Na een formele opleiding in Tibetaanse en Sanskriet talen, studeerde Wilkinson in 1980 af met een BA in Aziatische talen en literatuur en een BA in vergelijkende religie aan de Universiteit van Washington. Na twee jaar rondreizen langs de voor boeddhisten heilige plaatsen van Azië, onder meer in India en Nepal, werkte hij vijf jaar in de vluchtelingenopvang in Seattle, Washington. Omdat hij zich weer wilde verdiepen in boeddhistische studies, ging Wilkinson naar de Universiteit van Calgary, waar hij in 1988 zijn MA behaalde.
Boeddhisme
Boeddhisme? Ik mediteer!
Rond 1994/1995 vroeg Aad Verboom of Siets Boersma een bijdrage wilde leveren aan de Vipassana-sara, de voorloper van de SIMsara. De Stichting Jonge Boeddhisten was ontstaan vanuit mediterenden rondom Mettavihari en de Vipassana-sara was enerzijds bedoeld voor die mediterenden en anderzijds voor de Thaise gemeenschap. Dat bleek een opmaat te zijn voor toetreding tot het bestuur van de SIM. En nu stopt ze als bestuurder.
Guy – dhammazaadjes – Gelijkmoedigheid (P. upekkha)
Gelijkmoedigheid zorgt ervoor dat de beoefenaar niet door die aardse winden heen en weer wordt geslingerd.
Taigu – Het Spaanse licht
Gaat henen en laat de geest voortleven, mompelde de meester verzonken op zijn stok. Hij nam het belletje en klingelde opnieuw.
De Garlandier van midden-India
Een bijzonder element na de kransen was een Indiase ‘dorpsoudste’ die met een kwastje rondliep en alle deelnemers tika’s (stip op het voorhoofd) schilderde. Keurig in de blauwe dharma-kleur, ‘als bescherming tegen allerlei zwarte magie of verleidingen van je Hindoe-familieleden en buren’. Ik weigerde beleefd, en kreeg ook later bevestiging van mede-leraren en een monnik dat dit het begin kon zijn van een locale corrumpering van het navayana-boeddhisme met bijgeloof en bevestiging-als-groepsidentiteit.
Wie was Daruma?
Negen jaar lang zat hij in meditatie met zijn gezicht naar de muur. Omdat hij tijdens zijn meditatie voortdurend in slaap viel sneed hij uit woede zijn oogleden af en wierp ze weg. Op de plaats waar zijn oogleden neerkwamen groeiden spontaan twee theestruiken op. Toen hij op een dag zijn bedelnap gevuld met water in de schaduw van de theestruik zette vielen daar wat bladeren in. Omdat een boeddhist niets wil verspillen dronk Daruma het water op en bleef tot zijn verbazing wakker tijdens zijn meditatie. Zo wordt Daruma onder andere tot uitvinder van de thee bestempeld.
De Boeddhistische Blik en het jaar 2024
Dat de samenstellers zich tegenwoordig op één of twee breed toegankelijke titels per jaar concentreren in plaats van de aandacht te verdelen over een groot spectrum aan verschillende documentaire titels, heeft goed gewerkt. De Blik bereikte daarmee een groter divers publiek, dat op zoek is naar zingeving, boeddhisme en (oosterse) spiritualiteit.
Choka en Banka – de dagelijkse tempelceremonies
Ceremonies zijn nooit bedacht maar ontdekt, het zijn natuurlijke patronen die een logisch gevolg zijn van inzicht in zaken die met onze vijf zintuigen niet waargenomen kunnen worden maar alom aanwezig zijn. Om een eenvoudig voorbeeld te geven, gas is onzichtbaar en kan met vuur zichtbaar gemaakt worden. Rituelen zijn natuurlijke patronen om onzichtbare zaken gewaar te worden.
Archief NBA groeit nog steeds maar is nog niet compleet
Jotika Hermsen (Sangha Metta) heeft contact met het NBA opgenomen i.v.m. het veiligstellen van zowel haar persoonlijke archief als dat van Sangha Metta. De verdere verwerking hiervan zal o.l.v. haar biografe Frieda Pruim zijn beslag krijgen en wel met assistentie van Ine van Schaik (NBA)
Volgende week is het 29 jaar geleden dat de Panchen Lama werd ontvoerd
De Chinese regering wil dat de wereld Gedhun Choekyi Nyima vergeet. Ze wil hem isoleren van de Tibetanen en de rest van de wereld. Ze heeft zelfs geprobeerd zijn nagedachtenis uit te wissen door haar eigen Panchen Lama aan de Tibetanen op te leggen.
