Zolang mensen zich met zen bezig houden zal de vraag naar persoonlijk welzijn via zen zich blijven voordoen. Zullen er leraren zijn die hier gehoor aan geven, zich op de borst kloppen, er prat op gaan dat ze een leraar zijn die in lijn terug gaat tot Boeddha. Zij verkopen je waarom je vraagt, persoonlijk welzijn, rust, kortom uw leven weer in balans en op orde.
Japans boeddhisme
Sogenji Desu in juli en augustus herplaatst
Bertjan Oosterbeek is bioloog, filosoof en zen student. Hij verbleef tussen 2011-2012 een jaar in het zenklooster Sogenji (Okayama – Japan) om zen te studeren bij zenmeester Shodo Harada Roshi. Eind april 2012 keerde hij terug naar Nederland. Vol van verhalen natuurlijk.
Bertjan Oosterbeek naar Japans klooster, introductie
Bioloog en filosoof Bertjan Oosterbeek bracht in 2011-2012 een jaar door in het zenklooster Sogenji (Okayama – Japan) om zen te studeren bij zenmeester Shodo Harada Roshi.
B’eter – Shojin Ryori
Voedingsbereiding voor spirituele ontwikkeling.
Woorden van de levende Boeddha
Vrij, ben je werkelijk vrij? Het is niet nodig om gebonden te zijn. Maar er is altijd wel iets wat je wilt hebben, iets wat je nodig hebt voor het een of ander.
De dharma
Als wij in het verleden in Japan uit bedelen gingen had elke monnik een handbel, een kom en een tas bij zich. We liepen achterelkaar en om onze komst aan te kondigen belden we onophoudelijk en riepen een langgerekt Hooooooooooo. Ho betekent ‘de dharma, het pad’.
Bodai (slot) – ‘langzaam wordt alles scherp en helder’
Een beklemmend gevoel van teleurstelling overmant Bodai, hij krijgt een angstig beeld van een ballon die in een lege ruimte eindeloos van muur tot muur stuitert. Alsof hij schrijlings bovenop de buitenmuur van samsara, ‘zijn gevangenis’ zit.
Zentraining
Zen staat er om bekend dat het buiten de geschriften om gaat, het leven zelf is de dharma, in het gezang van een merel zit de totale dharma vervat. Het belangrijkste ingrediënt van Boeddha’s erfenis is het programma, het richtsnoer, het rooster.
Bodai deel XX – Het boze herderinnetje
Onbelemmerd dondert de wereld van de jonge monnik helder en scherp door zijn ogen naar binnen. Hij staat op en grijpt Acwajit bij de schouders en roept: ‘Je moet eten anders krijg je anorexia. Helderheid, tegenwoordigheid van geest zit in de rijstepap, neem wat.’
Een scherp zwaard om scherp te blijven
Het zwaard wordt in het algemeen gezien als de ziel van de beoefenaar, wat ik persoonlijk nogal negatief vind. Het suggereert dat een zwaard kracht geeft en dat je zonder zwaard zielloos (krachteloos) bent.
Bodai deel XIX – Ondervoeding en nergens realiteit
Acwajit zegt: ‘Bodai hoe kun je jezelf zo verraden, je tegoed doen aan de illusie van eten, wat is je gelofte nog waard, alles, alles is verloren.’
Spaanse zen
Mijn onderlichaam begon nu als een massief blok ijzer aan te voelen, mijn hele bovenlichaam begon te trillen, door mijn hoofd gonsde: ‘waar blijft die verdomde gongslag?’
Mag je een boeddhabeeld zelf kopen?
Is het niet arrogant en egoïstisch beter te willen zijn dan een ander?
Bodai XV – ‘Ik ben geen bedelaar, maar een monnik’
Dreigend komt de baas op hem aflopen. Verbouwereerd loopt Bodai het marktplein op. Dan klinkt er een stem, die zegt: ‘Dat valt niet mee hè, eerwaarde.’
Boeddhistisch café – biertje of een teisho
In Japan heeft het boeddhisme moeite om financieel het hoofd boven water te houden. Tempels dreigen op de fles te gaan omdat Japanners alleen maar op hoogtijdagen, bij overlijden of huwelijk de tempel bezoeken.
Het zelf en het redden van alle levende wezens
Het boeddhisme beoefenen is het zelf bestuderen. Ons zelf bestuderen is onszelf vergeten. (©Dogen).
De dominee en de monnik- rock en blues voor Boeddha en God
De twee religieuze muzikanten hopen met hun muzikale duels veel mensen te bereiken in een land waar boeddhisten talrijker zijn dan christenen.
Gestaag stroomt de tijd voorbij. Bodai deel XIII
Drie dagen na zijn negentiende verjaardag vraagt hij aan de lama: ‘Ik ben nu zeven jaar in de tempel en ik heb nog steeds geen prajna-ervaring gehad. Ik denk niet dat ik echt voor lama in de wieg ben gelegd.’
Zonder enig nut
Draag niemands kleren
Zing je eigen lied
Bodai deel XII – Het zitten begint te wennen
Bodai wordt geplaagd door gedachten die een holle echo achterlaten.
Compassie
Wat moet een hulpverlener zonder hulpbehoevende? Hulpverlener en hulpbehoevende zijn een eenheid. De vraag is wie helpt wie?
De bel- Bodai deel XI
Na zijn buigingen vertelde Bodai in geuren en kleuren dat hij vannacht zichzelf zag slapen. Zoooooo, zei de lama, ‘als jij jezelf zag slapen,…. wie keek er dan?
Handboek voor boeddhisten
Totale tevredenheid is niet rationeel te meten om de eenvoudige reden dat het totaal is. Alles is inbegrepen, ook het willen bevatten of weten. Totale tevredenheid kan niet meer onderhevig zijn aan karma, de wet van oorzaak en gevolg.
Bodai deel X – de adem van de draak
Toen ik jong was stierf mijn vader en mijn grootmoeder, die zo lief voor me was, stierf ook. Ik werd heel hard met de dood geconfronteerd. Ik zag dat er geen ontsnappen aan geboorte en dood is.