Ruim 7 procent van de Nederlanders ontwikkelt op enig moment in zijn leven een posttraumatische stressstoornis – PTSS; American Psychiatric Association, 2000; De Vries & Olff, 2009.
Ingrijpende gebeurtenissen kunnen leiden tot een trauma. Kijken we hierbij naar kinderen, dan kunnen we denken aan vluchtelingenkinderen, kinderen die gepest, verwaarloosd, misbruikt of mishandeld worden. Of kinderen die een ouder hebben verloren of te maken krijgen met een chronische ziekte binnen de familie. Van belang is dat deze kinderen op een veerkrachtige manier deze potentieel traumatiserende gebeurtenissen weten te doorstaan. De Veerkracht materialendoos, ontwikkeld door Naomi Vandamme, helpt volgens de uitgever de veerkracht bij kinderen te vergroten.
De Veerkracht Materialendoos en de bijbehorende handleiding zijn ontwikkeld aan de hand van een veerkrachtgerelateerd raamwerk dat via de metafoor van de puzzel en de bloem veerkracht centraal stelt. Het laat zien hoe je als hulpverlener veerkracht bij kinderen van 6-12 jaar kunt vergroten door te werken aan omgevingsfactoren en kindfactoren die veerkracht bevorderen. Met de verschillende materialen kunnen hulpverleners op een eenvoudige en praktische manier samen met het kind en zijn gezin rondom het thema veerkracht werken. Een sociaal-ecologische visie op veerkracht staat hierbij centraal. De materialendoos bevat aantrekkelijk vormgegeven full color psycho-educatieplaten, spelmateriaal, een handleiding en een toegangscode tot online werkmaterialen. Later dit jaar verschijnt het Handboek Veerkracht bij kindertrauma, waarbij het theoretische kader en de wetenschappelijke evidentie achter de Veerkracht Materialendoos wordt omschreven.
‘In mijn werk hebben we veel aan de Veerkracht Materialendoos. De doos is prachtig vormgegeven en bevat kleurrijk en divers materiaal waarmee spelenderwijs meer kennis en begrip kan worden opgedaan, door kinderen, hun ouders en andere personen die bij hen betrokken zijn. De inhoud van de doos nodigt zeer uit om mee aan de slag te gaan. De spelletjes en oefeningen bieden veel houvast en hoop. Dat is zo belangrijk voor kinderen en jongeren die ernstige tegenslag meemaken. Deze doos maakt het versterken van veerkracht toepasbaar en leuk.’
Dr. Trudy Mooren, klinisch psycholoog en senior onderzoeker, psychotraumatherapeut, Centrum ’45 | Arq Psychotrauma Expert groep, Universiteit Utrecht
‘Als je hoofd voelt als een pan vol spaghetti, iets wat veel kinderen rapporteren na trauma, dan helpt het werken met de platen uit de Veerkracht Materialendoos om (be)grip te krijgen, te structureren en door inzicht weer overzicht te krijgen. Alleen al de herkenbare en normaliserende werking die uitgaat van de platen cultiveren de veerkracht van kinderen. Bijkomend voordeel is de mogelijkheid triadisch te werken via de platen (praten via de plaat versus rechtstreeks praten). Ik gebruik de platen iedere dag in mijn praktijk.’
Simone Nillesen, Traumadeskundig systeemtherapeut, Hoofdopleider RINO Zuid kindermishandeling en seksueel misbruik.
De Veerkracht Materialendoos bevat een handleiding en verschillende soorten materialen:
Thema- en werkplaten waarmee op een speelse en eenvoudige manier de reeds aanwezige veerkrachtgerelateerde hulpbronnen in en rondom het kind versterkt kunnen worden of nieuwe veerkrachtbronnen ontwikkeld kunnen worden.
Met het emotie-memoryspel kan al spelenderwijs worden gewerkt met emoties die gerelateerd zijn aan moeilijke gebeurtenissen of dagelijkse gebeurtenissen. Daarnaast zijn online diverse werkplaten en werkbladen voor het kind te downloaden.