Guy – dhammazaadjes – Zuiver handelen (P. samma kammanta)
…
Boeddhistische geestelijke verzorging bij Defensie – ‘de spirituele krijger’
Met ingang van 1 januari 2024 heeft BGV defensie de ruimte gekregen om twee nieuwe boeddhistische geestelijke verzorgers aan te stellen. Daarmee beschikt de dienst over vier VTE’s, waarvan er twee beschikbaar moeten zijn voor het operationele werk, dat wil zeggen dat zij worden gekoppeld aan een bepaalde eenheid. Dat kan op een kazerne zijn, op een opleidingsplek, op een schip of bij een burgeronderdeel.
Boeddhistische geestelijke verzorging bij Justitie
In januari van dit jaar is er een gezamenlijke studiedag gewijd aan het verrijken en versterken van de samenwerking tussen de boeddhistische denominatie en de collega’s van de hindoe geestelijke verzorging. Door de kleine aanstellingen werken zowel de boeddhisten als de hindoes vaak solitair.
Actievoerders voor vrij Tibet protesteren bij aankomst Chinese president Xi Jinping in Frankrijk
Human Rights Watch benadrukte dat Macron ook zijn bezorgdheid zou moeten uiten over Tibet en Hongkong, en wees daarbij op de onderdrukking waarmee Tibetaanse kinderen in internaten te maken hebben en de uitholling van de vrijheden in Hongkong als gevolg van draconische veiligheidswetten.
Boeddhistische kinderliedjes
Boeddhistisch Vormingsonderwijs is op zoek naar ‘boeddhistische’ kinderliedjes, dat wil zeggen liedjes die te herleiden zijn tot verhalen en wijsheden van de Boeddha.
Buiten jezelf is er niets te vinden
Een van de hoofdthema’s van het boeddhisme is ‘karuna’, mededogen. De bodhisattvagelofte begint met: ‘Ik beloof alle levende wezens te redden’. Daar zijn talloze varianten op omdat het ondoenlijk is om alle levende wezens te redden. Er zijn groeperingen die daar een mouw aan gepast hebben, ze redden alleen de invoelende wezens, of de bewuste wezens.
Jacques den Boer archief door NBA overgedragen aan Universitaire Bibliotheken Leiden
Het Jacques den Boer archief bestaat o.a. uit: naslagwerken, overzichten, chronologieën, correspondenties, kladversies, kopieën van relevante artikelen, enz. Alles werd door hem persoonlijk verzameld en samengesteld, met als resultaat: een unieke bron van kennis inzake de geschiedenis van het boeddhisme zoals dat zich in Nederland ontwikkelde.
Kunst en dharma
In mijn cursus Tekenen I aan de Naropa Universiteit besteden we de eerste weken aan tekenen met potlood, heel langzaam, heel precies, met de nadruk op ontspanning. Het is repetitief, gewoontjes en soms saai. Tegelijkertijd is het bevredigend en stabiliserend. Dit schept vertrouwen. Deze eerste fase noem ik ‘gronden’. Je profiteert ervan als je lange tijd in deze modus blijft. Ik merk dat ik er steeds weer naar terugkeer.
De Boeddhistische Blik: The Monk
Als vier jaar later de zoon van de monnik, Thor, nu vijfentwintig jaar oud, contact opneemt met de filmmakers, verandert opnieuw alles. Banthe blijkt te zijn teruggekeerd naar Denemarken en heeft slechts enkele maanden daarna een einde aan zijn leven gemaakt. Wat is er gebeurd? Wie was Jan Erik Hansen, monnik Bhante, werkelijk? Wie was deze zoekende mens, deze wetenschapper en vader? Welke interne of externe krachten dreven hem ertoe om zulke radicale keuzes in het leven te maken?
Guy – dhammazaadjes – Wijsheid en mededogen
De Boeddha leerde dat we dukkha niet moeten ontvluchten. Er niet van moeten weglopen. Integendeel.
Ardan – een hele minuut
…
De virtuele denkster 474
…
De Boeddhistische Blik: twee korte documentaires over boeddhisme, activisme en kunst
Tashi Norbu: “Wees de bloem, niet de bij. Als je de bloem bent, komen bijen naar je toe”. In dit portret vertelt de Tibetaanse monnik en beeldend kunstenaar Tashi Norbu zijn levensverhaal. Hoe komt zijn vrijheidsdrang in zijn dagelijks leven tot uiting?
Hoe kan ik aan mezelf werken als ik geen zelf heb?
Boeddha zei iets dat verontrustend lijkt: geboren worden als mens is uiterst zeldzaam. Het is veel waarschijnlijker om geboren te worden in het dierenrijk, dat hij het rijk van de hongerige geesten noemde, of: de hel. In de hel is geen mededogen, ieder leeft op instinct, vecht voor zijn overleven. In de hel is er geen leer over bevrijding.