• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Michael Hoek – Ik neem toevlucht tot de suttas

Michael Hoek – Ik neem toevlucht tot de suttas

1 januari 2019 door Michael Hoek

Volgens enkele boeddhologen weten we eigenlijk niks of zeer weinig van de leer van de historische Boeddha. De pali canon zou ons volgens hen alleen iets zeggen over de dhamma zoals die vijfhonderd jaar na het overlijden van de Boeddha werd geformuleerd. Hebben ze gelijk? De suttas bevatten toch aspecten die –mogelijk- verwijzen naar een (waarschijnlijk veel oudere) mondelinge transmissie.

De iteratieve vorm van de suttas lijkt tot doel te hebben de leerstellingen zo goed mogelijk in te prenten. Deze traditie van inprenten leeft nog steeds. Zo zijn er Birmese monniken die heel de tipitaka uit hun hoofd weten te reciteren en kreeg de monnik Mingun Sayadaw er zelfs een plaatsje in het Guinness Book of records voor.

Ook bevatten de teksten historische fragmenten die uit een veel eerder tijdperk lijken te komen dan wanneer deze op schrift werden gesteld. Maar veel bewijs voor een authenticiteitsverklaring van deze oeroude teksten is er niet en het blijft in essentie niets meer dan een kwestie van constructief vertrouwen.

In feite is dit helemaal niet problematisch, want een boeddhist neem zijn of haar toevlucht in feite tot de suttas en de vinaya. Buiten de pali canon, de Chinese agamas en nog wat kleinere verzamelingen om, is er voor ons als beoefenaars helemaal geen relevante historische Boeddha-figuur te vinden. De Boeddha, de bedelmonnik die de verlichting bereikte en uit mededogen rondtrok door het subcontinent van India, is een personage dat tot leven komt wanneer men de suttas leest en de dhamma tot leidraad neemt.

Het is zeer waarschijnlijk dat er omtrent 2500 jaar geleden wel degelijk een verlichte leraar leefde waarmee het boeddhisme is ontstaan en uitgebouwd, maar deze man en zijn leer zijn voor ons in wezen onkenbaar. Dit sluit uiteraard niet uit dat deze leraar wat betreft de kernpunten een sterk gelijkende of zelfs identieke leer predikte, in vergelijking met die van de suttas en de vinaya.

Weer even terug naar de eerste zinnen van dit verhaal. Wat weten we nu eigenlijk van de lange tijd van honderden jaren tussen het moment dat de Boeddha de verlichting bereikte en het moment dat zijn suttas op schrift werden gesteld? Persoonlijk geloof ik dat deze teksten ons een authentiek beeld voorschotelen en dat ze wel degelijk afstammen van een historische Boeddha.

Dat het mahayana boeddhisme een latere ontwikkeling is, blijkt voor mij persoonlijk niet zo zeer uit tekstueel historisch onderzoek maar uit het menselijke aspect. De neiging om helden tot goden om te dopen en pragmatische leerstellingen om te toveren tot opgezwollen godsdienstige retoriek zijn de mens eigen. Een beoefenaar vanuit de mahayana traditie zal hier uiteraard een ander gevoel en beeld bij hebben.

Het punt is echter dat wij het zullen moeten doen met deze oude teksten (wat betreft de theoretische grondslag van de dhamma). We kunnen ons dus beter afvragen of de praktische adviezen die deze teksten ons voorspiegelen echt werken, dan of zij van een historisch figuur komen die wij de Boeddha noemen. Dat het beoefenen van de dhamma een transformatief effect teweeg kan brengen, kunt u zelf ondervinden. Ik neem de Boeddha en de dhamma van de suttas tot mijn toevlucht.

Deze tekst werd eerder, op 9 november 2012, in het BD geplaatst.

 

 

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharma en filosofie Tags: Boeddha, dhamma, historische Boeddha, Michael Hoek, Pali-canon, soetra

Lees ook:

  1. Afscheid van de historische Boeddha (deel 2)
  2. Geschiedenis en ontstaan van de Pali-Canon.
  3. Pinksterboodschap: de zichtbaarheid van de dhamma
  4. Guy – dhammazaadjes – Pali-canon

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Arjan Schrier zegt

    2 januari 2019 om 09:25

    maar deze man en zijn leer zijn voor ons in wezen onkenbaar.

    Wie zijn ons hier? Ieder zal toch voor zichzelf uit noeten zoeken of de suttas hout snijden?

    Ergens staat dat wie de Dhamma ziet de Boeddha ziet en vice versa. Uit iemands woorden kan je opmaken waar ie voor staat. Boeddha staat voor ontwaken. En dat wakker worden gaat geleidelijk. En tot dat moment is de sceptische twijvel aan de Ontwaakte, de leer en aan het bestaan van die groep vrouwen en mannen die zelf al verlichtingservaringen hebben gehad.

  2. Dolma zegt

    2 januari 2019 om 16:43

    Friends

    How really to be True Buddhist through Observance?

    Unduwap Poya is this Full-moon day of December, which celebrates these 2 events:
    1: The arrival of Venerable Arahant elder Nun Theri Sanghamitta, sister of Arahant Mahinda,
    from India in the 3rd century B.C. who established the Order of Buddhist Nuns (Bhikkhunis).
    2: The arrival at Anuradhapura of a sapling of the sacred Bodhi-tree at Bodhgaya,
    brought to Sri Lanka by the Venerable Arahant Theri Sanghamitta.

    https://what-buddha-said.net/Pics/Theri.Sanghamitta.arrives.with.bodhi.tree.big.jpg
    Arahant Theri Sanghamitta arrives with the Bodhi Tree Sapling.

    This day is designated Sanghamitta Day. Nowadays Dasasil Matas: The ten-precept nuns,
    take an active part in making these celebrations.

    https://what-buddha-said.net/Pics/Coming_of_Sanghamitta.gif
    Arahant Theri Sanghamitta, daughter of Emperor Asoka and sister to Mahinda.

    Details on the Arahat Nun Theri Sanghamitta and the MahaBodhi Tree:
    See: https://What-Buddha-Said.net/library/DPPN/sa/sanghamitta_theri.htm
    and the Tree https://What-Buddha-Said.net/library/DPPN/b/bodhirukka.htm

    https://what-buddha-said.net/Pics/Sri_Lanka_Anuradhapura_Bo_Tree.JPG
    The over 2000 years old Bodhi Tree in Ceylon. Please notice the Lay Buddhist wear all white
    clothes, which was classic at Buddha’s time, and still is on Poya days today in Sri Lanka!

    Video on Uposatha Observance:
    https://www.youtube.com/watch?v=cUIDQd19OmY

    Audio on Uposatha Observance Praxis ..
    https://soundcloud.com/bhikkhu-samahita/observance-praxis-uposatha

    For Details on The Origin of Uposatha Observance Days:
    https://what-buddha-said.net/library/ati_website/html/ptf/dhamma/sila/uposatha.html

    The Buddhist Poya Uposatha Observance Day Calendar is here:
    https://What-Buddha-Said.net/various/Poya.Uposatha.Observance_days.htm

    Unduwap Poya!

    Have a nice and Noble day.

    signature.pic
    Friendship is the Greatest!
    Bhikkhu Samāhita _/\_
    http://What-Buddha-Said.net

    (deze monnik studeert dit alles al jaren, sinds mijn Windows 95! U kan er zich lid van maken.

Primaire Sidebar

Door:

Michael Hoek

is een non-sektarische leerling van Gautama Boeddha. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.