• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Zeshin – ik beloof ze allemaal te redden

Zeshin – ik beloof ze allemaal te redden

21 oktober 2017 door Zeshin van der Plas

Hoe ontelbaar alle levende wezens ook zijn,
Ik beloof ze allemaal te redden.

Hoe onuitputtelijk mijn zinsbegoochelingen ook zijn,
Ik beloof ze allemaal te doven.

Hoe onmetelijk de dharma leerstof ook is,
Ik beloof de gehele dharma meester te worden.

Hoe oneindig het boeddhapad ook is,
Ik beloof het te volgen.

De Shiguseigan sutra.

Deze sutra word elke avond als avondsluiting gereciteerd. Voor veel sanghaleden is deze tekst bovennatuurlijk, hoeveel mensen zijn er eigenlijk op de wereld? De sutra heeft het over wezens, horen daar de dieren, reptielen, insecten, bomen, bloemen en planten ook bij? Dat is onbegonnen werk, hoe moet je alle wezens redden? Als je niet weet hoe dan zou ik er maar niet aan beginnen.

De tweede regel van de sutra, verwijst naar hoe je het moet aanpakken.

Hoe onuitputtelijk mijn zinsbegoochelingen ook zijn,
Ik beloof ze allemaal te doven.

Wat zijn zinsbegoochelingen? Er is een Engelse uitdrukking die er een redelijke verklaring er voor geeft, makebelieve (maken dat je het gelooft).

Het merendeel van zenstudenten doet zen om rust te vinden, hun leven op orde te krijgen, kortom een positieve wending aan hun leven te geven. Maar als je omgeving steeds gewelddadiger wordt, hoelang zal jouw positieve leven dan stand houden? Zenbeoefening is niet het aanleren van een methode of werkwijze, waarmee je je leven weer op orde krijgt, het is een authentieke leer die generaties lang van geest tot geest is doorgegeven. Natuurlijk ben je zen gaan doen om je leven een positieve wending te geven. Maar hoe zit dat als zij die honger hebben, zij die ziek zijn, verslaafd en dakloos jouw positieve leven binnen dringen?

We leven in een interessante tijd, alles wat je ontmoet geeft je de mogelijkheid om je zinsbegoochelingen te doorbreken. Het ware gezicht van de huidige tijd is helder en duidelijk, de mogelijkheden zijn legio.

Zen gaat over bewustwording, onwetendheid doorbreken en dat houdt niet op zodra je van je kussentje af stapt. Zazen is niet meer dan de brandstof voor bewustzijn. Je kunt natuurlijk gaan mediteren voor vrede in de wereld, maar wat een desillusie als je ontdekt dat vrede en oorlog de voor- en achterkant van één en de zelfde munt zijn, je wilt juist geen geweld, geen agressie. Je bent zen gaan doen om daar van los te komen, je bent opzoek naar zuiverheid, vrede en licht. Als dat je werkelijke motivatie is stop dan maar met zen.

Zen is een religieuze techniek die zinsbegoochelingen doorbreekt en je met beide benen in de oer Hollandse klei zet. Je zult ontdekken dat duisternis de voorwaarde voor licht is, hoe zou je licht kunnen maken zonder duisternis. Ondanks dat je misschien kromme tenen krijgt van wat ik zeg is het een goede ontwikkeling. Het idee wat je over zen had blijkt niet te kloppen, je raakt gedesillusioneerd, dat wil zeggen, je raakt een illusie kwijt, je doorbreekt een zinsbegoocheling.

Dit is een stap op weg om alle levende wezen te redden, een stap op weg naar wijsheid. Zazen is de brandstof hiervoor. In de zendo (meditatiehal) staat het beeld van Monju die de belichaming van wijsheid verbeeld. In de Tibetaanse traditie heeft hij een vlammend zwaard in zijn handen waarmee hij zinsbegoochelingen doorklieft. In onze traditie ligt zijn zwaard voor hem op het altaar in de vorm van de Kyosaku, de houten stok waar mee de Jikido patrouilleert.

