Na de drukpers en het net nu groene graffiti in Amsterdam, krijt dat na een paar weken weer verdwijnt. Hoe boeddhistisch kan het zijn. Vergankelijkheid.
Boeddhisme
De drie kenmerken van ons bestaan
De dharma bekeken door de ogen van een leek.
Een win-win situatie
Voor het ‘schoon’ en ‘reukvrij’ houden van 200 cm2 huid – oksel, schaamstreek en bilnaad – en het zich ‘fris’ willen voelen wordt er gemiddeld een keer per dag gedoucht. In veel gevallen zelfs twee keer. Dit terwijl het grootste gedeelte van de bevolking nauwelijks beweegt en transpireert.
Taigu – Breuklijn door de menselijke conditie
Van bovenaf roepen mensen in de put. Ik hoor ze zich verlustigen in de weerkaatsing van hun mantra’s.
Noodtoestand in Birma met zes maanden verlengd
Het besluit volgt op de aankondiging van de SAC vorige maand van de executie van vier anti-coup activisten, onder wie een naaste bondgenoot van Nobelprijswinnaar Aung San Suu Kyi.
Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad
Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.
Guy – De Boeddha was geen profeet
‘De Boeddha zei dat hij alleen de weg wijst. Hij leert je hoe je moet zwemmen. Maar hij zwemt niet voor jou. Als je wilt dat de Boeddha voor je zwemt, kan je alleen maar verdrinken.’
Tweeluik
…
De virtuele denkster 380
…
Dick – Aan de slag
Waarom toch die wil om te weten wat ‘het’ boeddhisme is? In elk stukje over dat onderwerp lees ik de onuitgesproken wens om te tonen of uit te leggen wat het ware boeddhisme is. Hou toch op
Boeken – Het andere en het eigene
Onze relatie met natuur en landschap is eigenlijk heel onduidelijk. Er zijn daarover veel vragen, zoals: waarom voelen we ons in sommige landschappen thuis en in andere niet? Of waarom scheiden we natuur en cultuur? En: hoe is de relatie tussen mens en natuur in niet-westerse culturen? Wat heeft muziek met natuur te maken? Hoe kunnen we een echt partnerschap met natuur vormgeven?
DHAMMA-ZAADJES — Deel II
Door deze teksten vrij en open ter beschikking te stellen beoogt de samensteller van dit boek Guy Eugène Dubois de Dhamma dichter bij de beoefenaar en de belangstellende lezer te brengen. Door het opwekken van een observatie of een reflectie over de werkelijkheid zoals ze is. Wérkelijk is. Yatha-bhuta.
Boeddhisme en psychoanalyse: een heilzame combinatie
Lijden is aanwezig in elk menselijk leven, het is iets dat we allemaal gemeen hebben en dat ons ook samen kan brengen. De beste opportuniteit om compassie te leren is uit lijden. Onze geest is gemaakt om lijden te ontwijken, maar als we lijden kunnen aanvaarden, komen we een diepere kant van onszelf tegen, een kant die ons echte, onvoorwaardelijke liefde laat zien. En enkel die liefde kan onszelf en onze wereld redden.
De Zendo biedt nieuw onderkomen aan Zen Centrum Nijmegen
Terwijl het zomerzitten en de zomersesshin gewoon doorgaan, is de sangha van Zen Centrum Nijmegen in rep en roer. Want op 2 oktober gaat ze verhuizen van de zendo die nu nog een onderdeel is van mijn woonhuis, naar een prachtig pand -een voormalig restaurant- op het terrein van Museumpark Orientalis. De zendo wordt iets van alle sanghaleden!
‘Dalai Lama heeft kenmerken van een goddelijke aanwezigheid op aarde’
Tijdens de recente evenementen die de Dalai Lama in de loop der jaren heeft geleid, zijn veel mensen getuige geweest van zijn eenvoudige kinderlijke aard, zijn vermogen om hardop te lachen zonder enig spoor van bezorgdheid terwijl hij zich bezighield met ernstige mondiale kwesties en bedreigingen, zijn onvoorwaardelijke zuivere, wilskrachtige, opofferende liefde die opzettelijk het hoogste goed van een ander nastreeft en zijn evenwicht en gelukzaligheid bij alle gelegenheden.
Hardhandig optreden tegen Tibetaans boeddhisme in Guangdong
Ontevreden over het door de CCP gecontroleerde boeddhisme nodigen gelovigen Tibetaanse monniken uit. Dit moet gestopt worden, zeggen boeddhistische staatsbureaucraten.
Guy – Vertrouwen (P. saddha)
Vertrouwen (P. saddha) hebben in je spirituele praktijk betekent dus ook dat je de mogelijkheid aanvaardt dat je het bij het verkeerde eind kunt hebben. Dit is Vrij Onderzoek—de mentale ingesteldheid die duisternis verdrijft.
Dood de Boeddha!
Hoeveel maal heb ik al gehoord dat je een Boeddhabeeld niet zelf mag kopen, dat brengt ongeluk… Hoeveel keer doet men de uitspraak: “de Boeddha zorgt er wel voor,” terwijl men een vertrouwensvolle glimlach om de lippen plooit in een poging om zo sereen in balans met zichzelf, zo evenwichtig mogelijk tracht over te komen?
Podcast – Meditatie beleven in plaats van werken in meditatie
Als we mediteren komen we onvermijdelijk, wat men in het boeddhisme noemt, de ‘hindernissen’ tegen. In het Pali de nirvaranas. In deze podcast exploreert Arthakusalin hoe je meditatie kan beleven i.p.v. ‘werken’ in meditatie en hoe je tegelijk op een creatieve en effectieve manier kunt omgaan met hindernissen in meditatie.
Haiku Renske – 26 juli 2022
Haiku door Renske de Graaf.
Gemengde gevoelens in Bagan – tekort aan voedsel in boeddhistische gemeenschappen
‘Moge mijn ene hand mijn volk voedsel en kleding geven, terwijl mijn andere hand de tranen van mijn volk mag afvegen.’
De vier Inzichten in de Werkelijkheid
Wat leerde Boeddha ons op Dharmadag in het hertenpark nu écht? (Boeddha’s Bullet punten…)
Over Theologie 27 -Dogmatiek
Er zijn bosjes mensen die de kriebels krijgen van het woord ‘dogma’. Ik denk dat dat komt doordat ze niet goed weten wat ze met dat woord aanmoeten, er een onjuiste voorstelling bij hebben of denken dat het iets absoluut vaststaands is, iets waarover op geen enkele manier meer te praten valt. Klopt niet. Een dogma is eigenlijk het resultaat van een lang proces van wikken en wegen.
Uposatha
Als individu ben je nooit alleen; er moet altijd op de één of andere manier rekening gehouden worden met anderen. Doe je dit niet, hou je geen rekening met anderen, dan plaatst de Boeddha die persoon onder type twee: “zij die anderen kwetsen, kwaad doen”.























