
…
Home » Boeddhisme » Pagina 65
door Sodis Vita
door gastauteur
Tijdens een seminar in Peking werd boeddhistische monniken verteld dat religieuze klassiekers geïnterpreteerd moeten worden volgens ‘gesiniseerde’ en socialistische principes.
Lees meer over CCP wil de interpretatie van Tibetaanse boeddhistische geschriften controleren
door Ronald Hermsen
Er zijn boeken die bij het eerste bekijken, doorbladeren en ruiken direct doen vermoeden dat ook de inhoud goed moet zijn. Verzameld werk van Arie Visser is zo’n boek – of beter: dit zijn drie van dit soort boeken. Niet dat de teksten altijd blijmakend zijn, dat was het leven van Arie Visser ook niet. Zijn schrijven – met name zijn gedichten – is een verslag van zijn psychische ervaringen, vloeide direct voort uit zijn leven en gaf hier zin aan. Mooi, helder en scherp zijn de teksten van Arie Visser echter (bijna) altijd. In de voetsporen van de wankele godzoeker.
door gastauteur
door de redactie
door Guy E. Dubois
door de redactie
De deelnemers gaan in stilte mediteren voor vrede en openen daarbij hun hart met velen tegelijk om met compassie en gelijkmoedigheid aanwezig te zijn bij het peilloze leed door (oorlogs)geweld dat momenteel in de wereld plaatsvindt.
Lees meer over Zen Spirit en Zen Peacemakers Lage Landen – ‘Samen stil voor vrede’
door de redactie
Onder de naam ‘Café Carebear’ heeft een DBU-EcoSattva het non-profit Café Finçan in Berlijn omgetoverd tot een speciale plek voor de huidige keerpuntcampagne van de klimaatbeschermingsbeweging ‘Letzte Generation’. Het toont de manier waarop boeddhistische activisten strijden voor klimaatbescherming met spirituele praktijken en sociale verantwoordelijkheid.
Lees meer over ‘Café Carebear’: boeddhistische klimaatactivisten ondersteunen Letzte Generation
door Fred Valkering
door Edel Maex
Het spanningsveld tussen religie en wetenschap blijft blijkbaar de gemoederen beroeren. Moraalfilosoof Patrick Loobuyck schreef er onlangs een boek over, dat ook mij weer aan het denken zette.
Lees meer over Edel – Religie en wetenschap, een westers duo
door Erik Hoogcarspel
De manier waarop we in ons vel zitten wordt niet alleen bepaald door hoe we dit voelen, maar ook hoe we erover denken. Niemand wordt echt vrolijk van kiespijn, maar voor de een is het een vervelende bijkomstigheid en voor de ander een enorme ramp. De afgelopen jaren hebben we ook gezien dat een inenting, of een prikje zoals sommigen het luchthartig noemen, voor een aantal mensen een regelrechte aanslag betekent op hun lichamelijke integriteit.
door Dharmapelgrim
De ongeloofwaardigheid ligt er in de Lotus-soetra zo duimendik bovenop dat ik alle verhalen daarin beslist niet letterlijk neem. Volgens mij zijn de verhalen die in het Joodse, Christelijke en Islamitische geloof rondgaan niet ongeloofwaardig genoeg, waardoor er nogal wat mensen zijn die denken dat ze wel echt waar zijn. En daar begint dan de ellende, want als je gelooft dat je ongeloofwaardige verhalen toch letterlijk moet nemen, mis je de werkelijke betekenis ervan. En die betekenis is niet in woorden te vatten. En ik ga daar nu ook geen poging toe doen. Ik zou op Tijl Uilenspiegel lijken, die een zak openhield om die met zonlicht te vullen.
Lees meer over Over de Lotus-soetra (46) – voorbeeld doet volgen
door gastauteur
Tibetaanse kinderen die vloeiend Chinees en Tibetaans leren spreken, maken zich grote zorgen. Zelfs als ze Tibetaanse teksten lezen, lezen ze langzaam. En ze lezen als een Chinees die Tibetaans leest. Ze mengen Chinese taal in elk gesprek. Hun kennis van de Tibetaanse taal is erg laag en Tibetaanse ouders maken zich zorgen over de Tibetaanse taalvaardigheid van hun kinderen. Ze klagen dat hun kinderen zakken voor de Tibetaanse taalexamens en ze proberen hun kinderen naar Tibetaanse coachingsklassen te sturen.
