In de Japanse Reine Landschool Jodo Shinshu geniet het vertrouwen een bijzondere betekenis. Maar opmerkelijk genoeg gaat het daarbij helemaal niet zozeer om zelfvertrouwen: het gaat om vertrouwen van de Boeddha.
Reine Land
‘In ieder van ons is de wil aanwezig om een land van gelukzaligheid te scheppen’
Het vertalen van het Grote Reine Land Sutra, heeft mij ertoe aangezet om ook eens te kijken welke visie andere boeddhistische stromingen hebben over de boeddha Amida en het Reine Land. Zo kwam ik terecht op dit boekje van Thich Nhat Hanh (TNH), enkel in het Engels en als e-book verkrijgbaar.
‘Ik neem mijn toevlucht tot Boeddha Amida’
een gesprek met Daijō Fons Martens.
Nieuwe dageraad van boeddhistische verdraagzaamheid
Ik begin het boeddhisme pas te kennen door de doctrines van zen los te laten en de praktijk van theravada te betrekken bij mijn aandacht beoefening. Is het niet wonderlijk?
Vrede en vrijheid
Na een verblijf van zeven weken in een revalidatiekliniek kijkt Taigu met ogen van verwondering en ontroering naar zijn vertrouwde woonomgeving.
Zazen met de mond
Een eenvoudige Japanse klompenmaker liet na zijn dood in zestig nagelaten schriftjes duizenden korte gedichten achter over zijn intieme ervaringen van Amida Boeddha.
Dank zij Amida Boeddha?
Japans is in sommige boeddhistische stromingen zo’n beetje wat kerklatijn vroeger voor het katholicisme was. Dat geldt voor het Reine Land en ook voor Zen.
Een democratische vorm van beoefening
De Reine Land-traditie heeft in de geschiedenis een cruciale rol gespeeld in de democratisering van het boeddhisme en de opkomst van de lekenbeweging.