Thubten Nawang, een Tibetaanse onderzoeker, sprak over de historische uitdagingen tijdens de import van deze vereerde figuur uit Tibet en benadrukte zijn onschatbare status in de Tibetaanse geschiedenis. De monnik Nawang heeft ook een boek over Jowo Wati Sangpo geschreven dat door de 14e Dalai Lama is uitgegeven.
Boeddhisme
Dalai Lama feliciteert nieuwgekozen Taiwanese president Lai Ching-te
‘Het is prachtig om te zien hoe stevig de democratie in Taiwan is geworteld. Ik wens u veel succes bij het aangaan van de uitdagingen die in het verschiet liggen bij het vervullen van de hoop en aspiraties van de bevolking van Taiwan’, aldus de Dalai Lama.
Guy – dharmazaadjes – Varanasi (1)
Vier jaar geleden pelgrimeerde ik gedurende zes weken met een kleine internationale groep gevorderde vipassana-yogi’s in Majjhimadesa—het Middenland waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en tenslotte het parinibbana bereikte.
Hsin Hsin Ming — Het Sacrale Niets
Het nieuwe boek van Guy E. Dubois is uit: Hsin Hsin Ming — Het Sacrale Niets. Het is een wandeling door de zen-tuin van Sosan, de derde zenpatriarch. Het is een persoonlijke beleving en interpretatie geworden. Zoals steeds stelt de auteur het boek gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad.
Een telegram uit Ladakh
Gelegen tussen Tibet en Kashmir was Ladakh altijd een belangrijke handelsroute langs de Indusvallei. Bij een boeddhistische man thuis dronk ik thee met veel yakhboter, de vetringen dreven tot aan het oppervlak. De thee smaakte navenant walgelijk.
Mediteren tegen aardbevingen
Jaren geleden, aan het eind van een 8-weken mindfulness training in het ziekenhuis, merkte een van de deelnemers op dat hij sinds het volgen van de training geen spin meer kon doodslaan. Ik was verbaasd en tegelijk helemaal niet verbaasd.
Een goede plek om een tempel te bouwen
Toen de Boeddha eens op weg was met zijn gevolg, wees hij naar de grond en zei: “Dit zou een goede plek zijn om een tempel te bouwen.” De god Indra nam een grasspriet, stak die in de grond en zei: “De tempel is gebouwd.” De Boeddha glimlachte.
VS dringt bij China aan op openbaarmaking locatie Panchen Lama
De verdwijning van Gedhun Choekyi Nyima op 17 mei 1995 blijft een zeer zorgwekkende kwestie. Enkele dagen later benoemt de Chinese regering haar eigen Panchen Lama, Gyaincain Norbu, die door boeddhisten in Tibet en de rest van de wereld wordt afgewezen.
Guy – dhammazaadjes – Bij de les blijven
Laten we vooral bij de les blijven. Het rechte pad bewandelen. De kronkelwegen vermijden. Beletten dat onze fantasie met ons op de loop gaat. Dat onze diepste verlangens ons inzicht vertroebelen.
Testament
…
Object georiënteerde ontologie, een nieuwe theorie van alles
Voor me ligt een boek dat een van de nieuwste varianten van een TOE introduceert: de OOO, oftewel de Object Orientated Ontology. Het boek is geschreven door Graham Harman, die de ontologie in 1999 heeft bedacht, en hij heeft intussen een aantal medestanders gevonden. Een ontologie is een uitleg van wat we bedoelen als we zeggen dat iets bestaat.
Collectief manisch-depressief
Ik sta telkens verbaasd van hoeveel ik zelf moet. Zelfs deze tekst schrijven moet, al zit niemand er op te wachten. Deze tekst was dood, ik had er eigenlijk geen zin in, zolang ik ‘moest’ schrijven over boeddhisme. Pas toen ik de tirannie van mijn innerlijke dwang doorzag, kwam de tekst tot leven. Tot het leven dat er al was, achter de depressie, en dat ik enkel moest beschrijven.
BZI (Boeddhistische Zendende Instantie)
De werkwijze van het bestuur heeft tot gevolg dat BGV zich meer en meer wortelt in bestaande en nieuwe werkvelden. Hierdoor melden mensen uit het veld zich bij het bestuur aan met een verzoek tot zending. Vooral mensen uit de zorg (nieuwe wet- en regelgeving rond Geestelijke Verzorging Thuis) melden zich.
VrijdagZindag – Pinksterassociaties
Heel actueel: Hoe zit het in het nieuwe regeerakkoord met de medemenselijkheid en de zorg voor de aarde en haar bewoners?
Zwitserland – Onderdrukte groeperingen China veroordelen onderdrukking CCP
Op de 2024 Geneefse top voor mensenrechten en democratie die woensdag in Zwitserland werd gehouden, hebben Oeigoeren, Tibetanen en Chinese politieke gevangenen het repressieve beleid van Beijing scherp veroordeeld.
