richard Thaler om tot zijn eigen onconventionele en onuitputtelijk nieuwsgierige aanpak te komen.
Beslissingen
Marketing kan niet alleen helpen bij het verkopen van producten, maar kan ook sociale doelen bevorderen: mensen belasting laten betalen, de volksgezondheid verbeteren of het aantal vrouwen in de technologiesector bevorderen. Sutherland neemt zijn lezer mee naar de onvoorspelbare en fascinerende wereld van het nemen van beslissingen.
Rory Sutherland (1965) is vicevoorzitter van Ogilvy, een wereldwijd marketing- en pr-bureau. In zijn lange carrière heeft hij onder meer succesvolle campagnes gemaakt voor AmEx en Microsoft, en zijn TED Talks zijn inmiddels meer dan zeven miljoen keer bekeken. Daarnaast doet Sutherland gedragswetenschappelijk onderzoek waarin hij psychologie en marketing op innovatieve wijze samenbrengt.
PAGINA’S: 416
UITVOERING: PAPERBACK MET FLAPPEN
ISBN: 978 90 00 34618 9
PRIJS: € 23,99
ISBN E-BOOK: 978 90 00 34619 6
PRIJS E-BOOK: € 14,99
IMPRINT: SPECTRUM
Verschijnt op 3 oktober.