Het voorbereiden van onze geest op meditatie.
Dharma en filosofie
Op deze pagina staan wat zwaardere stukken die een relevantie hebben met de leer van de Boeddha. Actuele onderwerpen belicht tegen de achtergrond van de oorspronkelijke teksten van de Boeddha. De moeite van het bewaren en bespreken waard.
Pinksterboodschap: de zichtbaarheid van de dhamma
‘Ik neem toevlucht tot de heer Gotama, tot de dhamma en tot de sangha–gemeenschap. Laat de Gezegende mij zich herinneren als een lekevolgeling die toevlucht tot hem genomen heeft vanaf vandaag voor de rest van zijn leven.’
Samsara
Ik ontwaakte deze morgen
En miste een stuk van de dag
U Pandita’s laatste Special Retreat
U Pandita constateerde de laatste jaren wereldwijd een verval in het onderricht en de beoefening van de Mahasi-methode, met betrekking tot de diepgang in het algemeen en de loopmeditatie en concentratie in het bijzonder.
Liefde en bestemming – Asvaghosa’s wijze
Mysterieuze man van woorden.
Satori, verlichting
We kennen onze dood voordat we sterven,
een oud einde wat ons vertrouwd voor komt.
De kleine analyse van karma
Omdat het opgebouwde karma niet enkel tijdens dit leven maar ook levensoverstijgend werkt is het mogelijk dat iemand – ondanks zijn negatief karma – zo een groot heilzaam karma in vorige levens verzameld heeft dat hij toch als mens wederboren wordt.
Filosofie met de vlinderslag – de daoïstische levenskunst van Zhuangzi
Zhuangzi (vierde-derde eeuw v. Chr.) is de tweede grondtekst van het daoisme, na de Daodejing van Laozi. Het werk is geliefd om zijn humoristische dialogen en diepzinnige parabels.
Je lot in eigen handen – karma, de praktijk
Zuivere bedoelingen zijn dus in letterlijke zin ‘zuiver karma’ en de daardoor geïnspireerde handelingen leiden tot goed karma-vipaka.
Waarom boeddhistische ceremonies (2)?
Ceremonies overtuigen je van je eigen kunnen, geven kracht en zekerheid en een moeder die zekerheid uitstraalt wekt vertrouwen bij haar kind- voor vaders geldt dit trouwens ook.
Wie verstaat dat wat verstaat?
Wie verstaat de taal van dharmakaya?
Duizenden buitengesloten door ontoegankelijke boeddhistische centra
Boeddhistisch leraar Vidyamala Burch: ‘Ik hoorde op een conferentie een heleboel verstandige discussies over diversiteit op basis van ras en geslacht. Wat ik echter miste was de erkenning van het bestaan van mensen met een fysieke beperking.’
Boeddhistische ‘tussen kunst en kitsch’ in Amsterdam
De eerste Maitreya Instituut / Astamangala ‘Wie, wat, waar?’ dag.
Tempeldiensten en ceremonies op sterfdag Boeddha
Vandaag, vijftien februari, is het Nehan-E, de dag dat herdacht wordt dat Shakyamuni Boeddha stierf in de buurt van de stad van Kushinagara aan de oevers van de rivier de Hiranyavati.
Frank Uyttebroeck – Het leven is zinloos. Fijn!
De mensheid heeft altijd denkwijzen ontwikkeld waardoor er het beeld ontstond dat het bestaan een doel had. Vaak zelfs een hoger doel. Maar, wanneer wij het leven bekijken door de lens van de Dhamma, dan zouden wij er wel eens achter kunnen komen dat het leven géén reden tot ontstaan heeft.
Wanneer angst verschijnt, verschijnt boosheid en afkeer
Stel je een gezonde geest voor als een geest die vrij is van betrokkenheid bij enige vorm van haat. Aanvankelijk zou dit onmogelijk kunnen lijken, een idealistische poging om onze aangeboren agressieve menselijke natuur decorum op te leggen. Maar vrij zijn van haat is geen spirituele onderdrukking, het is wijsheid in weerwil van pijn en angst.
Stilte – het universele antwoord
Op vrijdag twaalf februari is zenleraar Michel Mokusho Deprèay te gast in het Vlaams boeddhistisch centrum Ehipassiko.
Franciscus van Assisi. Mysticus van nabijheid.
Paul Van hooydonck: ‘Franciscus van Assisi was de favoriete christelijke heilige en inspiratiebron van mijn boeddhistisch leraar Godwin Samararatne (Nilambe Buddhist Meditation Center, Sri Lanka).’
Boeddhistische geestelijke verzorging in Cambodjaanse bajes
De gedetineerden werden erop gewezen dat de reden waarom ze werden gearresteerd en in de gevangenis terecht kwamen, het niet nakomen van de vijf geboden was, waardoor veel gezinnen verwoest zijn en chaos ontstond in de samenleving.
Bodai deel IV- De grote slagerij
Je kunt niet leven zonder iets dood te maken of iets pijn te doen. Bodai begon te huilen, er kwam zo’n overweldigend verdriet in hem op, het leven was een grote cirkel van pijn en verdriet.
Ad van Dun – Pure zen
We beleven woelige dagen op het zenvlot. Aan de droeve lijst van teleurstellende gezagsdragers hebben we vorig jaar twee gevallen toegevoegd: Nico Tydeman, leraar van Zen Centrum Amsterdam en de abt van Zen Mountain Monastery in New York.
Bodai III- Zwerver zonder lichaam
Bodai werd boos op zichzelf, hij vloekte, iets wat hij nog nooit gedaan had. Hij mompelde, “waarom moet ik dan ook zo nodig lama worden’.
De sutra die je hart verwarmt (deel II) Bodai is jarig
Bodai, ik kan jouw pijn niet dragen, ik ben niet de weg, de waarheid of het leven. Jij bent de weg. Jij bent de waarheid. Jij bent het leven.
Good Question Good Answer in Nederlandse vertaling
Bhante Dhammika heeft meer dan vijfentwintig boeken en tal van artikelen over boeddhisme en aanverwante onderwerpen geschreven. Zijn boek ‘Goede vraag Goed Antwoord’ is vertaald in meer dan twintig talen en wordt nu alom beschouwd als een kleine klassieker van de moderne populaire boeddhistische literatuur.