Dit gerecht schijnt in boeddhistische tempels geserveerd te worden, en een typisch voorbeeld van shojin ryori (“buddhist temple food”) te zijn.
Boeddhisme
Geen dood, geen vrees (28) – Identiteit
Op het moment van sterven verliezen we niet alleen alles wat we bezitten, maar ook onze volledige identiteit. De reden waarom we bang zijn voor de dood, is dat we onszelf identificeren met deze wereld, dit lichaam, ons bezit, onze status, en onze familie.
Kunt u zich voorstellen hoe het is om dood te zijn?
Kunt u zich voorstellen hoe het is om dood te zijn?
Ik doel nu niet zozeer op die kant en klare voorstellingen—voorgesneden, gedroogd en in zakjes verpakt—die we via deze of gene cultuur hebben meekregen: al die mozaïekjes van hoop en vrees, inzicht en verbeelding, en zo meer, die we als een soort van hebbedingetjes verwachtingsvol in ons kleine koffertje voor het lange reisje gestopt hebben (want … je weet maar nooit …).
Nee, de vraag is directer, is ‘dood-zijn’ iets dat ervaarbaar is, en, ‘Hoe is dat dan’? Het punt is dus niet, welke voorstellingen heeft u hier al over, maar hoe zou u zich dit nu, vers van het mes zogezeid, als een ervaringsfeit voorstellen.
Geen dood, geen vrees (27) – Huilen
Een van de teksten die ten gehore werd gebracht ‘Je moet zeilen op de wind van vandaag’ raakte me – als zeiler en begeleider van tientallen zeilretraites op het IJsselmeer – erg diep, ook omdat het zo’n boeddhistische tekst is. Nu, in het hier en nu, gebeurt het. In dit moment verblijven, in dit moment zijn, is de kunst en zo’n bijzondere oefening.
Compassie in actie – Mindfulness Center op de Westbank in Israël
Dit centrum is volledig gesponsord door boeddhisten en ligt in het dorp Neve Shalom (letterlijk ‘Oase van Vrede’), ook bekend als Wahat as-Salal. Het is een coöperatief dorp in Israël, gezamenlijk opgericht door Israëlische joden en Arabieren in een poging om te laten zien dat de twee volkeren vreedzaam naast elkaar kunnen leven, en om educatief werk te verrichten voor vrede, gelijkheid en begrip tussen de twee volkeren.
Boeddhist, kom van je kussen!
Varamitra: “Vanuit het perspectief van het boeddhisme is alles eindig, niets is voor de eeuwigheid. Boeddha zelf zei al: ook mijn leer is onderhevig aan verval en vergaat, zal verdwijnen'”
Geen dood, geen vrees (26) – Het is toch nog snel gegaan
Ik word wakker uit een rare droom. Mijn vriendin en iemand anders gaan de kamer uit waar mijn lichaam kennelijk ligt opgebaard. Bij het dichtdoen van de deur hoor ik het bezoek nog net zeggen ‘het is toch nog snel gegaan.’
Guy – dhammazaadjes – Sampajanna (P.)
Sampajanna is één van de vier scharnierwoorden in het refrein van de Mahasatipatthana Sutta. Het is in dit refrein dat de Boeddha zijn volgelingen aanraadt om nauwgezet—ijverig, vurig, met grote inspanning (P. atapi); penetrerend aandachtig (P. satima); met helder begrip en diep inzicht in de vergankelijkheid van de dingen (P. sampajanna) en vrij en onthecht van werelds verlangen en afkeer (P. vineyya loke abhijja-domanassa)—de interne oorzaken van dukkha te onderzoeken in de Vier Velden van Opmerkzaamheid, namelijk in het lichaam; de gewaarwordingen; de geest en de geestinhoud.
Op zoek naar Guanyin, bodhisattva van mededogen
Het mahayanaboeddhisme kent verschillende bodhisattva’s − helpers en helpsters in de nood bij het volbrengen van het Achtvoudige Pad, die vaak heel doortastend voor ons in de bres springen.
Boeken – de zestien VIPASSANĀ-ÑĀṆA’S
In deze verstilde tekst wordt het rijpingsproces van inzicht beschreven zoals dat in de boeddhistische leer aangeduid wordt met zestien stadia—de vipassanā-ñāṇa’s.
Geen dood geen vrees (25) – De Vijf Overdenkingen
Ik kan niets vasthouden. Ik kom hier met lege handen, en ik ga met lege handen.
Vietnamese vicepresident bezoekt boeddhistische werelderfgoedlocaties in Nepal
De Nepalese president prees Vietnam omdat het zich had ontwikkeld tot een van de meest dynamische economieën ter wereld. Paudel benadrukte ook dat het boeddhisme een sterke culturele brug tussen de twee landen vormt en zei dat het bemoedigend was dat een groot aantal Vietnamezen Lumbini als een heilige plaats beschouwen die ze eens in hun leven moeten bezoeken.
