• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Zen is een religie

Zen is een religie

3 november 2018 door Zeshin van der Plas

Godsdienst in religie. Geen enkele religie kan zichzelf rechtvaardigen als het geboden of verboden uitvaardigt. Een religie brengt dat wat gescheiden is weer tot eenheid. Om dit te bereiken verschaft een religie leerstof en trainingsmogelijkheden. Een religie kan hoogstens adviserend optreden. Een godsdienst daarentegen kan door het dienend karakter geboden en verboden handhaven. Een godsdienstig persoon kiest voor dienstbaarheid en is ondergeschikt aan geboden en verboden die hij van hogerhand accepteert.

Tekst Zeshin van der Plas

Zen is een religie en ontwikkeld door de Indiase monnik Bodhidharma. Bodhidharma was de achtentwintigste afstammeling van de historische Boeddha. Volgens de legende werd Bodhidharma rond het jaar 480 geboren in Iran of Centraal-Azië. Hij was een brahmaan, maar bekeerde zich tot het boeddhisme en werd de leerling van Hannyatara Daiosho. In zijn opdracht vertrok Bodhidharma naar China. Volgens de overlevering trok Bodhidharma zich terug op de Berenoorberg in het Sung-gebergte, waar de Shaolin-tempel gevestigd was. Volgens de legende zat hij negen jaar in de lotushouding met zijn gezicht naar de muur gekeerd. Deze meditatiemethode staat bekend als Dhyana, wat door de Chinezen als Ch’an vertaald werd. In deze periode ontwikkelt hij Ch’an-boeddhisme (samen) met een reeks fysieke oefeningen waarmee hij als de grondlegger van het Chan boeddhisme wordt beschouwd. Als het eind 1100 Japan bereikt is de Japanse uitspraak van het woord chan, zen, en wordt het toegevoegd aan de reeds bestaande boeddhistische stromingen.

Het boeddhisme, zen incluis, is een van de vijf wereldreligies, maar hoe kijken westerse boeddhisten hier tegen aan? Gekleurd door onze westerse cultuur geven wij een nieuwe invulling aan het boeddhisme. Er zijn talloze vormen van boeddhisme, de bekendste stromingen zijn: Theravada, Mahayana en Vajrayana. En nu ontstaat er hier in het westerse een verzameling van traditionele boeddhistische stromingen die het beste onder de term Navayana gerangschikt kunnen worden. Hoe verhoudt deze zienswijze zich tegenover het oosterse boeddhisme?

Onze kijk op het boeddhisme is gekleurd, door onze christelijke cultuur is onze taal is doorspekt met Bijbelse termen. Aalmoes, aanfluiting, aangezicht, dit zijn een paar termen die rechtstreeks uit de bijbel komen. Op de rand van het €2-muntstuk staat ‘God zij met ons’. Het ambtsgebed is een gezamenlijk gebed dat bij aanvang of sluiting van een vergadering van de Provinciale Staten of de gemeenteraad door de deelnemers aan de vergadering wordt gehouden.

Zelfs sinds de scheiding tussen kerk en staat wordt dit in veel gemeentes nog gehandhaafd. We zijn veel christelijker dan dat we ons bewust zijn.

Het westers boeddhisme is over het algemeen christendom met een dun laagje boeddhistische verf. De begrippen schuld en boete worden op karma en vipāka geplakt. Wij vertalen boeddhistische termen naar christelijke begrippen. Zelf gebruikte ik een keer het woord ‘gezegend’ maar dit begrip komt in het boeddhisme niet voor.

Godsdienst synoniem voor religie

De woorden godsdienst en religie worden als synoniem van elkaar gebruikt. In werkelijkheid zijn het elkaars tegenovergestelde, godsdienst scheidt de mens van God, religie brengt alles tot elkaar. Dit klinkt vreemd, maar wat is de algemene perceptie bij het begrip ‘god’? Langzamerhand begint de ‘persoon’ god te slijten en omdat de mens niet met open begrippen om kan gaan vullen we het begrip in met: ‘er moet toch iets wezen’ en bedenken een hogere macht, opperwezen of een ietsisme. Maar altijd iets dat groter, machtiger en superieur aan ons is. We staan niet op gelijke voet en scheiden ons daarmee van god. Wij zijn niet een met god, we zien alles wel als eenheid maar kunnen onszelf daarin niet wegcijferen; ons besef van eenheid bestaat uit een heleboel onderdeeltjes bij elkaar en wij zijn daar in een afgescheiden onderdeeltje.

Religie komt vanuit het Grieks en betekent net als het woord yoga ‘herverbinden’. Het Latijnse woord ‘religare’ werd in de Romeinse krijgskunst gebruikt om een uiteen geslagen formatie te hergroeperen. Hier is duidelijk dat het over eenheid gaat, niet samen één doel, maar verbonden zijn.

