• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Dhammasabbatical

Dhammasabbatical

24 oktober 2015 door Jules Prast

Voor mezelf heb ik een soort dhammasabbatical ingelast. Na jaren van studie, beoefening en schrijven viel het spontaan stil. Waarom studeren? Waarom schrijven?

En daar hebben we er weer eens eentje. “Vier wetenschappelijke studies over hoe meditatie je hart, je hersens en je creativiteit kan beïnvloeden.” Het bericht komt voorbij bij het Nederlandse Boeddhisten Netwerk, een Facebookgroep.

Waarom toch willen mensen langs wetenschappelijke weg bewezen zien welke werkzaamheid meditatie zou kunnen hebben? Sluit je alsjeblieft bij een groep aan waar je onder deskundige leiding de eerste stappen leert zetten op het gebied van meditatie, onderzoek je ervaring, laat je dragen door het onbekende en vertrouw op de weg die je hebt ingeslagen.

Ik bemerk bij mezelf een lichte prikkeling wanneer ik berichten onder ogen krijg over wetenschappelijke studies over meditatie. Deze prikkeling zelf is het de moeite waard onderwerp te worden van meditatief zelfonderzoek. Ondertussen grijp ik mijn digitale notitieblok en laat me door de prikkeling stuwen een stukje te schrijven. Waarom?

Voor mezelf heb ik eigenlijk een soort dhammasabbatical ingelast. Na jaren van studie, beoefening en schrijven viel het spontaan stil toen mij het een en ander begon te dagen over de aard van vrijheid, vrede en geluk. Ik exploreer de stilte en de gewone dagelijkse loop der dingen om de tijd zijn werk te laten doen en mijn ontdekking van vrijheid, vrede en geluk te laten indalen.

Waarom studeren? Waarom schrijven? De waarheid dat je na verworven inzicht het best meteen de vloer kunt gaan vegen, dringt zich groots en onontkoombaar aan mij op.

In de gewone dagelijkse loop der dingen zag ik dezer dagen een gezinslid op het televisiescherm naar een film zoeken in het digitale aanbod van vermaak en geweld. In het voorbijgaan schoot in een flits een beeld voorbij met de woorden ‘Saigon, 1951’. Ook toen bemerkte ik een prikkeling. Frans Indochina, Vietnam: “Mijn god, wat hebben de Amerikanen daar toch een verschrikkelijke puinhoop van gemaakt!”

Bijna had ik er woorden aan besteed, toen de volgende associatie zich alweer aandiende: “Maar Thich Nhat Hanh zou zich zo nooit uitlaten, ook niet in de beslotenheid van zijn huiskamer.” Op dit kleine voorval laat ik de stilte van mijn dhammasabbatical nu los zodat de reflectie op prikkeling en antwoord in het binnenste van mijn gemoed op het tempo van mijn aandacht haar werk kan doen.

Wat betekenen vrijheid, vrede en geluk in het perspectief van de dhamma voor de manier waarop je je prikkels laat transformeren in woord en gebaar? Ik heb nogal eens de remmen losgegooid en ben mensen verbaal te lijf gegaan, ook in geschrifte. Maar is dat wel een gepaste wijze om bij te dragen aan de bevrijding van levende wezens? Wat is, met andere woorden, de taal waarin de bodhisattva zich uitdrukt?

Deze en andere vragen spelen door mij heen, terwijl ik de stilte exploreer. Een stilte die overigens betrekkelijk is wanneer je in dichtbevolkt gebied woont. Maar er is nog een andere, laat ik zeggen: meditatieve, stilte die je kunt opzoeken.

Een klein beetje lezen doe ik nog, en ik moest glimlachen toen ik in een boekje van Ajahn Sumedho een hoofdstuk tegenkwam over de ‘Sound of Silence’, het geluid van stilte. Als je heel goed luistert, zegt hij, dan heeft ook meditatieve stilte een bepaalde klank, die je ervan bewust maakt dat zelfs in staat van concentratie je gehoorswaarneming blijft werken. Wat betekent dat? Onderzoek je ervaring, betrek het bij je beoefening!

Wetenschap kan een waardevolle bijdrage leveren aan de wereld, maar ik word wantrouwig wanneer het lijkt alsof wetenschap, ook onbewust, wordt gepresenteerd als de maat van de dingen. Misschien dat je meditatie wetenschappelijk kunt bestuderen, en misschien vrijheid, vrede en geluk ook. Maar belangrijker is het de weg van vrijheid, vrede en geluk te bewandelen en je ervaring de maat van de dingen te laten zijn. Meditatie zal zich dan onthullen als een middel, en niet een dat op zichzelf staat.

Tot zover deze korte schriftelijke onderbreking van mijn dhammasabbatical.

Namu Amida Butsu,

Taigu

Categorie: Columns, Dharma en filosofie, Jules Prast Tags: dhammasabatical, jaar, meten, rust, Taigu Prast, vloer aanvegen, wetenschap, wijsheid

Lees ook:

  1. Taigu – De wijsheid van de wereld en het vers van berouw
  2. Hoe lang voordat je boeddha wordt?
  3. Odysseus ontwaakt
  4. Een boeddhistisch antwoord op virtuele haat

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kaarin zegt

    24 oktober 2015 om 12:47

    Misschien net zo lang overnieuw beginnen met de sabbatical tot het lukt. Tot het echt stil valt. Niet ‘eigenlijk’. Wat anders dan ego motiveert je om dit schrijven naar buiten te brengen?

