• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mindfulness » Niets is zo praktisch als een goede theorie

Niets is zo praktisch als een goede theorie

8 april 2014 door Ramo de Boer

Ken Jezelf!

Dit adagium, wat onder andere toegeschreven wordt aan het Orakel van Delphi, is van alle tijden. Het adagium is in de gebiedende wijs – die toon die we ons vroeger moesten laten welgevallen als kinderen, maar die we als volwassenen alleen maar op prijs stellen als de spreker daadwerkelijk een autoriteit is in het onderwerp. Die wijs dient ons te helpen deze aanwijzing serieus te nemen.

Wat is mijn zelf?

OK, maar wat is dan dat zelf wat ik dien te kennen? Een in mijn ervaring heel bruikbare theorie is de volgende: één geest, twee aspecten. In de Boeddhistische benadering onderscheidt men twee aspecten van de geest:

  1. de essentie of natuur van de geest (zoals zij werkelijk is), en
  2. de manifestatie van de geest (zoals wij waarnemen in uitingen als gedachten, beelden, gevoelens en ervaringen).

Ken Jezelf doelt hier dan op het leren kennen van zowel de manifestatie (ons persoonlijke zelf) als de natuur van de geest (de essentie). Het eerste is waar we ons doorgaans in verliezen zodat we het tweede, het geheel niet meer, of nog niet, zien.

Niets zo praktisch als een goede theorie

Deze uitspraak van Kurt Lewin (1890-1947), een van de grondleggers van de gestalttheorie en de bedenker van de veldtheorie, stelt dat een goede theorie een noodzakelijke voorwaarde is voor een mogelijke toepassing ervan. Zonder goede theorie is het onmogelijk om goede toepassing te kunnen vinden, of een al bestaande te herkennen.

De Boeddha bijvoorbeeld kwam al zo’n 2500 jaar geleden met het idee dat om stabieler tevreden te zijn, het nodig was ons te onthechten van de reactieve aspecten van ons zelf. Hij zag in zijn zelfonderzoek dat zijn gehechtheid en afkeer, of hoop en angst, de belangrijkste oorzaken waren van zijn ontevredenheid (traditioneel lijden).

Niets zo werkzaam als een goede praktijk

Als ik mijn zelfreflectie bekijk, en om mij heen kijk dan lijkt die stelling goed te kloppen. Als ik iets – gedachte, fantasie, gevoel, ervaring – aangenaam vind dan wil ik ze zo lang mogelijk laten duren. Als ik echter iets onaangenaam vind dan wil ik er zo snel mogelijk van af. We kennen allemaal het resultaat, ondanks onze levenservaring met vergankelijkheid.

Het is juist dit patroon, deze gewoonte van vasthouden en wegduwen die de Boeddha als de oorzaak zag van onze ontevredenheid. Als oorzaak van onze vicieuze cirkel van hetzelfde blijven doen en wel andere resultaten verwachten.

Goede praktijk is hier een manier om ons te bevrijden van deze taaie gewoonte. De theorie zegt dat het kan, de beoefening maakt het mogelijk. De basis is de meditatiebeoefening Kalm Verblijven (Skt. Shamatha), het leren niet afgeleid te zijn. Klinkt simpel, maar hoe vaak dwaalde je af tijdens het lezen?

Niets is zo aanwezig als de natuur van onze geest

De theorie van een geest, twee aspecten maakt de zin van meditatie- en mindfulness beoefening meteen duidelijk. Het eerste aspect, de natuur van de geest is altijd, onveranderlijk, aanwezig. Het tweede aspect, ons beperkte zelf, is geïdentificeerd, of vereenzelvigd met de manifestaties van de natuur. Door deze identificatie zijn we ons niet (meer) gewaar van de altijd aanwezige natuur.

Meditatie- en mindfulness beoefening dienen om (weer) gewaar te worden van onze essentie, de natuur van onze geest. De eerste stap is de geest te kalmeren (Shamatha), de tweede de helderheid te versterken (Vipashana), en beiden in het dagelijks leven te onderhouden.

Niets is zo natuurlijk als alert aanwezig zijn

Aanwezig zijn is een wenselijk en mogelijk doel. Zoals gezegd is een goede praktijk het leren ontspannen en alert aanwezig te zijn, en dat te onderhouden.

We blijven dan bij wat er dan ook is – van frustratie tot opwinding, van somberheid tot extase, van woede tot teleurstelling, van ontroering tot tederheid – ongeacht de omstandigheden en de inhoud en laten het voorbijgaan, zonder gehechtheid of afkeer. Alles wat zich aandient,komt, blijft, en gaat weer, als we het laten.

Ken Jezelf is een goede theorie hebben over de essentie en werking van onze geest, en een goede praktijk om te beoefenen.

O ja, en de motivatie om het te doen.

Categorie: Mindfulness, Ramo de Boer Tags: kennen, Ramo de Boer, zelf

Lees ook:

  1. Je Zelf – Onthullen of Verdiepen?
  2. De Kracht van Mindlessness
  3. Fasen van het Spirituele Pad
  4. Het Zicht als remedie tegen onze vicieuze cirkels van denken en doen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ramo de Boer

Senior Gestalttherapeut, coach, trainer en schrijver. Beoefende en studeerde in verschillende spirituele tradities, en heeft een voorliefde voor Dzogchen en Lojong (Tibetaans-Boeddhisme). Kijk voor meer info, blogs en artikelen op MindConsult en op ISSUU 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.