• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Teisho » ‘De duizendarmige Avalokitesvara als landkaart voor de totale wereld buiten mijzelf’

‘De duizendarmige Avalokitesvara als landkaart voor de totale wereld buiten mijzelf’

1 februari 2017 door Zeshin van der Plas

Toen we na de verhuizing ons nieuwe gebouw in Bemmel in gebruik namen hebben we de buren ook een uitnodiging voor de openingsceremonie gestuurd. De buurvrouw deed aan yoga en vertelde dat ze net als wij ook spiritueel was. Ik antwoordde haar dat wij niet spiritueel maar religieus waren en legde haar uit dat (zen)boeddhisme tot een van de vijf wereldreligies behoort.

Diegenen die mijn columns volgen weten dat ik pleitbezorger ben voor een religieus boeddhisme. Ik ben mij terdege bewust dat het woord ‘religie’ een besmette term is waar men liever niet mee geassocieerd word. Maar die associatie is gebaseerd op de westerse christelijke religie, niet op de boeddhistische religie, die kent het grote publiek nog niet. Vraag aan een willekeurige voorbijganger wat boeddhisten doen, hopelijk zegt zo iemand ‘mediteren’ maar verder komt men niet. Het grote verschil is dat de christelijke religie een godsdienst is terwijl er binnen de boeddhistische religie er geen sprake is van een god maar van goden. Toen de Boeddha gevraagd werd of er een god bestond was zijn antwoord: ‘Ook goden zijn onderhevig aan karma.”.

Het kenmerk van religie behoort te zijn dat het mystieke, (dat wat verborgen lijkt te zijn) kenbaar wordt. Dat daar symboliek voor gebruikt wordt is een logische gevolgtrekking. Landkaarten zijn een symbolische weergaven van een land, een landkaart is niet het land zelf. En als je de levensboom opzoekt in de bomenencyclopedie zul je die daar niet in aantreffen. In veel religieuze stromingen zijn abstracte zaken als realiteit verkocht, wat op den duur in strijd was met waarheidsvinding. Mijn manier van met mystiek omgaan is, wat ik niet begrijp onbegrepen te laten, bijvoorbeeld geen invulling geven aan een wezen met duizend armen. Totdat ik er een ‘voor mij’ acceptabele invulling aan kan geven. Ik heb nog nooit een wezen met duizend armen gezien, maar dat wil niet zeggen dat zo’n afbeelding waardeloos is. Zelfs een oude landkaart die niet meer actueel is kan inzicht verschaffen waarom men bijvoorbeeld een afsluitdijk heeft gebouwd

Momenteel zie ik de duizendarmige Avalokitesvara (godheid van mededogen) als landkaart voor de totale wereld buiten mijzelf. De duizend armen reiken mij alles aan als mogelijkheid om boeddhaschap te verwerven. Bijvoorbeeld, ik kreeg een moeder aangereikt die mij mijn eerste levensjaren verzorgde, te eten gaf, mijn luiers verschoonde. Ze stuurde mij naar school waar ik les kreeg uit boeken die door anderen geschreven waren. En zo groeide ik op tot het inzicht dat alles wat of wie ik ben, dat ik dat van anderen heb gekregen, dat het van buitenaf tot mij gekomen is. Het besef wat ik ‘ik, mij, mijn, zelf, hebben, bezit enzovoort’, zou kunnen noemen niet werkelijk bestaat. Dit inzicht is mij, in mijn religieuze training, ten deel gevallen. Dit is een levend inzicht wat zich ontwikkelt en wat mijn leven verreikt heeft.

Met levend inzicht bedoel ik dat het geen vaststaand feit is maar zich verdiept, verandert en groeit. Dankzij het beeld van Avalokitesvara ben ik tot dit inzicht gekomen, dat is wat voor mij religie is. Beelden, ceremonies, tempeldiensten, enzovoort die allemaal een soort landkaarten zijn die inzichten verschaffen die mijn leven verrijken. Ik ben ook tot het inzicht gekomen dat ik dat samen met anderen wil doen in een religieuze structuur. Zonder hen is inzicht en ontwikkeling niet mogelijk. Als ik op een bergtop zou gaan zitten verander ik in een bergaap die zijn ontwikkeling beperkt. Dit is mijn visie op religie, via een levende structuur inzicht krijgen in je aangeboren boeddhanatuur.

 

Categorie: Teisho, Zen, Zeshin van der Plas Tags: Avalokitesvara Bodhisattva, religie

Lees ook:

  1. Geloof, inzicht, weten, overdracht, vertrouwen en verwerping
  2. Edel – Opium voor het volk
  3. Zen is een religie
  4. Basta

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 augustus 2025
    Metta is wisdom
  • 9 augustus 2025
    Weekend Mindfulness Retraite, beginnersniveau, begeleid door een boeddhistische non
  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 540
    • B’eter- Sojabonenhummus
    • Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’
    • XR blokkeert distributiecentrum McDonalds in Amersfoort
    • Gesprekjes: stacaravan

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.