• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Het dagboekje 3 – het kunstgebit

Het dagboekje 3 – het kunstgebit

2 november 2016 door Zeshin van der Plas

Toen ik negenentwintig jaar geleden voor de tweede keer naar het klooster Bukkoku-Ji in Japan ging heb ik een dagboekje bijgehouden. Het is geen dagboekje dat bedoeld was voor publicatie. Intimi die ik het boekje liet lezen wilden er graag een kopie van hebben, wat uiteindelijk heeft geresulteerd dat het nu op het Wereldwijde Web van Verwarring staat. Privézaken heb ik buiten deze publicatie gehouden. Soms schreef ik maar één enkele zin, het is in een soort stenostijl geschreven en is uiteraard behoorlijk gedateerd.

8-3-87

Vanochtend was de hele wereld wit.
Het was verschrikkelijk koud.
Het was zo mooi buiten.

De sneeuw.
De zon die op de bergen scheen…

17.45 u.

Het eten zag eruit als bagger, en het smaakte net zo.
Ze hadden alle kliekjes van die dag door elkaar gegooid. Het leek wel kots.
Ik weet dat ik dat niet mag zeggen, laat staan opschrij­ven, maar ik raak in paniek als ik zoiets onder mijn neus krijg.
Ik nam een halve kom.

Ik had het gevoel of iedereen naar mij keek, en werd kwaad. Met lange tanden etend werd ik steeds kwader, welke gek had dit gemaakt. De woede was maar net in toom te houden, niemand moest iets tegen mij zeggen. Help, help, help, help. En dit is nog zacht uitgedrukt!

20.00 u.

Roshi-Sama heeft zijn kunstgebit voor mij uit zijn mond gehaald.

Vlak voor de avondmeditatie ben ik naar hem toe gegaan, en heb hem gezegd dat ik zo woest word als er eten op tafel komt dat mij niet aanstaat. En ik klaagde erover dat ik moeilijk eet omdat ik geen kies meer in mijn mond heb.

Toen zei hij: ‘Oh you have many teeth, I have nothing’ en daarop haalde hij zijn kunstgebit uit zijn mond. Terwijl de rest van de bevolking van Bukkoku-ji zat te zweten in de medi­tatiehal, waren Roshi-Sama en ik gezellig aan het kletsen.

9-3

Wat een dag, wat een dag. Ik weet niet waar ik moet beginnen.
In elk geval heb ik het grootste deel van de dag in seisa doorgebracht.
Het is dus badderdag, dus ook weer les uit Shobogenso. Zo’n anderhalf uur in seisa zitten, en toen tot etenstijd even rust.

Het eten viel mee. Er was ook slijmerige zeewier kledder. Dapper heb ik daar ook een half kommetje van geno­men, onder het mom van hup niet denken alleen eten.

Begint de roshi na het eten een tirade te houden over dat er zoveel honger in de wereld is, en dat wij zo dankbaar moeten zijn, ik voelde mij verraden, op z’n zachtst gezegd diep in mijn kruis getast, en hij bleef maar doorgaan. Hij wist van geen ophouden.

Aan tafel gaat alles ceremonieel, geen denken aan dat je op kunt staan en weglopen.
Ik zat als een rat in de val, de emoties gierden door mijn lijf, ik kon geen kant op. Ja één kant: als een vulkaan omhoog, een lavapoel van emoties, ik voelde geen pijn meer van het in seisa zitten. Duidelijk zichtbaar schoten de vlam­men van emotie uit mijn hoofd, ik voelde mij alleen maar gevangen in een woeden­de storm.

Fier stond ik op na het eten.
Normaal zou ik door de pijn niet hebben kunnen opstaan.
Trots als een pauw buig ik voor het altaar en na alles volgens de regels gedaan te hebben ga ik naar buiten en ga mokkend bij Kanbe-San zitten, die het vuur voor het badwater verzorgt.
Kanbe-San grijnst naar mij.

Ik heb het gevoel dat als hij één woord verkeerd zegt, ik hem zijn kop van de romp sla.
Maar hij krijgt de kans niet om wat te zeggen.
Roshi-Sama staat achter mij, me als een valse hond in de gaten houdend.

Ik ben tot de meest gekke dingen in staat.
Plotseling pakt hij mijn handen en zegt:
‘Oei oei, ne, ne, very dry skin’.

Hij geeft me twee flesjes olie voor een droge huid, en blijft maar om mij heen drentelen, een maand lang heeft hij mij nauwelijks een blik waardig gekeurd, en nu is hij niet bij mij weg te slaan.
Ik merk dat ik over het kritieke punt heen ben, maar ik blijf nog minstens een uur mokkend bij Kanbe-San zitten.

En terwijl ik zo bij het vuur zit, wordt er van hogerhand meegedeeld dat de Bukkoku-ji Bells (de drie nonnen van Bukkoku-ji) een theeceremonie hebben belegd. Of ieder­een daar maar wil verschijnen.

dagboekje-3De ceremonie werd in drie ploegen gedaan, ik zat in de laatste groep, samen met Phil, die een of ander driedelig pak uit de motten­ballen had gehaald. Het zal vol met piskreukels. Ik ben me toen ook op z’n zondags gaan uitdossen. We had­den samen veel voorpret en baarden dan ook veel opzien toen we de theekamer binnen­kwamen. Er werd druk gegniffeld.

Voor mij was het de eerste theeceremonie.

Het duurde lang. Voor mij had het nog veel langer mogen duren. Het was indrukwek­kend, geen woorden voor te vinden zo betoverend, teer, klein en mooi.

11-3-87

Triest en alleen zit ik op mijn onbewoonde eilandje.

12-3-87

Het is aan alle kanten mooi.
Het was vanochtend niet koud.
De lente breekt aan. De pruimenboom staat in bloei, en ik voel mij >>WAUW<<

Vanochtend tijdens Dokusan (privé onderhoud met de zenmees­ter) kreeg ik de opdracht om van meditatietech­niek te veran­deren. Ik moest stoppen met het tellen van mijn ademhaling en overgaan op shikantasa. Nou, dan voel je, je een hele piet, want dat is de hoogste vorm van meditatie.
Hoe bedoelt u: kloostercompetitie…

16-3-87

Ik weet niet wat er allemaal gebeurd is, of er überhaupt wat gebeurt. Gebeurt er in mij iets? Help, wat gebeurt er met mij.
Gisteren is de woede weer hoog opgelaaid, en waardoor, bij God ik weet het niet. Ik heb wel een vermoeden, ja, en er was misschien ook wel een aanleiding, maar wat schiet je daar mee op, want dat was zeker niet de oorzaak.

Anyway, na in mijn kamer (huisje) geprobeerd te hebben de vulkaan in toom te houden en heel boos, woest en stormachtig geweest te zijn ben ik naar de zendo, de meditatiehal gegaan om de zaak eens nader te bekijken.

Bij elke ademhaling klom ik hoger in de bamboestengel.
Voor mijn waarneming liep ik door een in de rotsen uitgehou­wen gang.
Plotseling was er geen gang meer en bereed ik mijn eigen ademhaling.
Woest en vol vertrouwen.

 

Categorie: Zen Tags: Bukkoku-Ji, klooster, zeshin

Lees ook:

  1. Het dagboekje 5 – Ik kom er nooit, uitzichtloos
  2. Het dagboekje 9 – boog, pijlen en een handschoen
  3. Zeshin – kiku-regels voor de dagelijkse routine
  4. ‘Jij bent de waarheid, de weg en het leven’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dementia – Ontgeesting         
    • Peter – Overvloed en onbehagen
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.