• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Aikido

Aikido

8 april 2017 door Zeshin van der Plas

Voor ik naar Japan ging heb ik in Amsterdam bij Erik Lauw Aikido beoefend. Aikido kan als zen in actie kan worden gezien.

Aan het begin van de vorige eeuw ontwikkelde Ueshiba Morihei een Budotechniek die hij ‘Ai-ki-do’ noemde. Budo betekent: het pad of de weg van strijd, of strijder.
‘Ai’ betekent: Harmonie ‘Ki’ betekent: Energie, (geestkracht) ‘Do’ Betekent: De weg, (pad).

Je bent zowel de weg, als diegene die haar bewandeld. En hoe dit pad bewandeld wordt mag iedereen voor zichzelf invullen, iedereen bepaalt zijn eigen levenswandel. Iemand die voor Aikido heeft gekozen, en dat serieus heeft gedaan kan er de rest van zijn leven mee vooruit.

‘Ki’ staat voor energie, kracht. Niet voor fysieke kracht maar geestelijke kracht. Niet voor bruut geweld maar inzicht. ‘Ai’ staat voor: Harmonie, wat is harmonie? In Aikido leer je hoe je de kracht van een aanval voor je verdediging kunt gebruiken. Je brengt aanval en verdediging in balans. Dit is Aikido in actie.

Een zuivere vorm van Aikido is als het gevecht niet plaats vindt. Je wordt aangevallen, althans iemand heeft de intentie om je aan te vallen, maar ziet er van af om dat hij inziet dat hij niet kan winnen. Dit is het geestelijke aspect van Aikido.

Winnen voordat het gevecht heeft plaats gevonden.

Hoe kom je tot het punt waar je onoverwinnelijk bent? Hier is maar een antwoord op en dat is het opheffen van het besef van een ego. Als je geen ‘ik’ bewustzijn hebt wie is er dan om verslagen te worden.

Dit is de kern van Aikido. De moeilijkste les in Aikido, het besef van je ego opgeven, niet naar op het ‘ik’ gerichte inzicht handelen, maar je overgeven en laten leiden door de omstandigheden. De hele techniek van Aikido is gebaseerd op meegeven en overgave.

Het is niet zo vreemd dat Aikido flirt met zenmeditatie, want zen is het stille aspect van Aikido, en Aikido is zen in actie.

Er bestaat een verhaal over een theemeester die door een bevriende samoerai wordt overgehaald om mee te gaan naar een feest, alleen voor de samoerai klasse. Hij vermomd zich als samoerai en krijgt ruzie met een echte samoerai . Deze daagt hem uit om de volgende morgen deze ruzie door middel van het zwaard te beslechten. De theemeester die de zwaardvecht-kunst absoluut niet machtig is beseft dat hij dit gevecht niet kan winnen. Om zijn gezicht niet te verliezen vraagt hij de bevriende samoerai of hij hem tenminste wil instrueren hoe hij moet staan.

De hele nacht oefent hij de aanvalshouding, hij probeert zo goed mogelijk te staan om op die manier zo waardig mogelijk te sterven. Als ze de volgende morgen tegenover elkaar staan schrikt de uitdager van de onverschrokken houding van de theemeester en ziet van het gevecht af.

Er was geen spraken van dat de theemeester het gevecht had kunnen winnen. Hij had natuurlijk van het gevecht af kunnen zien. Maar dan had hij geen greintje respect meer gehad, en respect is een van de pijlers van de Japanse maatschappij. De theemeester overwon het illusionaire besef van zijn ik, en deed wat er van hem verwacht werd. In het klooster Bukkoku-Ji waar ik mijn opleiding heb gehad werd elke morgen taiso beoefend als zen in actie. Zen is meer dan alleen op een kussentje zitten, iemand die de wereld verzaakt en op een bergtop gaat zitten verandert in een bergaap. Waar zou je op moeten zitten als er geen berg is?

Als je je Aikido regelmatig met zazen (meditatie) aanvult zal je besef wat er met Ki bedoeld wordt steeds meer toenemen. Ki is het centrum van AI-(KI)-DO. Met het beoefenen van Aikido breng je de losse aspecten Ai-Ki-Do tot eenheid, en balans in je leven. Een met alles is: ‘Een met alles’. Tegen wie of wat kun je, je dan nog afzetten, als alles eenheid is. AIKIDO

 

Categorie: Zen, Zeshin van der Plas Tags: Aikido, ik, Japan

Lees ook:

  1. Tuig van de richel
  2. De functie van een zenmonnik
  3. Boeddhisme in oorlog
  4. De Nederlandse Ango is begonnen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.