‘Toen heb ik meteen gebeld’
Monnik Kido: ‘Muziek heeft een spirituele kant. Bach vond ik geweldig, dat was misschien zelfs wel de reden dat ik klassieke muziek ben gaan studeren. Ik heb een jaar het vak Gregoriaans gevolgd en gregoriaans gezongen. Het mooie van een blaasinstrument is dat je heel direct met je lichaam verbonden bent, met zingen is die verbinding zelfs nog veel sterker. Je kunt het zien als meditatie in actie. Je bent helemaal een met wat je doet.’
Hout dient het vuur
Leven bestaat uit passie, leven is passie, proeven, horen, zien, voelen, ruiken,
Leven is brandend verlangen, vlammende hartstocht, verzengende liefde
Vrienden van het boeddhisme en de Nederlandse vertaling van de Pali Canon
Zoals bekend, geeft Stichting VvB op non-profit basis de Nederlandse vertaling van de Pali Canon uit. September 2022 vierde de stichting het heugelijke feit dat zij zich hier al 25 jaar voor inzet. Na herhaald uitstel, mede door het overlijden van Jan de Breet, is het dit jaar dan eindelijk zover: het laatste deel van de Sutta Pitaka, Anguttara Nikaya deel 5, zal dit jaar worden gepubliceerd, waarmee de serie compleet is.
Buddharama Tempel Waalwijk – laster, rechtszaken, beschuldigingen, verdenking doorsluizen geld
Een conflict in de Thaise boeddhistische tempel in Waalwijk leidt ertoe dat de Nederlandse voorzitter van die tempel Toine van Beek zwaar onder vuur is komen te liggen vanuit Thailand. De Thaise ambassade in Den Haag, die volgens Thaise wetgeving, verantwoordelijk is voor Thaise boeddhistische organisaties in het buitenland, dringt aan op zijn aftreden. Een regenwoud van laster, beschuldigingen, politieonderzoek, rechtszaken en intriges. En macht. De vuile handen en de schoonmaker?
BUB – Hoeveel boeddhisten zijn er in België?
Carlo Luyckx, voorzitter van de Boeddhistische Unie van België: ‘Om te weten te komen hoeveel boeddhisten er in België zijn, moeten we ons eerst afvragen wat het betekent om boeddhist te zijn. Voor de verschillende erediensten en levensbeschouwingen die momenteel erkend zijn, houden schattingen van het aantal aanhangers niet specifiek rekening met de intensiteit van het geloof of het gevoel erbij te horen. Voor het katholieke geloof in België worden de gelovigen momenteel ingedeeld in twee gemeenschappen: praktiserende katholieken en niet-praktiserende katholieken.’
Guy – dhammazaadjes – Gelijkmoedigheid (P. upekkha)
Gelijkmoedigheid zorgt ervoor dat de beoefenaar niet door die aardse winden heen en weer wordt geslingerd.
Koele beschrijvingen en droge lijstjes
Toen ik voor het eerst boeddhistische teksten las, had ik vooral moeite met het schijnbare fatalisme in gortdroge beweringen zoals ‘het leven is lijden’. Tot ik inzag: het is nuchter gezien toch zo? Het leven is vaak best moeilijk. Dat kon ik pas toegeven toen ik ‘lijden’ leerde vervangen door ‘stress’, het loutere feit dat we allen problemen en ongemakken ondervinden. Dat klonk al veel gewoner. Ook de schijnbaar strenge boeddhistische houding tegenover begeerte vond ik eerst erg veroordelend. Vooral een koele omschrijving als die van onze verderfelijke ‘dorst’ naar genot. Tot ik begeerte en genot leerde vervangen door gewoon ’zich hechten aan.’ We kleven tenslotte vast aan onze behoeften en onze opvattingen.
Politieke erkenning Boeddhistische Unie België nog niet rond
“Heeft het Centre d’Action Laïque het recht om een veto uit te spreken tegen de erkenning van het boeddhisme?” Door haar juridische en filosofische argumenten, en ondanks antwoorden op elk bezwaar, slaagde de CAL er door intensief lobbyen in om twijfel te zaaien bij verschillende partijen in de meerderheid, met als gevolg dat het wetsvoorstel van de agenda van de commissie werd gehaald en terugverwezen werd naar de regering.
Oostenrijkse jongeren voorgelicht over situatie in Tibet
Het evenement begon met een video over de structuur van het centrale Tibetaanse bestuur en de rol van het kantoor van de Dalai Lama. Het benadrukte de democratische processen binnen het centrale Tibetaanse bestuur en de sterke banden met de Tibetaanse diaspora.