Volgens enkele boeddhologen weten we eigenlijk niks of zeer weinig van de leer van de historische Boeddha. De pali canon zou ons volgens hen alleen iets zeggen over de dhamma zoals die vijfhonderd jaar na het overlijden van de Boeddha werd geformuleerd. Hebben ze gelijk? De suttas bevatten toch aspecten die –mogelijk- verwijzen naar een (waarschijnlijk veel oudere) mondelinge transmissie.
De iteratieve vorm van de suttas lijkt tot doel te hebben de leerstellingen zo goed mogelijk in te prenten. Deze traditie van inprenten leeft nog steeds. Zo zijn er Birmese monniken die heel de tipitaka uit hun hoofd weten te reciteren en kreeg de monnik Mingun Sayadaw er zelfs een plaatsje in het Guinness Book of records voor.
Ook bevatten de teksten historische fragmenten die uit een veel eerder tijdperk lijken te komen dan wanneer deze op schrift werden gesteld. Maar veel bewijs voor een authenticiteitsverklaring van deze oeroude teksten is er niet en het blijft in essentie niets meer dan een kwestie van constructief vertrouwen.
In feite is dit helemaal niet problematisch, want een boeddhist neem zijn of haar toevlucht in feite tot de suttas en de vinaya. Buiten de pali canon, de Chinese agamas en nog wat kleinere verzamelingen om, is er voor ons als beoefenaars helemaal geen relevante historische Boeddha-figuur te vinden. De Boeddha, de bedelmonnik die de verlichting bereikte en uit mededogen rondtrok door het subcontinent van India, is een personage dat tot leven komt wanneer men de suttas leest en de dhamma tot leidraad neemt.
Het is zeer waarschijnlijk dat er omtrent 2500 jaar geleden wel degelijk een verlichte leraar leefde waarmee het boeddhisme is ontstaan en uitgebouwd, maar deze man en zijn leer zijn voor ons in wezen onkenbaar. Dit sluit uiteraard niet uit dat deze leraar wat betreft de kernpunten een sterk gelijkende of zelfs identieke leer predikte, in vergelijking met die van de suttas en de vinaya.
Weer even terug naar de eerste zinnen van dit verhaal. Wat weten we nu eigenlijk van de lange tijd van honderden jaren tussen het moment dat de Boeddha de verlichting bereikte en het moment dat zijn suttas op schrift werden gesteld? Persoonlijk geloof ik dat deze teksten ons een authentiek beeld voorschotelen en dat ze wel degelijk afstammen van een historische Boeddha.
Dat het mahayana boeddhisme een latere ontwikkeling is, blijkt voor mij persoonlijk niet zo zeer uit tekstueel historisch onderzoek maar uit het menselijke aspect. De neiging om helden tot goden om te dopen en pragmatische leerstellingen om te toveren tot opgezwollen godsdienstige retoriek zijn de mens eigen. Een beoefenaar vanuit de mahayana traditie zal hier uiteraard een ander gevoel en beeld bij hebben.
Het punt is echter dat wij het zullen moeten doen met deze oude teksten (wat betreft de theoretische grondslag van de dhamma). We kunnen ons dus beter afvragen of de praktische adviezen die deze teksten ons voorspiegelen echt werken, dan of zij van een historisch figuur komen die wij de Boeddha noemen. Dat het beoefenen van de dhamma een transformatief effect teweeg kan brengen, kunt u zelf ondervinden. Ik neem de Boeddha en de dhamma van de suttas tot mijn toevlucht.
Arjan Schrier zegt
maar deze man en zijn leer zijn voor ons in wezen onkenbaar.
Wie zijn ons hier? Ieder zal toch voor zichzelf uit noeten zoeken of de suttas hout snijden?
Ergens staat dat wie de Dhamma ziet de Boeddha ziet en vice versa. Uit iemands woorden kan je opmaken waar ie voor staat. Boeddha staat voor ontwaken. En dat wakker worden gaat geleidelijk. En tot dat moment is de sceptische twijvel aan de Ontwaakte, de leer en aan het bestaan van die groep vrouwen en mannen die zelf al verlichtingservaringen hebben gehad.
Dolma zegt
Friends
How really to be True Buddhist through Observance?
Unduwap Poya is this Full-moon day of December, which celebrates these 2 events:
1: The arrival of Venerable Arahant elder Nun Theri Sanghamitta, sister of Arahant Mahinda,
from India in the 3rd century B.C. who established the Order of Buddhist Nuns (Bhikkhunis).
2: The arrival at Anuradhapura of a sapling of the sacred Bodhi-tree at Bodhgaya,
brought to Sri Lanka by the Venerable Arahant Theri Sanghamitta.
https://what-buddha-said.net/Pics/Theri.Sanghamitta.arrives.with.bodhi.tree.big.jpg
Arahant Theri Sanghamitta arrives with the Bodhi Tree Sapling.
This day is designated Sanghamitta Day. Nowadays Dasasil Matas: The ten-precept nuns,
take an active part in making these celebrations.
https://what-buddha-said.net/Pics/Coming_of_Sanghamitta.gif
Arahant Theri Sanghamitta, daughter of Emperor Asoka and sister to Mahinda.
Details on the Arahat Nun Theri Sanghamitta and the MahaBodhi Tree:
See: https://What-Buddha-Said.net/library/DPPN/sa/sanghamitta_theri.htm
and the Tree https://What-Buddha-Said.net/library/DPPN/b/bodhirukka.htm
https://what-buddha-said.net/Pics/Sri_Lanka_Anuradhapura_Bo_Tree.JPG
The over 2000 years old Bodhi Tree in Ceylon. Please notice the Lay Buddhist wear all white
clothes, which was classic at Buddha’s time, and still is on Poya days today in Sri Lanka!
Video on Uposatha Observance:
https://www.youtube.com/watch?v=cUIDQd19OmY
Audio on Uposatha Observance Praxis ..
https://soundcloud.com/bhikkhu-samahita/observance-praxis-uposatha
For Details on The Origin of Uposatha Observance Days:
https://what-buddha-said.net/library/ati_website/html/ptf/dhamma/sila/uposatha.html
The Buddhist Poya Uposatha Observance Day Calendar is here:
https://What-Buddha-Said.net/various/Poya.Uposatha.Observance_days.htm
Unduwap Poya!
Have a nice and Noble day.
signature.pic
Friendship is the Greatest!
Bhikkhu Samāhita _/\_
http://What-Buddha-Said.net
(deze monnik studeert dit alles al jaren, sinds mijn Windows 95! U kan er zich lid van maken.