Ad van Dun – Aikido, vredig vechten, het verhaal
Een van de kernachtigste verdedigingen die het blinde, sterfelijke, behoeftige ik hanteert is zich afzetten tegen anderen. We ontlenen een persoonlijke identiteit en zingeving (lees: stevigte) aan contrast, verzet, boosheid, cynisme of zelfs eenvoudige oordeelsvorming – allemaal varianten van eenzelfde fenomeen, namelijk het wijten van je eigen innerlijke kwetsbaarheid en ongewisheid aan allerlei externe factoren, zodat je zelf buiten schot blijft.
Klimaatalarm als wake-up call
Klimaatverandering is blijkbaar een onderwerp dat boeddhisten bezighoudt, en wel zo sterk dat er op allerlei manieren aandacht aan geschonken wordt. Er is bijna geen ander politiek geladen onderwerp waar boeddhisten/mediterenden grote actiebereidheid tonen.
Geen dood, geen vrees (24) – Leven(s)werk
Laten we in dankbaarheid leven. Diepe dankbaarheid is het ‘middel’. De essentie dat we het gelukkigst zijn wanneer we dankbaar zijn en niet andersom is een diepgaande oefening. Laat dankbaarheid in ons groeien als een bloem, laten we dankbaar zijn voor alles wat er is, en zeker ook voor de kleinste dingen.
Het jaar 2025 – dag 237 – autonome boeddhisten
Zijn het spionnen? Aan wie rapporteren ze?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Protest Chinese onderdrukking – Tibetaanse monnik pleegt zelfmoord
Geshe Shersang Gyatso, die ook de functie van directeur van het beheerscomité van het klooster bekleedde, maakte op 18 augustus ’s middags een einde aan zijn leven door van de bovenste verdieping van het kloostergebouw te springen. Uit het verslag van Tibet Times bleek dat zijn dood werd gezien als een laatste daad van verzet tegen de aanhoudende onderdrukking door China.
Ven. Sangye Khadro en haar nieuwe boek over mediteren
Dit boek is een vervolg op haar boek How to meditate. De boeddhistische traditie herinnert ons eraan dat verlichting voor ieder van ons binnen handbereik ligt. Het is misschien wel het grootste geschenk dat we onszelf én de wereld kunnen geven. Want Verlichting betekent: bevrijd zijn van alle pijn, verdriet, ontevredenheid en negatieve emoties — en leven in een blijvende staat van vrede, vreugde, liefde en compassie. Wat kan er mooier zijn dan dat?
Geen dood, geen vrees (23) – Dood
Bij ons thuis ligt Minie sinds haar inslapen in een kaasdoek in een mandje. Ik praat met haar, aai haar en bedank haar voor alles wat we samen hebben meegemaakt. Voor haar aanwezigheid in de tijden dat ik het moeilijk had, voor haar rust en voor de gekke capriolen die ze uithaalde.
Guy – dhammazaadjes – Kamma (P.)
We hoeven ons niet te verschuilen achter illusie. Niet de schuld bij anderen leggen. Maar evenmin de verantwoordelijkheid voor onze bevrijding op de rug van een illustere onbekende macht schuiven. Dat is vluchtgedrag. Wegkijken van de realiteit.
Ardan – Bouwers zitten nooit stil, hoewel…
wake up call
Geen dood, geen vrees (22) – radicale remissie
Iedere drie maanden is het raak. Bloedprikken om te bepalen of de medicatie nog werkt en iedere zes maanden bloedprikken en een scan om te zien of er daadwerkelijk niet meer uitzaaiingen zijn bijgekomen.
Geen dood, geen vrees (21) – Vijf maanden verder
Het is een bijzondere reis die ik aan het gaan ben. Er gebeurt van alles in mijn lijf. Afgelopen week zei ik tegen iemand dat ik me beter voel dan vijf jaar geleden voor er kanker werd geconstateerd.
Motivatie om te gaan mediteren
Mediteren is in zekere zin het tegengestelde van handelen. In de meditatie doen we fysiek gezien niets, om des te beter te kunnen beschouwen: contemplatie (een nauwkeuriger woord dan meditatie dat letterlijk ‘overdenking’ betekent) is niets doen; we doen nog wel iets met onze aandacht, maar het is de bedoeling dat we dat steeds minder vanuit onze eigen persoonlijkheid (eigen verlangens, ambities, oordelen, afkerigheden) doen, zodat ook daar het ‘zelf doen’ afneemt.