Boeddhisme in het Westen

Onder westers boeddhisme wordt verstaan: de verschillende boeddhistische stromingen die ontstaan zijn in het Westen. Zen vormt daar geen uitzondering op en hoewel de beoefenaars uit het traditionele boeddhisme putten, ontwikkelden ze een eigen stijl van beoefening. In de begintijd waren dit hoofdzakelijk personen uit de christelijke wereld: Karlfried Graf Dürckheim, Hugo M. Enomiya Lassalle, Han Fortmann, Mimi Maréchal en Judith Bossert. Zij zagen zen als waardevolle aanvulling op de christelijke mystiek. Later werd het omarmd door wetenschappers die de heilzame werking van zenmeditatie op psychosomatische klachten ontdekten. Daarnaast ontstond er een kleinere groep van zenbeoefenaars die de religieuze zenpraktijk beoefenen en die meestal als ‘hardcore’ gezien worden.

Zen in Japan

In het verleden zijn er nogal wat conflicten tussen de verschillende boeddhistische stromingen geweest. Die liepen dusdanig uit de hand dat de overheid ingreep. Sindsdien definieert de overheid de term ‘shūkyō’ (religie) alleen voor georganiseerde religies (dat zijn religies met specifieke doctrines en vereist lidmaatschap). Zij zijn gemachtigd om het overheidsembleem (mon) te voeren.

Hier is een geformaliseerd systeem van lege rituelen uit voortgekomen waarin heel weinig zenbeoefenaars ooit daadwerkelijk realisatie bereiken. Tempels zijn familiebedrijven geworden die van vader op zoon worden overgedragen. De functie van zenpriester is grotendeels is gereduceerd tot het begeleiden van begrafenissen, een praktijk die sarcastisch in Japan wordt aangeduid als sōshiki bukkyō. ( nodig citaat ), omdat deze diensten door de overheid wettelijk vastgelegd en verplicht zijn bij begrafenissen. Verscheidene zenmeesters zoals Harada Daiun Sogaku en Shunryū Suzuki bekritiseerden dit systeem, hetgeen hun niet in dank werd afgenomen. Uit onvrede zijn verscheidene zenmeesters naar het westen vertrokken, waar zij door het cultuurverschil grote aanpassingen hebben moeten doen. Daarom zijn van het religieuze karakter nog veel aspecten onontgonnen.

Een bekende zen-anekdote:

Een buitenlandse monnik vroeg Tangen om onderricht. De monnik was gedreven en deed alles wat hem opgedragen werd. Met tegenzin at hij het vreemde eten van de tempel, hielp zonder morren de beerput legen en mediteerde op tijden als iedereen al in bed lag. Omdat hij oprecht was, werd hij niet om zijn gedrag bekritiseerd of voor uitslover uitgemaakt.

Tijdens de ochtendmeditatie sloeg Tangen met zijn stok hard op de grond en schreeuwde: ‘There is no concentration’. De monnik legde zich nog meer toe op de meditatie, tijdens de theepauze, na het eten en na de avond-sutra zat hij in de meditatiehal. Tot hij ziek werd en waanbeelden begon te zien. Tangen werd ongerust en kwam om de paar uur bij hem kijken. Ook een andere buitenlandse monnik van het klooster kwam hem bezoeken en vertelde hem: ‘Je kunt een Japanner niet publiekelijk berispen, het gezichtsverlies zal zo groot zijn dat hij de tempel verlaat. Die uitbrander was alleen voor mij bedoeld. Ik had je eerder moeten waarschuwen, het spijt me. Zijn concentratie ging met sprongen vooruit. Onderhuids zijn zen en het culturele leven in Japan nog steeds met elkaar verweven, zo als hier het christendom.

 

Categorie: Zen, Zeshin van der Plas Tags: godsdienst, religie, zen, Zeshin van der Plas

Lees ook:

  1. Imagine more religion in voetbal, John
  2. Zen is een afkorting: zonder enig nut
  3. Imagine more religion in voetbal, John
  4. Soms is het boeddhisme een godsdienst

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • 16 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 17 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 17 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 17 juni 2025
    Zenmeditatie Maastricht
  • 18 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 18 juni 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 18 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarom ontmoette Xi Jinping de nep-Panchen Lama?
    • Guy – dhammazaadjes – Het causale principe (P. idappaccayata)
    • Renske – haiku 12 – stoplichten
    • Ardan – Boeddhisten gaan een avondje uit
    • Recordopbrengst van 1,7 miljoen voor nacht van de Vluchteling

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.