• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » Manu Grisar – Prachtig als je in alle onzekerheid ‘ja’ kan zeggen

Manu Grisar – Prachtig als je in alle onzekerheid ‘ja’ kan zeggen

27 juni 2017 door gastauteur

Ik heb wat aan de hand, en ook wat aan het oor. Maar dat hebben de meesten van jullie al wel door.

Hersenschade na een ongeval zorgt ervoor dat ik veel structuur en veiligheid nodig heb. Liefst niet het onbekende, onzekere. En mijn doofheid is ook soms een spelbreker en oorzaak van veel onzekerheid.

‘Niet weten’ is voor mij een prachtige uitdaging. En regelmatig mag ik daar goed op doortrainen.

Een poosje geleden kreeg ik de vraag om een boeddhistische dienst te doen op een gastanker in Zeebrugge, in het Engels, omdat een bemanningslid was overleden.

Ik ken de weg niet in de uitgestrekte Zeebrugse haven, ben nog nooit op zo’n grote gastanker geweest. Ik weet dat het daar een ferme doolhof is en streng bewaakt. Enkel de toeristische boten bezocht ik, die liggen ook aan een museum of dicht bij de bewoonde wereld. Maar in dat wereldje achter de hoge omheiningen met al die kaainummers en wegwijzers… Stress stress!

Hoe rijd ik niet verkeerd en raak ik tijdig bij de juiste boot? Gelukkig heb ik heerlijke kapstokken, ik ga me gewoon overgeven aan niet weten en getuige zijn van wat er gebeurt.

Nu nog even een nacht de teksten voor de ceremonie in het Engels proberen te vertalen en de dienst structureren en uitschrijven en printen.

De rederij liet weten dat ik best met de trein naar Brugge kwam, en aan de achteringang van het station zou een taxi op mij wachten. Na een korte nacht neem ik de trein, in mijn geval enkele treinen en overstappen en zo meer … ik ‘hoor’ geen omroepster melden dat de trein op een ander spoor vertrekt. Dus dat wordt alle hens aan dek, aandacht!

Maar daar komt de zenpeacemaker boven en ik zit in het moment, niet te weten, en geniet van de ochtend en de landschappen en hou de vinger aan mijn pols. En kijk verwonderd hoe rustig ik blijf.

Juiste overstap gemaakt, dus dat zit al goed. In Brugge is de volgende hindernis: ‘vind de achteringang en de taxi’. Eerste is snel gevonden, maar daar ligt een enorm verlaten groot plein…Maar ik ben de rust zelve en wacht, observeer en besef dat ik in het niet weten zit.

Na een poos vind ik het toch verdacht en zeul mijn tassen terug het station in. Ik was zwaar bepakt, boeddhabeeld, klankschaal, theelichtjes, wierook, dikke kaars op batterijen (moest er geen vuur op die tanker gemaakt mogen worden), teksten, bel, dordje, …

Halverwege naar de hoofdingang zie ik een man met de afgesproken naam op een kaart geschreven komen, beetje slecht gezind want hij stond onderaan de perrontrap te wachten toen de trein aankwam. Waar ik hem niet verwachtte en blijkbaar waar ik dus niet bewust aan het kijken was, maar ik heb de tussentijd rustig en genietend doorgebracht én geademd.

Ok, taxi in en proberen te liplezen wat de chauffeur allemaal murmelt. Langs de zeevaartpolitie passeren (Shengen verlaten) en door veiligheidspoorten met allemaal codes (die de chauffeur blijkbaar kent) tot aan een grote gastanker.

En daar loopt alles van een leien dakje, vooral omdat de beoefening als zenpeacemaker zo kostbaar en nuttig is. Drie grote buigingen!

Mijn avontuur eindigt wel grappig. De bemanning biedt mij nog lunch aan en ik mag kiezen tussen Europese of Aziatische keuken. Terwijl ze dat laatste zeggen kijken ze waarschuwend. Tibetaanse keuken gewoon, aarzel ik niet en kies zonder twijfel voor Aziatische. De man knippert met zijn ogen, aarzelt en zegt dan, ‘we gaan eerst het Europese buffet bekijken (in andere mess). Daarna kijkt hij mij wat vragend aan … Ik blijf bij Aziatisch. En schoorvoetend brengt hij mij in de kleine kombuis en de kok laat de potten op het vuur zien en vertelt wat de inhoud is, steeds met ‘hot’ als bijvoeglijk naamwoord. Als ze zien dat ik gedecideerd blijf bij mijn keuze en het woord ‘Tibetaans’ laat vallen, lachen ze hun tanden bloot en wordt mijn bord vol geschept. Héérlijk!

Op zo’n boot komt de wereld samen qua nationaliteiten.

De terugweg verloopt net als de heenweg met wat liplezen en verstrooidheid van mijnentwege maar op de juiste treinen. Z’n acht uur na mijn vertrek was ik terug thuis, een werkdag van niet weten, getuige zijn en actie vanuit deze twee. Met veel liefdevolle vriendelijkheid, ook naar mezelf toe.

Foto Joop Hoek

 

Categorie: Columns, Tibetaans boeddhisme Tags: bemanningslid, grote reis, haven, overlijden, schip

Lees ook:

  1. Veertiende Kunzig Shamar Rinpoche (62) onverwacht overleden
  2. Het jaar 2017 – de tweehonderdendrieentwintigste dag – huiszoeking
  3. Het jaar 2018 – de driehonderdenachtendertigste dag – knechten
  4. ‘Tibetaanse boeddhistische geleerde na zijn dood 28 dagen in thukdam’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.