• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » André Baets – metta meditatie (1)

André Baets – metta meditatie (1)

22 februari 2019 door André Baets

De Boeddha vergeleek metta met de liefde die een moeder voor haar kind heeft. Een moeder zal haar kind niet altijd even leuk en aardig vinden en het niet altijd eens zijn met wat het doet, maar ze zal er altijd voor zorgen en het alleen maar gelukkig willen zien. Metta is dat soort niet discriminerende, niet veroordelende en bevrijdende vriendelijkheid.

In metta meditatie focus je je aandacht op het gevoel van liefdevolle vriendelijkheid, waarbij je stelselmatig die emotie ontwikkelt tot ze je hele geest vervult.

Je kan het vergelijken met het aanmaken van een kampvuur. Je begint met wat papier of iets anders dat gemakkelijk vlam vat. Dan doe je er wat aanmaakhout of dunne twijgjes bij. Als dat alles lekker brandt komen dikkere takken aan bod en als allerlaatste gaan de grote blokken hout op het vuur. Je kan er nu zelfs natte of verse blokken ingooien; alles brandt.

Metta is dat hevige, oplaaiende en stralende vuur.

Net zo min als je een kampvuur kunt aansteken door een lucifervlammetje onder een dik blok hout te houden, kan je het vuur van liefdevolle vriendelijkheid aansteken met een moeilijk object.

Begin dus deze meditatievorm niet door liefdevolle vriendelijkheid te richten op jezelf of iemand die je vijandig gezind bent. Begin met iets dat je hart makkelijk doet ontvlammen. Dit kan van alles zijn; een dier, kamerplanten en zelfs de groenten in je moestuin.

Voor een kattenliefhebber zoals ik, kan dit object bijvoorbeeld een klein, mager, verwaarloosd katje zijn, dat ik verzorg en vertroetel. Waarvoor ik mijn uiterste best doe om het een goede start in zijn leven te geven. Dit fictieve gegeven kan je oneindig uitspinnen, laat je verbeelding de vrije loop; maak er een heel verhaal rond. Het gevoel dat ik krijg, als in het verhaal het kleine schepseltje zacht spinnend op mijn borst ligt, dat is het gevoel van metta.

Aan het eind van deze mentale oefening, richt ik de aandacht op de streek rond mijn hart en voel de eerste warme gloed van de emotie van liefdevolle vriendelijkheid.

Nadat de eerste metta vlammetjes op deze manier zijn gaan branden, laat je het denkbeeldige wezen los om het te vervangen door een bestaand persoon; iemand die emotioneel dicht bij je staat zoals je partner, een dierbare kennis, vriend of vriendin.

Gebruik opnieuw de innerlijke dialoog om het beeld van die persoon in je geest te schilderen. Ook deze persoon heeft je liefde en vriendschap nodig. Ook hij of zij is kwetsbaar en onderhevig aan de teleurstellingen en frustraties van het leven. Je kan in gedachten bijvoorbeeld zeggen: “Liefste vriend ik wens je oprecht geluk. Moge je lichaam vrij van pijn zijn en je geest rust vinden. Je zult altijd een plaats in mijn hart hebben.” Of soortgelijke woorden die je zelf bedenkt.

Stel je voor dat die persoon vlak voor je zit. Doe dit net zolang totdat de metta helder en constant rondom hem of haar gloeit. Verplaats dan je aandacht even naar jezelf, naar de streek rond je hart en ervaar het gevoel dat met metta gepaard gaat.

Laat vervolgens het beeld van die dierbare persoon los en vervang het door een andere goede bekende rond wie je op dezelfde wijze het gevoel van metta creëert.

Vervolgens vervang je de dierbare persoon door een hele groep – misschien je collega’s op het werk, of de buren in je straat. Laat weer, vanuit je hart, die gloed van metta, van liefdevolle vriendelijkheid, helder en constant rond hen gloeien.

Laat de metta zich uitbreiden in alle richtingen en steeds meer levende wezens omsluiten. Baad het hele universum in de warmte van het gouden licht van liefdevolle vriendelijkheid.

Om bij de vergelijking met het kampvuur te blijven, laait het vuur nu hoog en heel heet op zodat nu de natte en sappige blokken aan de beurt kunnen komen.

Denk aan iemand voor wie je vijandige gevoelens hebt. Visualiseer iemand die je erg gekwetst heeft. Je zal merken dat, als je metta vuur hevig genoeg is, je deze persoon kunt vergeven. Je kunt dan ook met hem of haar de helende gloed van liefdevolle vriendelijkheid delen. Dan kun je deze persoon vergeven en een leven zonder pijn toewensen.

Dan is er tenslotte nog één laatste ‘nat en sappig blok’ in het vuur te gooien. Voor de meeste mediterenden is de moeilijkste persoon om liefdevolle vriendelijkheid aan te geven…zichzelf.

Stel je voor dat je in een spiegel naar jezelf kijkt. Zeg vervolgens in gedachten en met volkomen oprechtheid: “Ik wens mezelf alle goeds. Ik geef mezelf het geschenk van geluk. Wat ik ook gedaan moge hebben of ooit zal doen, de deur van liefde en respect voor mijzelf staat altijd voor me open. Ik vergeef mezelf zonder enig voorbehoud. Ik zorg voor dit kwetsbare wezen dat ‘ik’ heet. Ik omhul mezelf met de liefdevolle vriendelijkheid van metta.”

Laat alle weerstand en verzet in die warmte smelten totdat je één bent met metta.

Voordat je de metta meditatie beëindigt overdenk je even hoe je, je voelt. Merk op welk effect deze meditatie op je heeft.

Je sluit af door de metta gloed te verkleinen tot een bol gecondenseerde lichtgevende energie. Deze bal blijft in je hart bewaard, klaar om in je volgende metta meditatie weer te worden vrijgegeven.

1.’Helder inzicht, diepe verstilling’ Ajahn Brahm uitg. Asoka

 

 

Categorie: Andre Baets, Buddhavacana, Dharma en filosofie Tags: André Baets, metta, metta meditatie, spiegel, vijand

Lees ook:

  1. ‘Ik sta in brand! Ik sta in brand!” en viel ter plekke in de Grote Hel.
  2. Mettameditatie – een hevig en oplaaiend vuur
  3. ‘De vijf vormen van geestelijke verharding’
  4. ‘En waar is het, monniken, dat Mara en zijn gevolg niet kunnen komen?’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    22 februari 2019 om 17:57

    ZachteZieleZalf

Primaire Sidebar

Door:

André Baets

Boeddhist en auteur (Kagyu, Zen en Theravada). André publiceert op zijn site Buddhavacana (woorden van de Ontwaakte) en het Boeddhistisch Dagblad sutta’s uit de Pali-Canon. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag
    • Rotterdam Palestina Coalitie organiseert Nakba herdenking op Schouwburgplein

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.