In de media word zen aangeprezen als panacee voor rust, ontspanning en concentratie. Maar er word niet bij gezegd dat die rust voortkomt uit het doorklieven van je zinsbegoochelingen en dat je tijdens dit proces gedesillusioneerd raakt. Als je werkelijk zen beoefend heb je geen tijd om levende wezens te redden, je worstelt om los te komen uit de karmische greep die je keel dicht knijpt. Wat kun je nog doen je bent je er van bewust dat alles wat je onderneemt ellende veroorzaakt. Ja veroorzaakt ellende en nee veroorzaakt ellende.

Oorzaak en gevolg, wat moet je doen? Geen enkele keuze is goed, vrede veroorzaakt, oorlog, liefde veroorzaakt haat.

In plaats van dat je rust en concentratie verkrijgt zit je opgescheept met besluiteloosheid en incompetentie.

De oplossing is: concentreer je op je buik, tel je ademhaling en laat je gedachten voor wat ze zijn.

De kern van Daruma zenmeditatie is; ‘stille beschouwing’.

Alle boeddha’s en bodhisattva’s hebben precies het zelfde pad gevolgd als wat jij nu volgt. Zonder te weten wat het inhield hebben ze elke avond de Shiguseigan-mon sutra gereciteerd. Ze hebben met de zelfde twijfels geworsteld waar jij nu mee worstelt, geworsteld met de realiteit, de dharma.

Dharma word vertaald met ‘De boeddhistische leer’, een leer die bestaat uit; leren van ontmoetingen met de waarheid. Een leer die je los maken van illusies, en leidt naar de universele waarheid. Een ontmoeting met deze universele waarheid, die elk mens in zich draagt, bewerkstelligt herkenning. Elk moment wat zich aan je ontvouwt herken je als de dharma.

Hoe onmetelijk de dharma leerstof ook is,
Ik beloof de gehele dharma meester te worden

Het fascineert je, voor deze ontmoeting waren wolken, wolken, bomen, bomen, regen, regen. Maar nu zindert en sprankelt alles, en wolken zijn wolken! En bomen zijn Bomen! En regen is regen! Deze ontmoeting is ‘Kensho’ je werkelijke natuur inzien.

Je realiseert dat alles uit geest voortkomt en je begrijpt dat alles geest is. Van geest tot geest is de enige onderwijsmethode. Zen bekommert zich niet om geschriften; geschriften geven niet meer dan een verklaring van de relatieve werkelijkheid. Een ontmoeting met de waarheid ontstaat alleen van geest tot geest. Dit basisprincipe, dat overeenstemt met alle wetten en waarheden van de kosmos en aan elke religie is voorbehouden, is het oogmerk van zen. Als je, je afvraagt: “Wat is geest?”; dat is jouw geest. Mijn antwoord is mijn geest, hoe zou er vraag en antwoord zijn zonder geest?

De laatste regels van de Shiguseigan sutra zullen je duidelijk zijn.

Hoe oneindig het boeddhapad ook is,
Ik beloof het te volgen.

Hoe lang is het boeddhapad?

Zenmeester Ikkyu bezoekt een monnik die op sterven ligt en vraagt hem. ‘Zal ik u leiden?’ De monnik antwoord. ‘Wat valt er te leiden? Ik ben alleen gekomen en ik ga ook alleen. Hoe zou u mij kunnen helpen? Waarop de meester Ikkyu antwoordt: “Als u in de veronderstelling bent dat u komt en gaat dan is dat een waanidee. Staat u mij toe het pad tonen waarop geen komen, noch gaan is.

Het pad was zo duidelijk geopenbaard, dat de monnik met een glimlach stierf.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: bodhisattva, de wereld, hulp, redden, zeshin

Lees ook:

  1. Bodai en het redden van alle levende wezens
  2. Het jaar 2018 – de zevenendertigste dag – hulpbetoon
  3. Ik ben een boeddhist
  4. Zeshin – Geluk zit onder je schoen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het paradijs is de kosmische grap
    • Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
    • Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
    • haiku
    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens