• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dzogchen » Henk van Kalken – De Staat

Henk van Kalken – De Staat

5 april 2020 door Henk van Kalken

In dzogchen wordt vaak gesproken over de Oorspronkelijke Staat. In andere tradities van het Ongeconditioneerde, het ongeboren, oorspronkelijke Bewustzijn, de Boeddhanatuur, en zo zijn er nog wel een paar kwalificaties. Beoefenaren proberen dikwijls het onbeschrijfbare te beschrijven. Terwijl we (ik ben geen haar beter) niet eens in de buurt van de kern komen met al onze conceptuele en verbale constructies. Willen we graag weten wat ons te wachten staat als we ‘Het’ bereikt hebben (waar doé je het voor)?

Toen Boeddha de Verlichting bereikte en hij nog in innerlijke verdieping onder de Bodhiboom zat, had hij er een probleem mee om zijn ontdekking wereldkundig te maken. ‘Diep,’ zo sprak hij tot zichzelf, ‘en subtiel is wat ik heb gevonden. Het is heilig, verheven, moeilijk te aanschouwen, niet toegankelijk voor het gewone, verstandelijke denken, slechts door wijzen kan het worden geweten, het gaat uit boven het gebied van de zintuiglijke ervaring, men verliest alle vaste grond onder de voeten.’

Gelukkig kwam Boeddha op zijn besluit terug, mede ten gevolge waarvan wij nu in Sangha’s en andere verbanden leren en spreken over deze Staat van Zijn, waarvoor zovele namen en bewoordingen bestaan.
Wellicht overbodig te zeggen dat geen enkele naam of bewoording ook maar in de verste verte toereikend is om deze staat samen te vatten. Ook al hebben wij mensen in samsara  daar nog zo’n behoefte aan. Iets om te benoemen, vast te kunnen pakken, op een rijtje te zetten, overzichtelijk en begrijpelijk vast te leggen (het stáát er) en uit te kunnen spreken. Alleen wetenschappelijk aan te kunnen tonen is even erg, zo niet erger.
Kwantummechanisch geïnteresseerden of deskundigen schudden nu het geleerde hoofd. Rustig laten schudden.  De essentie van De Staat, zoals ik hem voor het gemak maar even noem, is niet dat er iets aantoonbaars, grijpbaars, meetbaars, onderscheidbaars, leesbaars of zelfs maar aanwijsbaars is, hoe hard er ook geschud wordt. Waarom zou je iets zoeken wat je allang bent? En dat allemaal sinds – zoals ze in dzogchen zeggen –  beginloze tijden?
‘Je?’ Ja, in relatieve zin. Je kunt de Staat dus niet aantonen, maar wel ervaren. Er één mee worden, het integreren, realiseren of kies maar een werkwoord uit dat overigens ook op geen enkel wijze recht doet aan genoemde ervaring. Taal loopt hier altijd een dimensie of wat achter.

Hoewel er veel overeenkomsten zijn in de diverse scholastieke richtingen binnen het boeddhisme wordt er ook verschillend gedacht over De Staat. Sommigen zien Nirvana als het hoogst bereikbare, een soort christelijk equivalent van de paradijselijke staat zonder pijn, haat, begeerte en wat er nog meer in het menselijk spectrum bestaat aan bedenkelijke gevoelens. Het hoogst haalbare, niet meer door karmische winden aangeblazen, van het éne lijden in een fysiek lichaam naar het volgende. Verlost van alle begeerte naar begeren. Geen gelijk meer willen hebben over gelijk hebben.
In dzogchen wordt De Staat eveneens benaderd als iets wat het normale menselijke verstand ver te boven gaat.
Dzogchen betekent trouwens: de perfecte staat van zijn.
Ook al niet te begrijpen, uit te leggen, of te meten. Wel te ervaren, maar dat weten we alleen maar van horen zeggen en lezen. Hoe het is, wat het is; niemand weet het verder. De staat waarin geen onderscheid bestaat tussen het éne verschijnsel en het andere. De non-duale staat.

Ongeboren,
maar continuerend, zonder onderbreking,
komend noch gaand, alomtegenwoordig.
Verheven Dharma,
onveranderlijke ruimte, voorbij definitie
spontaan zelfbevrijdend…

Dit zijn een paar regels uit ‘The Song of the Vajra.’ Een oud lied, geschreven in de taal van Oddiyana, ooit gesitueerd in de huidige Swatvalley in Pakistan en waarschijnlijk de bakermat van de leer van dzogchen. Alle kwalificaties die in deze song genoemd worden zijn in feite mantra’s, gerelateerd aan verschillende plaatsen op het lichaam. Niet bedoeld om intellectueel te begrijpen. Ik las de tekst voor aan een bevriend psychiater, die volkomen gericht is op de werking van de hersenen en het centraal zenuwstelsel. Hij vroeg: ‘Maar waarom zou je als een boeddhist gaan leven als je niet eens weet waarvoor je het doet? Iets wat niet te beschrijven of uit te leggen valt, wat ongeboren is, wat onsterfelijk is, wat onmeetbaar of niet-aantoonbaar is… sorry, hoor,’ en hij glimlachte toegeeflijk.
Op zich best wel een redelijk argument trouwens. Waarom volgen we eigenlijk de Dharma? Zelf kreeg ik een herkenningservaring toen ik voor het eerst over boeddhisme en later over dzogchen las. Gaande mijn pad, dat – zoals dat van de meesten – bestond uit twijfel, vallen, opstaan, weer een tijdje verdergaan, enzovoort. Uiteraard had ik ook wel eens die bekende flitsjes van verlichtend inzicht, die de meeste beoefenaren wel kennen. Bij mij beklijven ze trouwens zelden.
Toen ik eens opgetogen naar mijn Lama ging met een verslag van mijn grandioze ervaringen op mijn meditatiekussentje, schopte hij me er nog net niet helemaal naar terug. ‘Val me niet lastig met je egotripperij!’ brieste hij toornig.
Tja.
Vooralsnog denk ik bij momenten van twijfel maar aan de titel van een prachtig boek van Trungpa Rinpoche over tantrisch boeddhisme: ‘Het Pad is het doel.’
Hou ik mezelf hiermee voor het lapje? Zou kunnen. Ik weet het niet. Ik doe dat best nog wel vaak, mezelf voor het lapje houden. Ik eindig maar met de eerste vier regels van het lied over de Weg in The Lord of the Rings:

The Road goes ever on and on
Out from the door where it began
Now far ahead the Road has gone,
And I must follow, if I can…

Categorie: Boeddhisme, Dzogchen Tags: beginloze tijden, de staat, Henk van Kalken, Trungpa Rinpoche

Lees ook:

  1. Henk van Kalken – Dzogchen, een staat van zijn
  2. (Boeddhistisch) beledigd
  3. Henk van Kalken – Goed en Kwaad
  4. Woede

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    6 april 2020 om 10:25

    Die psychiater met wie je bevriend was, heeft hij in zijn praktijk ooit ’s iemand ontmoet die volkomen bewegingsloos, volkomen roerloos was?
    En noemde hij dit verschijnsel soms stuporeus; heeft hij ooit ‘iemand in een stupor’ gezien?

    Deze patiënten toonden de Staat aan. (Dat bedenk ik me nu pas. Huidige psychiatrische patiënten krijgen medicijnen en zullen niet meer in die Staat terecht komen)

    Je schrijft: “je kunt de Staat niet aantonen, maar wel ervaren”
    Vraag er ’s naar. Heeft je vriend mensen ontmoet die de Staat ervaarden en ook toonden?

  2. Henk van Kalken zegt

    6 april 2020 om 13:50

    Voor zover dat het geval was heeft hij het nooit naar mij gecommuniceerd. Hij staat ook niet open voor zoiets als De Staat. Los daarvan heeft mijn bevriende psychiater meerdere mensen ontmoet die volkomen roerloos waren. Catatone patiënten, noemt hij die. Ik denk toch dat die staat waar ik het over heb iets anders is. Dat is geen staat van roerloosheid, maar van kalmte, beweging en manifestaties.

  3. Piet Nusteleijn zegt

    7 april 2020 om 08:46

    Henk, we hebben het samen over ‘de Staat’. Je introduceerde dit woord voor die toestand, die met vele verschillende woorden wordt aangeduid. We hebben het over hetzelfde, ik heb jouw artikel immérs gelezen.
    Wanneer de catatonie voorbij was, de mensen uit die verstarde, roerloze toestand waren, ze ‘eruit’ waren, heb ik ze nooit bevraagd: wie ervaarde, wat ervaarden, hoe ervaarden ze. Hebben ze er herinneringen aan, wat kunnen ze ervan vertellen en beschrijven?
    Het zou toch heel goed kunnen, ze leefden in die toestand door, er moeten, wat jij noemt, manifestaties geweest zijn, het zag er in ieder geval zeer kalm uit.
    Misschien, we weten het niet echt, maar het zou best wel eens zó kunnen zijn, dat die mensen, catatone schizofrene (ook dat begrip werd gebruikt) patiënten (als ziek verklaarde mensen) ‘de Staat’ beleven.

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.