Lees meer over Tibetaanse vluchteling: ‘China koopt loyaliteit Tibetanen met geld’
door Kees Moerbeek
Bij het openen van de onvolprezen website Vijfeeuwenmigratie is te lezen dat 98 procent van de Nederlanders buitenlandse voorouders heeft. De sporen hiervan zijn overal te vinden. In de 16de en 17de eeuw trok Nederland veel migranten, die afkwamen op de economische voorspoed en de religieuze tolerantie, meldt de site. Politici van links tot rechts wijzen hier nog steeds met trots op.
Lees meer over In wat voor soort samenleving willen we leven? Deel 2
door Guy E. Dubois
Beschouw onbevangen wat er gebeurt. Ervaar ongeconditioneerd wat je ziet, hoort, ruikt, smaakt, voelt en denkt. Als een alerte observator. Een stille getuige. Bearing witness. Hanteer ‘kijken’ als louter kijken. ‘Horen’ als horen. ‘Ruiken’ als ruiken. ‘Proeven’ als proeven. ‘Voelen’ als voelen. ‘Denken’ als denken.
Lees meer over Guy – dhammazaadjes – Kijk met de ogen van een kind…
door Ardan
door Sodis Vita
door Ronald Hermsen
Hakim schrijft gedichten. Gedichten die ontroeren zoals de gedichten die mijn dochters schreven toen ze het schrijven net onder de knie kregen, vaak met een kriebelig tekeningetje erbij. De schrijf- en spelfouten hoorden in hun gedichten, waar zo’n open en oprechte kijk uit kon spreken, dat ze mij net zo diep konden raken als ‘heilige’ boeken dat kunnen.
Lees meer over Hakim weet niets – de dichter van de Vismarkt
door Ksaf Vandeputte
Er is een oud resultaat van neurologisch onderzoek dat pas nu aanvaard wordt omdat het zeer verontrustend is, het stelt namelijk dat we helemaal niets beslissen op basis van onze ratio. Het haalt daarmee ook ons idee van een eigen vrije wil compleet onderuit.
Lees meer over Ksaf – Wie neemt hier eigenlijk de beslissingen?
door Adi Ichsan
Juiste Levenswijze, hieronder wordt verstaan het vermijden van levensonderhoudsvormen die een ongunstig gevolg hebben voor het gemoed. Specifiek zou vermeden moeten worden beroepen als slachter; handelaar in mensen; handel in wapens; in gif en geestverruimende middelen. Ook als ongunstig wordt gezien beroepen als soldaat, beul, toneelspeler, spellen speler, geesten uitdrijver en waarzeggerij.
door gastauteur
‘Wij willen niet lijden of in angst leven en wij willen ook niet dat jullie lijden of in angst leven. Wij willen dat jullie in vrede, in veiligheid en in waardigheid leven omdat wij weten dat niemand van ons vrede zal kennen totdat ieder van ons vrede heeft. Laten wij samen een gelegenheid creëren voor wederzijds luisteren en begrip, dat de basis kan zijn voor echte verzoening en vrede.’
Lees meer over Thich Nhat Hanh – Een mindful antwoord op oorlog en terrorisme
door de redactie
Het epicentrum van de aardbeving van 3 november, Jajarkot, heeft tot nu toe schade toegebracht aan 937 huizen, terwijl de autoriteiten nog steeds onderzoeken uitvoeren om de werkelijke omvang van de schade vast te stellen.
Lees meer over Condoleances Dalai Lama Nepal doden bij aardbeving
door gastauteur
Vroeger zagen we Tibetanen stiekem met elkaar praten over van alles en nog wat in theekraampjes in de Barkorstraat, maar tegenwoordig kan dat niet meer. Er zijn veel spionnen en veel mensen worden ook gearresteerd. Je kunt niet vertrouwen en de omgeving is doordrenkt van paranoia. Geheime camera’s en bewakingscamera’s zijn overal in Lhasa.
door gastauteur