• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Teisho » Edel – Opium voor het volk

Edel – Opium voor het volk

9 mei 2018 door Edel Maex

Is het boeddhisme opium voor het volk? Die vraag kwam op in onze zengroep.

Karl Marx noemt religie ‘opium van het volk’ en niet voor. Hij voegt er aan toe: ‘De opheffing van de religie als illusorisch geluk van het volk is de vereiste voor zijn werkelijk geluk. De eis om de illusies over zijn toestand op te geven is de eis om een toestand op te geven die illusies nodig heeft’.

De 19de eeuw waarin Marx leefde was voor de laagste klassen een tijd van uitbuiting, armoede en gore ellende. Religie is voor Marx een illusie die enerzijds de pijn van deze gore ellende onderdrukt, en tegelijkertijd de opheffing ervan tegenhoudt.

De verschuiving van de uitdrukking ‘van het volk’ naar ‘voor het volk’ is op zich interessant. Als het van het volk is, hebben de mensen het nog in eigen beheer. Voor het volk suggereert dat het van hoger is toegediend. ‘Voor’ klaagt de misbruiken aan maar ontkracht de slachtoffers. ‘Van’ geeft het de indruk dat de verantwoordelijkheid bij de slachtoffers ligt en de daders buiten schot blijven.

Is religie opium? We hebben keer op keer geargumenteerd dat ‘religie’ een vaag gedefinieerd westers concept is waarin je een bonte verzameling gedachten, gevoelens en gedragingen terugvindt, waarvan er geen enkel specifiek is voor religie. Je vindt illusie binnen en buiten religie, en niet alles binnen religie is illusie.

Marx kiest het element illusie uit om religie te definiëren en maakt daarmee zijn punt. Voor veel mensen is religie een illusie waarmee ze de pijn van het leven proberen te verzachten. Als mensen hun religie verliezen is dat vaak wanneer die illusie doorprikt wordt of wanneer de pijn van het leven te erg wordt.

Voor de overheid is religie als illusie een vorm van sociale controle. ‘Un curé vaut deux gendarmes’ wordt aan Napoleon toegeschreven. Om die reden ging hij de religie financieren, een systeem dat alleen in Belgie nog is blijven bestaan.

Is boeddhisme religie? In het Marxistische China werd het boeddhisme zwaar onderdrukt en zelfs bijna uitgeroeid. We hebben ook vaak geargumenteerd dat het Oosten geen religies kende, toch niet zoals Marx het woord gebruikt. Is het boeddhisme in China het jammerlijke slachtoffer van een vertaalfout?

Los van de discussie of het boeddhisme nu een religie is of niet blijft de vraag: vinden we in die bonte verzameling die we boeddhisme noemen opium van/voor het volk terug? Mijn antwoord is een eenduidig: ja.

In een reader over het Reine Landboeddhisme noemt Kapstein de cultus van Amithaba in Tibet en het streven daarbij naar wedergeboorte in het Reine Land ‘een uitgewerkte marketingcampagne die de nadruk legt op de ongemakken van iemands huidige omstandigheden en in de plaats daarvan een wedergeboorte belooft in een betere plek’.

In Azië zul je merken dat ziekte en tegenspoed vaak toegeschreven worden aan iemands karma uit een vorig leven. ‘Eigen schuld, dikke bult’. Als je nu goed karma accumuleert door je voorbeeldig te gedragen, zul je het in je volgende leven beter hebben.

Ook hier bij ons heb ik boeddhisten horen redeneren dat als je reïncarnatie ontkent, dat je dan het fundament onder het boeddhisme uithaalt en het motief wegneemt om in dit leven de dharma te beoefenen.

Voor alle duidelijkheid: boeddhisme is niet per definitie opium van/voor het volk, ook het Reine Landboeddhisme niet. Het kan ook anders, maar het speelt vaak wel die rol in de levens van mensen.

Het meest merkwaardige aan het Marxistisch experiment is dat het in hoge mate gelukt is en tegelijkertijd compleet mislukt. We leven niet meer in de gore ellende van de 19de eeuw. Zelfs de meest fervente antimarxist wil daar niet naar terugkeren.

Tegelijkertijd hebben we het werkelijke geluk dat hij voorspeld had niet gevonden. Onze behoefte aan illusies is nauwelijks afgenomen. Depressie is in de rijke landen een van de grootste problemen voor de volksgezondheid. Opium is vervangen door Valium en Prozac.

Ook de illusies tieren welig. Loop een boekhandel binnen en kijk naar alle titels over geluk. Al die valse beloften die mensen gretig omarmen. Positief denken, gezonde voeding… Niet dat gezonde voeding niet belangrijk is, het zijn de valse claims die kritiekloos worden opgenomen.

In grote lijnen zijn er twee wegen: afleiding zoeken en zekerheden. Religie kon beide aanbieden. Religie had de waarheid in pacht en spiegelde ons mooie fantasieën voor. In onze welvaart is het repertoire uitgebreid ver buiten de religie.

Voor velen heeft de wetenschap de plaats van de religie ingenomen. We verwachten nu van haar de ‘waarheid’. Sommigen zien de achteruitgang van de religies als een teken dat mensen minder illusies nodig hebben. Mij lijkt het eerder een teken dat onze rijkdom en technologische vooruitgang ons toelaten ze elders te vinden.

Opium is niet alleen pijnstillend en angstwerend. Het is ook verslavend. Daarom reageren mensen zo heftig als je aan deze thema’s durft te raken.

Een pijnlijke vraag: Is mindfulness opium voor het volk? Helaas, ja. Niet dat het onze bedoeling was maar het wordt in de gelukshype mee opgenomen. Daarom moet ik een boek schrijven met als titel ‘Wat mindfulness niet is.’

Waarom? Waarom zijn we niet gelukkig geworden in onze welvaart? Hier vind ik de Boeddha wijzer dan Marx. Ook de Boeddha wijst op het lijden veroorzaakt door maatschappelijke ongelijkheid, maar tegelijkertijd beseft hij dat behoeftebevrediging ons niet gelukkig zal maken.

Zijn uitgangspunt is dat we altijd onbevredigd zullen blijven, dat alles vergankelijk is en dat niets echt vast staat. Dat is geen grote filosofie, dat is platte realiteit. Het is die platte realiteit die ons beangstigt en naar ‘opium’ doet grijpen.

De basale vraag is hoe we met die platte realiteit omgaan. Willen we angst bezweren door weg te kijken? Door ze te vervangen door dogma’s en waarheden? Door een illusie van beheersbaarheid oproepen? Zal de wetenschap ons eindelijk het ultieme antwoord op al onze vragen geven?

Of is er een ander mogelijkheid?

De basale vraag aan iedere religie, spiritualiteit, levensbeschouwing, ‘bricolage’ … is: Zijn we bereid te kijken? Of zoeken we een uitweg? De grens lijkt soms flinterdun maar het is een wereld van verschil.

Wat zen mij geleerd heeft is die bereidheid, en het vertrouwen daarin. Wat zen mij geleerd heeft is dat het leven mogelijk is.

Categorie: Edel Maex, Teisho, Zen Tags: België, China, Edel Maex, eredienst, Kapstein, Karl Marx, mindfulness, religie, wedergeboorte

Lees ook:

  1. Boekbespreking – Edel Maex: Het kan anders. Naar een ommekeer in ons denken en doen.
  2. De essentie van alle religie
  3. Belgische boeddhistische voorgangers hopen op staatserkenning- en een wedde
  4. Imagining the blue light, lessen van Sri Kumaré

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.