  2. Joop Ha Hoek zegt

    24 oktober 2015 om 13:30

    Ik vermoed dat Jules wil delen, als boeddhist en als schrijver. Dat deed de Boeddha toch ook, al kon de Verhevene waarschijnlijk nog geen letter op papier zetten. Ik ga vanmiddag nog een bezem bij de Blokker kopen. ‘Waarom studeren? Waarom schrijven? De waarheid dat je na verworven inzicht het best meteen de vloer kunt gaan vegen, dringt zich groots en onontkoombaar aan mij op.’

    • Kaarin zegt

      26 oktober 2015 om 12:40

      Delen is toch om een reactie te krijgen? Of een compliment? Studeren kan zonder dat te hoeven vermelden. Schrijven kan zonder publiceren. Inzichten kan je toch ook laten bezinken zonder ze acuut te hoeven delen.
      En waarom vegen? Geniet gewoon eens van al dat stof.

      • Nic Schrijver zegt

        26 oktober 2015 om 14:36

        Je kunt zoals Jules doen en je kunt doen zoals jij oppert.
        Je doet door te reageren hetzelfde. Reageren hoeft ook niet.
        Stel jezelf de vraag; Waarom reageer ik ?
        Eveneens kan een vraag zijn:
        ” Waarom reageren, geniet gewoon van Jules tekst.”

        • sjoerd zegt

          26 oktober 2015 om 20:38

          Delen is wat mij betreft niet bedoeld om een reactie uit te lokken, maar om de ander in de gelegenheid te stellen te luisteren en jezelf de gelegenheid te geven om te verwoorden voor een luisterend of lezend oor wat in je om gaat.
          Je brengt jezelf onder woorden.

          Wat Jules betreft lees ik vaak graag hoe hij deelt over zijn zoektocht op de weg. Ook als hij een tijdje wil zwijgen is dat voor mij daar onderdeel van.
          Soms voel ik behoefte om te reageren, maar vaak is aandachtig lezen genoeg.

          • Carla zegt

            27 oktober 2015 om 09:26

            Nic en Sjoerd, wat een heerlijke reacties.

            Tja,nu voelde ik de behoefte om te reageren.
            ;-)

        • Kaarin zegt

          29 oktober 2015 om 11:54

          Ik weet waarom ik reageerde. Ik snapte het niet en zocht helderheid. Ik genoot (en geniet) niet van de tekst. Ik vond het raar wat ik las. Als schreeuwend stil zijn zou bestaan is dit het voor mij. Wonderlijk.
          Reageren hoeft niet maar mag toch wel eens? Ik heb toch geen sabbatical.Ik ben toch niet stil gevallen.

          • Nic Schrijver zegt

            29 oktober 2015 om 21:06

            Ja, prima. Helemaal goed.

  3. Tarini zegt

    24 oktober 2015 om 17:32

    Prachtig stukje, uit het “dharma leven” gegrepen. Er zit misschien meer Dharma in je sabbatical dan op het eerste gezicht lijkt. Een bezem heb ik al, nu nog vegen.

  4. Sjoerd zegt

    25 oktober 2015 om 00:26

    De dhamma,
    …het vegen voorbij,
    een zoet appeltje,
    een goudrenet,
    een vluchteling,
    jij.

  5. Marijke van Geest zegt

    25 oktober 2015 om 13:02

    Een goede heks ben ik al, nu nog een bezem

    • sjoerd zegt

      25 oktober 2015 om 15:32

      Recept:
      1 stevige lange tak (berk, essen, wilg of esdoorn) van ongeveer 2 meter lang.
      1 flinke bos berkentwijgen van ongeveer 70 cm lang
      1 bos gespleten bramentakken (ontdoornd) of stevig soepel binddraad (verzinkt ijzer)

      De bos takken STEVIG bijeen binden over zo’n 25 cm.
      De lange tak aanpunten en er in steken.
      Dan omkeren en met de bovenkant een aantak keren op de grond bonken, tot hij er minstens 25 cm diep insteekt.

      Naar wens van de betreffende heks kan zij/hij nu een heksenzalf bereiden, op basis van aan heksen bekende kruiden (het recept verstrek ik hierbij niet om ongelukken te voorkomen)en dierlijk vet, zoals huidvet van het schaap en uitgesmolten reuzel van het varken. Vervanging door vaseline en plantaardige olie is voor vegetarische heksen toegestaan.
      De steel van de bezem wordt ruim met deze zalf ingesmeerd, waarna er naakt wordt plaatsgenomen voor het opstijgen.

      “Fasten your seabelts” en opstijgen maar!

      Dit alles is gebaseerd op gegevens uit een oud boekje over heksen en hun wetenswaardigheden, ik geef het prijs voor wat het waard is.
      Voor multiple religious belonging adepten is dit wellicht ook een leuke optie onder de spirituele illusies.

  6. G.J. Smeets zegt

    29 oktober 2015 om 23:03

    Het blogstuk stelt de vraag:
    “Waarom toch willen mensen langs wetenschappelijke weg bewezen zien welke werkzaamheid meditatie zou kunnen hebben?”

    Het antwoord op die vraag ligt m.i. voor de hand: voorstanders van het 8-voudige pad pretenderen verbetering van de Sitz im Leben (mooie Duitse uitdrukking) van de beoefenaar. De beoefenaar is uiteraard de eerste die evt. verbetering vaststelt. Zijn naasten incl. de leraar beoordelen het ook. Wetenschappelijk onderzoek is een derde check-point van de pretenties.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.