Het artikel ‘De knuppel in het hoenderhok’ van Jules Prast heeft voor veel discussie gezorgd. Onze lezer Sjoerd Windemuller stuurde naar aanleiding daar van het volgende gedicht in.
Er is in mij
Geen bereiken
Ontwaken
Is geen doel
Er is in mij
Geen weg
Waar ik heen ga
Is al
Waar ik ben
Niets te realiseren
Niets te worden
Wat er niet is.
Er is vrede in mijn hart
Geen traditie
Geen leraar
Kan deze vrede schenken
Of verstoren.
Ik word wakker
Op het vlot
Bereik ik
De overkant
Op goed geluk
Sla ik een pad in
Een eenvoudige weg
Van acht oefeningen
In zuiver leven
En liefdevolle aandacht
Voor alle levende wezens.
Boeddha spreekt
Voor gewone mensen
Van zijn tijd
Eenvoudige woorden
Begrijpelijke taal
“Ontwaak, zie
En aanvaard,
Jouw ware natuur,
De ware natuur,
Van alle levende wezens,
Van de werkelijkheid”.
Deze Dharma is mijn leraar
Geen traditie of mens
Kan hier nog tussen staan.
Ik groet je en wens je licht op je weg en vrede in je hart.
Kay zegt
Het moderne Boeddhisme draait de zaken vaak om. Bv. er is verandering daarom is er continuiteit. Ik zegt er kan verandering zijn omdat er continuiteit is. Zonder continuiteit is verandering desintergratie. Nog zo’n omkering in het moderne Boeddhisme en yoga heeft te maken met het 8 voudige pad. Ook hier in het gedicht. Het achtvoudige pad wordt gezien als stappen plan, of handboek voor verlichting. De moderne interpretatie van het achtvoudige pad werd door de Indiase yoga leraar K. Pattabhi Jois in de moderne wereld geintroduceerd. Het werd voorgesteld als een systeem voor het synchroniseren van ademhaling en yoga houdingen. Het werd vaak in samenhang gebracht met met oefeningen voor het zuiveren van geest, lichaam en gedrag. De meeste mensen citeren Patanjali’s Yoga sutras als bron voor hun interpretatie. Het achtvoudige pad is een systeem dat wordt gezien als voorwaarde voor het ervaren van de state van Yoga. Echter de Yoga sutra’s zijn een beschijving van iemand in de state van Yoga. The Yoga sutra’s suggereren geen sytematische oefeningen, het is een begrijpen van het leven, een compleet leven, een begrijpen van het doel.
Kees Moerbeek zegt
‘Het moderne Boeddhisme draait de zaken vaak om. Bv. er is verandering daarom is er continuiteit. Ik zegt er kan verandering zijn omdat er continuiteit is. Zonder continuiteit is verandering desintegratie.’
Waar haal je die kennis vandaan, dat je dit kunt zeggen, Kay? Heb je bijzondere inzichten of baseer je je op natuurwetenschappelijke kennis?
Kay zegt
Beide, plus lange studie waarbij mijn intuitie leidend voorwerpwas/is. Als ik aanvoel, dit klopt niet of dit is niet compleet dan probeer ik er preciezer achter te komen wat er niet aan klopt of wat er aan ontbreekt.
Nic Schrijver zegt
Ik vind dat een respectabele methode Kay.
Het zou best eens kunnen werken.
Nic Schrijver zegt
Het is geen kwestie van omdraaien.
Het is hetzelfde.
Continuiteit=verandering=desintegratie.
Ademhaling=beweging=continuïteit=verandering.
Je kunt het waarnemen door je aandacht.
Nic Schrijver zegt
Het is geen kwestie van omdraaien.
Het is hetzelfde.
Continuiteit=verandering=desintegratie.
Ademhaling=beweging=continuïteit=verandering.
Met aandacht is dit waar te nemen.
Kay zegt
Nic het ontbreekt je aan onderscheidend vermogen. Je gooit alles op een hoop, je maakt er een heksenketel van. De werkelijkheid is gelaagd, er zijn verschillende stadia van ontwikkeling, concreetheid, manifestatie. Het meest diepe bestaat is continuiteit, los van tijd en ruimte geeft het de relatieve, veranderlijke zijde haar bestaan, haar continuiteit en niet anderom.
Nic Schrijver zegt
Ik gooi inderdaad alles door elkaar.
Succes in de wereld zonder tijd en ruimte.
Met vriendelijke groet,
Nic
Kees Moerbeek zegt
Eigenlijk komt het erop neer, dat we voor waar moeten aannemen wat jij zegt, Kay. De rest is een grote woordenbrij, waarbij je van alles door elkaar husselt alsof het erwtensoep is. De hoofdletters geven het geheel een spiritueel en mystiek tintje. Je bent niet de enige die dit doet, op sommige New Age-achtige sites en in media is het schering en inslag. Het is trendy. Natuurlijk mag het.
Als ik het goed begrijp, moeten wij voor waar aannemen wat jij voelt dat waar is en wat je intuïtie jou zegt dat waar is.
Waarom zouden we, Kay?
Uit de Kālāma sutra
“Daarom, Kālāmas, zeiden wij dit: ‘Kom dan, Kālāmas: Laat je niet leiden door geruchten, niet door horen zeggen, niet door traditie, niet door geschriften, niet door logische redeneringen, niet door logische gevolgtrekkingen, niet door het overwegen van redenen, niet door het na overpeinzen aanvaarden van een zienswijze, niet door waarschijnlijkheid, niet door de gedachte dat “deze monnik is mijn leraar.” Kālāmas, als jullie zelf weten dat: “Deze dingen zijn heilzaam; deze dingen zijn onberispelijk; deze dingen worden geprezen door de wijzen; wanneer men deze dingen aanvaart en uitvoert, leidt het tot welzijn en geluk”: dan moeten jullie, Kālāmas, die dingen ondernemen en ernaar leven.’ Zo was het gezegd, en daarom werd het gezegd.
Lees vooral de hele sutra, Kay en doe er je voordeel mee.
http://www.suttas.net/suttas/anguttara-nikaya/3/an3-65-kalama-sutta.php
sjoerdtje de vries zegt
een prachtvol gedicht, veel dank!!
Sjoerd Windemuller zegt
Dank, dat je het als gedicht hebt gelezen.