• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » ‘Hoe kan water gooien over beeldjes nou misstanden in de wereld reinigen?

‘Hoe kan water gooien over beeldjes nou misstanden in de wereld reinigen?

11 november 2017 door Zeshin van der Plas

Ik kreeg een reactie op de tekst ‘Jizo san’ waarin men mij vroeg: ‘Hoe kan water gooien over beeldjes nou misstanden in de wereld reinigen? Kunnen we beter niet mensen aansporen de eigen geest te reinigen en de relatie te leren tussen bezoedelingen in die geest en misstanden die ontstaan?’

Lang geleden stelde ik de zelfde vraag aan mijn meester die net een auto ingezegend had. Ik vroeg hem wat voor zin heeft het om een auto in te zegenen? Het antwoord was verrassend simpel, hij antwoordde:

‘First he was afraid for accident, now car is blesed, now he drives without fear very safe no accident.’

Misschien zeg je: maar dat is toch geen garantie tot schadevrij rijden? Nee, maar de bestuurder rijdt een stuk zekerder dan voor de auto gezegend was.

Help het als je een glaasje water aan een stervende geeft? Krijg je je baby terug door water over een jizobeeldje te gieten?

Nee, maar het geeft je misschien de houvast om niet volledig van het pad te raken en uit verdriet en wanhoop dingen te doen die nog veel meer leed veroorzaken.

Maar om op je vraag in te gaan: ‘’Kunnen we beter niet mensen aansporen de eigen geest te reinigen en de relatie te leren tussen bezoedelingen in die geest en misstanden die ontstaan.’

Wat is je eigen geest? en wat is überhaupt geest? Wij zijn in de veronderstelling dat er een scheiding is tussen ons en de buitenwereld, maar wij zijn volledig afhankelijk van die buitenwereld. Alles wat je weet alles wat je bent heb je van buiten af gekregen, je moeder heeft je te eten gegeven. Op school kreeg je les uit boeken door anderen geschreven, je draagt kleren die door anderen gemaakt zijn. Alles wat je weet en alles wat je bent heb je van buitenaf gekregen. Wij scheiden ons af van dat waar we afhankelijk van zijn- een wereld die ons alles geeft. Je wordt in deze wereld geboren.

Volgens geschiedenisboeken moet die buitenwereld er al veel langer zijn dan dat jij bestaat. Maar dat staat ook maar in een boek, jij hebt die wereld van voor je geboorte niet meegemaakt. Met jouw geboorte kreeg je een heel universum in je schoot geworpen of anders gezegd; met jouw geboorte is er een totaal nieuw universum geboren.

Wie beziet de wereld, waar zou je moeten zijn als er geen universum was, je bent er volledig een mee. Om op de vraag ‘wat is geest ‘ terug te komen, alles is uit geest voortgekomen, dus wat zou je geen geest kunnen noemen. Iets ontstaat in de geest. Bijvoorbeeld, je wilt een huis gaan bouwen met een mooie tuin op het zuiden. Je hebt het al helemaal bedacht, of verzonnen. Met het maken van de tekening kom je al de eerste moeilijkheden tegen en na veel inspanning overleg en tegenslag staat er een verzonnen huis.

Zoals ik het bekijk wandel ik in mijn eigen geest rond, een droomwereld van geboorte en dood. Door de verbondenheid van alle bestaan zie ik het totale universum als geest. Dus wat maak je schoon door water over Jizo beeldjes te gieten. Alle rituelen en ceremonies zijn een vorm, een container waarin spiritualiteit, bewustzijn of groei gestalte kan krijgen. Het kopje waar je thee uit drinkt, het kopje de container en de thee de spiritualiteit.

Het universum als container met jou als spiritueel wezen die de wereld kan bezielen en dit tranendal dragelijk maakt. Het water wat je over de beeldjes giet zijn de tranen van de machteloze die anderen niets verwijten, maar omarmen.

Mocht je ooit in ons centrum in Bemmel komen dan hoop ik dat je water over de Jizo-beeldjes komt gieten.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: afhankelijkheid, dood en lijden, Jizo beeldjes, ontstaan, universum, Zeshin van der Plas

Lees ook:

  1. Niets is eeuwigdurend
  2. Zeshin – De routine in een zencentrum
  3. Zeshin – ‘ik ben een boeddhist’
  4. Brein

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
23 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
23 mrt 23
23 mrt
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
23 mrt 23
23 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
23 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen tellen en noemen vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens